Auteur Topic: Dingen die NIET mogen !!  (gelezen 17431 keer)

Offline bubba

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
Re: Dingen die NIET mogen !!
« Reactie #40 Gepost op: oktober 04, 2006, 21:05:07 pm »
Tsja, ieder zijn eigen mening.
Ik ben van mening dat een dremel prima te gebruiken is.
Mits doordacht en met mate toegepast.
Het hangt er maar helemaal vanaf wat en hoe je het doet.
Bewerkingsporen mogen in ieder geval niet zichtbaar zijn en dat hoeft ook niet.
De getoonde slijpschijf heeft in ieder geval niet direct mijn voorkeur of het moet wel heel erg zijn.
Verder (maar dat is mijn mening) vind, ik numismaat of niet, dat in sommige gevallen munten veel beter tonen door bijvoorbeeld de accenten net even iets op te poetsen.
Dit kan naar mijn idee best door bijvoorbeeld met, jawel, de dremel en een schoon viltschijfje/punt die accenten even aan te tippen.

Batavier

ha batavier.

je kunt natuurlijk van alles met munten en bodemvondsten doen,en alle soorten middelen en gereedschappen gebruiken. (^ smi23
zoals dremel /poetsmiddelen/tangen/hamers/schrikken/vijlen enz enz. )): )):

maar daar gaat het niet om denk ik . ;)

het gaat erom van wat is VEILIG en verantwoordt i.v.m het bewaren/conswerveren van vondsten . ;D

tuurlijk kun je (optisch) een voorwerp munt beter krijgen met dit soort middelen/gereedschappen. ;)

maar of de vondst/munt dan nog enige waarde bevat (ik betwijfel dat ten zeerste). :'(

gr bubba  ;D ;D

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #41 Gepost op: oktober 05, 2006, 00:32:20 am »
Ahum  :)

Citaat van: batavier
door bijvoorbeeld de accenten net even iets op te poetsen.

(dit is mijn mening)

Eerst een vraag.. hoe doe je zoiets verantwoord, zonder een stempel-identiek stuk van perfecte kwaliteit bij de hand te hebben als voorbeeld ? Stel, je leest een attribuut verkeerd ergens. Daar staat "palm" en niet "caduceus". Voor je het weet, ben je materiaal kwijt op de verkeerde plek, het origineel is beschadigd. Wat is de grens tussen reconstructie en restauratie ? Belettering is net zoiets. Je loopt het risico, zichtbare sporen achter te laten omdat je per ongeluk een schreefje wegsnijdt ergens, of zo'n uitloop-spoor naar de rand.

En ik vraag me ook af.. wat zijn de "accenten" dan op een munt ? als ik een authentieke romeinse munt bekijk, zijn de bedoelde accenten grotendeels weg meestal. Dat komt, omdat de munt gebruikt is, of in de bodem aangetast. De natuur let niet op "accenten", die gaat z'n gang Accenten die je opnieuw aanbrengt zijn jouw accenten, niet meer het origineel en de natuur. Ik vind de natuur een echtheids-kenmerk, daar moeten we zuinig op zijn. Daarom ben ik ook zo tegen poetsen en zo. Je verwijdert dan ook een echtheids-kenmerk, misschien reversibel (wachten!) maar het gebeurt toch.

(dit zijn nog wat linkjes)

Numismaten in verwarring tooling is niet altijd duidelijk: http://www.celatorsart.com/broken_die.html

Een document uit vertrouwde bron  ):(  http://reviews.ebay.com.au/Tooling-on-Ancient-Coins_W0QQugidZ10000000001824693

Wat er allemaal mis kan zijn met munten.. lijstje, http://www.classicalcoins.com/page110.html

Hoe tooling te herkennen.. http://home.cogeco.ca/~cmns/deceptions%206.htm

Aan de hoogste boom bij Calgary.. http://www.calgarycoin.com/reference/fakes/tooling.htm

:P
Lx

Offline batavier

• Deskundige antieke vondsten
  • Forumlid
  • *
  • 2
  • ...altijd haantje de voorste...
« Reactie #42 Gepost op: oktober 05, 2006, 02:48:50 am »
Leuke links Goodies.
Goed leesvoer.
Maar ik bedoel natuurlijk ook niet dat je er met een frees in moet gaan zitten raggen (^smi6
Tooling is naar mijn idee vervalsing. Ik heb het over bijv. een munt die onder een korst zit. Elektolyse kun je dan doen maar kost ook materiaal. 'T zijn keuzes.
Wat ik wil zeggen is dat je genoemde methoden niet zomaar naar de prullenbak kunt verwijzen.
Er leiden meerdere wegen naar Rome.
Wanneer we echt over serieuze reiniging (restauratie) en conservering gaan praten stel ik voor dit aan de hand van voorbeelden te doen. (Chris heeft dit al eens gedaan)
Maak een plan van aanpak, probeer op waardeloos materiaal, maak tussentijds foto's en neem de tijd.
Ik denk dat het bij veel restauraties vaak mis gaat doordat aan eerder genoemde punten niet voldoende aandacht wordt besteedd.

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #43 Gepost op: oktober 05, 2006, 03:28:57 am »
@batavier dank je voor je uitgebreide repliek. Ik pik er een paar dingen uit..

Citaat van: batavier
Ik heb het over bijv. een munt die onder een korst zit. Elektolyse kun je dan doen maar kost ook materiaal

Dat zijn allebei heftige maatregelen. Electrolyse kan ook desastreus zijn. Het staat niet in het lijstje overigens omdat aurelianus het met succes toepast. Onder andere als noodrem (bronspest-bestrijding). Het resultaat (dwz erna) is teleurstellend qua muntbeeld, maar het helpt zeker erger voorkomen, het kan een munt redden.

Citaat
Maar ik bedoel natuurlijk ook niet dat je er met een frees in moet gaan zitten raggen

Ik bedoel slijpsporen en krassen.

Citaat
stel ik voor dit aan de hand van voorbeelden te doen. (Chris heeft dit al eens gedaan)

Euh ja dat was Hoe heb ik deze denari gereinigd van coinhunter chris. Lees die thread. Komt geen "mechanica" aan te pas. Zo te zien de zwaarste middelen maagzout en ammonia, munt kwam er picobello uit.

:)
Lex
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2006, 03:31:11 am door Goodies »

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #44 Gepost op: oktober 05, 2006, 12:31:36 pm »
Bedankt voor het plaatsen van de links, ze verwoorden ook hoe ik er over denk.
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!

Offline batavier

• Deskundige antieke vondsten
  • Forumlid
  • *
  • 2
  • ...altijd haantje de voorste...
« Reactie #45 Gepost op: oktober 05, 2006, 15:31:22 pm »
Ik zal me verduidelijken.
Wanneer je die slijpsporen en krassen kunt zien vind ik dat je hebt zitten "raggen."
Ik haalde de reiniging van Chris aan omdat je zoals hij het deed ook een mechanische reiniging zou kunnen laten zien.
Ik zal het wel eens doen als ik er weer aan toe kom.

Batavier

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #46 Gepost op: oktober 05, 2006, 17:04:02 pm »
Ben heel benieuwd  >:D graag met 600dPI (minstens !) geillustreerd  ;D

;)
Lx

Offline Optimvs

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
    • Determinare
« Reactie #47 Gepost op: november 13, 2007, 02:17:28 am »
tuurlijk kun je (optisch) een voorwerp munt beter krijgen met dit soort middelen/gereedschappen. ;)
maar of de vondst/munt dan nog enige waarde bevat (ik betwijfel dat ten zeerste). :'(
gr bubba  ;D ;D

Je slaat de spijker op z'n kop Johan: je zegt 'muntje'. Het ligt er dus aan wat je gaat conserveren. Ik mik een vingerhoedje lekker in de paraffine en polijst hem zachtjes na met een dremel. Vind ie heerlijk! Helemaal niets mis mee. Dus om het dan meteen in een rijtje te zetten die niet mogen gaat me wat te ver. Volgens mij geldt dit alleen voor munten. Dus misschien moet je het lijstje wat nuanceren.

Groeten JP
Als ze me zoeken, dan ben ik zoeken...

http://determinare.info.tm/

Offline Optimvs

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
    • Determinare
« Reactie #48 Gepost op: november 14, 2007, 02:20:04 am »
Misschien nog een aanvulling:

Ik heb wel een het advies gekregen om zinken munten kort in citroenzuur te leggen maar ik kan hier iedereen afraden. Met lauw water wat afborstelen is beter. Je vernield hem al gauw.

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #49 Gepost op: november 14, 2007, 13:34:42 pm »
Citaat
Ik heb wel een het advies gekregen om zinken munten kort in citroenzuur te leggen maar ik kan hier iedereen afraden.
Degene die dit avies geeft heeft geen scheikunde gehad  of / en een grote hekel aan de gene die hij adviseerde.
Degene die het opvolgde heeft ook geen scheikunde gehad of niet opgelet ;D

Zink is een zeer onedel metaal, dat makkelijk reageert met zuurstof, zuren en halogenen, het oxide of hydroxide vormt een luchtdicht laagje dat door elk zuur wordt aangetast.
alleen een beetje vaseline, wit poeder (zink carbonaat, -chloride oid.) wegborstelen of gummen.

Citroenzuur alleen gebruiken bij munten met een hoog zilvergehalte,want hoewel koper volgens de redoxpotentialen niet zou kunnen reageren lijkt dat
 soms toch te gebeuren, maar waarschijnlijker  koperionen in de munt vormen oplosbaar kopercitraat en nemen opliggende metaaldeeltjes mee, gevolg grote (eerst niet zichtbare) corrosieputten...
« Laatst bewerkt op: november 14, 2007, 13:38:54 pm door aurelianus »
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!

Offline Optimvs

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
    • Determinare
« Reactie #50 Gepost op: november 14, 2007, 17:19:50 pm »
Ik citeer:
Net als ijzeren munten oxideren ook zinken munten buitengewoon snel. Het oorspronkelijke, zilverachtige uiterlijk wordt dan grauw en grijs. In tegenstelling tot de oxidatie bij ijzeren munten beschermt de oxidatie bij zinken stukken het voorwerp voor verdere aantasting. Zink is niet magnetisch. Zoiets als 'zinkpest' bestaat niet, er is slechts 'tinpest'. De witte aanslag op de munten is dus geen ziekte, maar slechts oxidatie. Daardoor ontstaan zinkroest, zinksulfide of zinkcarbonaat. De beste en gemakkelijkste methode om de grijs-witte zinkoxidatie te verwijderen is een behandeling met citroenzuur  (^smi5 . Leg de munten 10   20 minuten in het zuur. De munten moeten gedurende deze tijd wel enige malen omgedraaid worden. Hierna weer neutraliseren, borstelen en drogen. Het is aan te bevelen de munten na deze behandeling in te vetten met vaseline of een andere vettige substantie, omdat anders weer snel verkleuringen optreden.

Komt van een numismatische website:

http://www.numismatic.be/Reinigen.html

Mat

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: november 14, 2007, 18:14:03 pm »
Kan je de zinken munt beter in het zoutzuur gooien, is hij gelijk na 10 minuten van de aardbodem verdwenen.
Loodgieters solderen namelijk met zink opgelost in zoutzuur.
Gr Mat Die geen zuren gebruikt bij niet edele metalen.

Offline Wilhelm

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #52 Gepost op: november 14, 2007, 23:41:49 pm »
Nog een toevoeging voor het lijstje: gooi geen tinnen voorwerpen in de (gesmolten) parafine: het voorwerp smelt dan en je houd een (goed geconserveerd) bolletje tin over!
Groeten, Wilhelm

Offline bubba

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #53 Gepost op: november 15, 2007, 00:30:54 am »
Nog een toevoeging voor het lijstje: gooi geen tinnen voorwerpen in de (gesmolten) parafine: het voorwerp smelt dan en je houd een (goed geconserveerd) bolletje tin over!

(:lachen tst1 (:lachen tst1 (:lachen

ter aanvulling:  (^smi22

zeker als het een tinnen prachtige/zeldzame zegelstempel betreft :o :o :o )):

gr bubba(toch vind ik het erg voor je ) ;) ;D ;D

Jvlivs

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: november 15, 2007, 00:39:37 am »
Leg geen bronzen Kelt in Salpeterzuur!!!!!
Dat heb ik dus ook al iemand zien doen. Diegene dacht dat ie een zwart Keltje van elektron had.

Het was een prachtig bronzen Keltje. Hier is jammer genoeg niets van overgebleven.

Het schijnt dus wel zo te zijn dat een elektron Keltje dat gitzwart is geworden weer helemaal schoon
uit de salpeterzuur vandaag komt!!!

Zelf raad ik het iedereen af, en niet alleen omdat hetewel eens zou kunnen zijn dat er niets van het
muntje zou overblijven, maar ook zeker i.v.m. gevaar. Denk aan de dampen, en niet iedereen heeft zomaar
persoonlijke beschermingsmiddelen in huis. (Veiligheidsbril / rubberen handschoenen / rubberen voorschoot, afzuiging).
Ik weet ook niet of men tegenwoordig nog salpeterzuur zou kunnen kopen?????

Allen de groeten,

John.

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #55 Gepost op: november 15, 2007, 02:04:54 am »
Ik wil niet beledigen maar deze Hollander kan het even niet laten:

Citaat
De beste en gemakkelijkste methode om de grijs-witte zinkoxidatie te verwijderen is een behandeling met citroenzuur   (^smi5

bron:

http://www.numismatic.be/Reinigen.html  ;D   ;D

Even serieus, de adviezen op deze site zijn in het algemeen zeer zinnig
met uitzondering van deze

Citaat
**Zink**
Net als ijzeren munten oxideren ook zinken munten buitengewoon snel. Het oorspronkelijke, zilverachtige uiterlijk wordt dan grauw en grijs. In tegenstelling tot de oxidatie bij ijzeren munten beschermt de oxidatie bij zinken stukken het voorwerp voor verdere aantasting. Zink is niet magnetisch. Zoiets als 'zinkpest' bestaat niet, er is slechts 'tinpest'. De witte aanslag op de munten is dus geen ziekte, maar slechts oxidatie. Daardoor ontstaan zinkroest, zinksulfide of zinkcarbonaat. De beste en gemakkelijkste methode om de grijs-witte zinkoxidatie te verwijderen is een behandeling met citroenzuur.Let wel hier wordt de concentratie niet genoemd
 Leg de munten 10   20 minuten in het zuur. De munten moeten gedurende deze tijd wel enige malen omgedraaid worden. Hierna weer neutraliseren, borstelen en drogen. Het is aan te bevelen de munten na deze behandeling in te vetten met vaseline of een andere vettige substantie, omdat anders weer snel verkleuringen optreden

Ik zou bij dit advies de concentratie van het citroenzuur erg laag houden < 5% de tijd zeer verkorten om de 5 minuten kijken, dus de munt niet uit het oog laten als ik citoenzuur zou gebruiken....
« Laatst bewerkt op: november 15, 2007, 14:23:58 pm door aurelianus »

Offline Optimvs

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
    • Determinare
« Reactie #56 Gepost op: november 15, 2007, 03:46:44 am »
Ik wil niet beledigen maar deze Hollander kan het even niet laten:

Citaat
De beste en gemakkelijkste methode om de grijs-witte zinkoxidatie te verwijderen is een behandeling met citroenzuur   (^smi5

bron:

http://www.numismatic.be/Reinigen.html  ;D   ;D

Even serieus, de adviezen op deze site zijn in het algemeen zinnig met uitzondering van deze

tst1 tst1 tst1 tst1 tst1 tst1 tst1 tst1

haha, laat Timba het niet horen  (:bloos1

Offline Optimvs

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
    • Determinare
« Reactie #57 Gepost op: november 15, 2007, 03:49:25 am »

Ik begrijp uit Bubba's reactie dat je uit ervaring spreekt Wilhelm.  >:D 
Ik heb toch zelf een tinnen gesp op die manier geconserveerd. Had je de paraffine niet te warm gemaakt?

Groeten Jean-Pierre

Mat

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: november 15, 2007, 15:58:45 pm »
Inderdaad, als je parafine te warm maakt dan smelt de tin.
Gr Mat

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #59 Gepost op: november 15, 2007, 17:20:29 pm »
Zio zie je maar niets is aan grenzen gebonden.... ;)