Auteur Topic: Dingen die NIET mogen !!  (gelezen 17427 keer)

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
Dingen die NIET mogen !!
« Gepost op: maart 09, 2006, 23:31:56 pm »
Dingen die NIET mogen..

- zuur op brons, tin, lood, ijzer of zink (z aurelianus)
- zuur op gepatineerde munten of voorwerpen (z aurelianus)
- zuur op geplateerde (verzilverde) munten of voorwerpen
- langer dan 1 uur zilver in citroenzuur (z. bubba, is compromis  ;))
- ontstopper op brons en koper (ivm patina)
- metalen gereedschap gebruiken
- vaseline laten zitten, dwz niet ontvetten (z ook aurelianus hieronder)
- kunstmatig patineren (?)
- zilver- of koperpoets toepassen
- andere polijstmiddelen, krijt, vilten of wollen schijfjes (z aurelianus)
- een dremel gebruiken (z bubba)
- irreversibele ingrepen (z aurelianus)
- in hete toestand laten schrikken in koud water (z PatrickW)

Lex

Dit is naar aanleiding van de rampen die we voorbij hebben zien komen.. Mogelijk is dit lijstje incompleet want ik ben een leek op dit gebied. @deskundigen.. s.v.p. op dit lijstje schieten en eventueel aanvullen !!

Alle opmerkingen worden verwerkt in deze eerste bijdrage.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2006, 04:13:12 am door Goodies »

Offline bubba

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
Re: Dingen die NIET mogen !!
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2006, 23:50:31 pm »
he goodies.

alleen niet langer dan tien minuten in de citroenzuur lijkt mij te kort voor de meeste zilveren detector vondsten/munten. >:D

vaak moeten ze om een beetje schoon te worden minimaal 2 tot drie uur in de citroen(wel elk half uur controleren natuurlijk). petersmiley6

gr bubba(en dremel lijkt mij ook wel in het rijtje passen GEEN DREMEL dus) ;D

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
Re: Dingen die NIET mogen !!/ Dingen die vondsten beschadigen!
« Reactie #2 Gepost op: maart 10, 2006, 00:58:50 am »
- Zure zouten zijn in het algemeen oplosbaar en zo kunnen vele corrosies en of patina, metaalzouten verwijderd worden
- Zuur kan in principe geen koper aantasten: H+ (protonen) staan voor Cu (koper) in de verdringingsreeks
Echter zink, ijzer en lood maar ook tin kunnen wel door zuren worden aangetast.
Sommige zuren geven een andere reactie en ontrekken electronen aan het metaal wat daardoor corrodeert of als metaalion in oplossing gaat.
Je patina gaat altijd naar de bliksem.
- Zuiver zilver is edeler dan koper en dus zuur kan in principe geen zilver aantasten: H+ (protonen) staan voor Ag (zilver) in de verdringingsreeks
Echter zink, ijzer en lood maar ook tin kunnen wel door zuren worden aangetast. Sommige zuren geven een andere reactie en ontrekken electronen aan het metaal wat daardoor corrodeert of als metaalion in oplossing gaat. Met "koningswater" (mengsel zoutzuur + salpeterzuur) lukt dat zelfs met goud, dat nog edeler is als zilver.

Ook logen (=hydroxideoplossingen), zij bevatten het actieve OH-(aq) zijn geschikt om via ander weg patina / corrosielagen aan aan te tasten dus indirect op te lossen.
ook met ammonia kan men via de vorming van oplosbare ammoniumcomplexen dit doen.
Mijn persoonlijke ervaring is met ammonia beter dan met logen, maar dit is persoonlijk en kan toevallig zijn.
Ik heb goede ervaring met het reinigen van zilveren munten met ammonia, dit als de munt met een dikke laag glimmende zwarte laag "niello" Ag2S is bedekt die de munt voor een te groot deel onzichtbaar maakt, doordat het details versluierd.
Met bovenstaande oplossingen behandelde voorwerpen dienen langdurig met gedestilleerd water te worden na gespoeld (om alle oplosbare stoffen zorgvuldig te verwijderen) en goed gedroogd (om verdere reacties / ionenmigratie te voorkomen) te worden.

Mechanische reiniging met een metalen voorwerp of hard slijpmiddel (zoals korund ), al dan niet aan een electrisch motortje gekoppeld, geeft grote kans op krassen, waardoor een munt of vondst onaantrekkelijker  kan worden.
Soms is corrosie te hard om met een tandenborstel (al dan niet afgeknipt), hout, hoorn of been te verwijderen. Men ziet zich dan bij metalen voorwerpen met een mooie patina genoodzaakt dit toch te doen, het verdient in dat geval overweging om dit te laten doen door iemand met ervaring (restaurateur) te laten doen.
Bij brons / koper (legeringen) verdient dit bij mij persoonlijk dan de voorkeur boven het gebruik van zuren of basen.
Polist middelen zoals koper en zilverpoets, meestal bestaande uit krijt (CaCO3 of bordkrijt CaSO4) zijn weliswaar zacht maar halen details weg en geven een munt een onnatuurlijke glans, net als vilten of wollen polijstschijfjes. NIET DOEN is mijn advies. Soms kan het op een glad muntveld en alleen daar een mooi optisch effect veroorzaken, maar het is voor een niet ervaren schoonmaker te moeilijk om niet de letters of het muntbeeld te raken.

In het gebruik van vaseline, parafine  of (siliconen)was, zie ik persoonlijk weinig bezwaar, hoewel bepaalde restaurateurs daar van gruwen en het moelijk of onmogelijk maken een munt met BTA te behandelen. Deze stoffen (vaseline, parafine  of (siliconen)was) zijn met organische oplosmiddelen, volgens mij, weer te verwijderen, dit itt BTA.
Het afspoelen met water van een met vaseline , parafine  of (siliconen)was vedekt voorwerp heef geen enkel effect daat deze stoffen hydrofoob (=waterafstotend) zijn. Ik snap Goodies opmerking hier dan ook niet.

Bij kunstmatig patineren met zwavel(verbindingen) of amoniakgas (chemisch proces bij de laatste voor mij onbekend) moet men zich realiseren dat hierbij het munt metaal (weer) een beetje wordt aangetast. Het vormt een dun kunstmatig patina dat vrij makkelijk afslijt / beschadigd. Kopersulfide bescherm de kale munt wel een beetje tegen ander aantasting. Ik herken dit type patina vrij goed, persoonlijk vind ik het aantrekkelier dan een kale (dwz te hard) gereinigde munt door chemicaliën mn. zuren en basen of electrolyse.

In het algemeen geldt dat met met irreversibele (=onomkeerbare) processen heef voorzichtig te werk moet gaan, in het algemeen NIET doen

Nou dat was een tijdrovende submit,
ik hoop dat jullie er iets aan hebben
met vriendelijke groet aurelianus  :)

« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2006, 13:10:31 pm door aurelianus »
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline PatrickW

• Detector Amateur
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
    • Lasklus Nederland
« Reactie #3 Gepost op: maart 10, 2006, 03:42:57 am »
Hoi,

Hier nog een aanvulling :)
Er wordt ook heel vaak gezegt dat je dik 'aangekoekte' voorwerpen warm kan laten worden in een brander en dan laten schrikken in koud water.
Ik heb dit wel eens getest op bierdoppen en andere 'troep',en hett werkt best goed maar ik zou het persoonlijk nooit op 'waardevolle' dingen doen!!!, zeker niet bij dunne voorwerpen!! dit breekt door de uitzetting en de weer snelle krimping!!!!!!!!! *(

Probeer het op wat oude 'troep' zou ik zeggen en zie hoevaak er dingen scheuren of schilvers eraf springen!!

Moet ook zeker in het lijstje denk ik ;)

mvg patrick
16 jaar detector geschiedenis!

Minelab explorer 2 + Tesoro Cibola
White's IDX Pro
White's classic III
White's classic II
Micronta 3001

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #4 Gepost op: maart 10, 2006, 04:21:02 am »
Oké @PatrickW deze methode van  "schrikken" staat er nu bij.

;)
Lx

Offline bubba

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #5 Gepost op: maart 10, 2006, 04:48:54 am »
in priciepe ben ik het wel met patrick eens wat betreft het schrikken(kan schadelijk zijn voor de vondst :o)

maar in feite ontkom je er soms niet aan om het te doen bij erg hardnekkige aanslag/korsten ,die je er met andere methoden niet afkrijgt.

dus in sommige gevallen is het weldegelijk een methode die een kansloos object tot een redelijk tot zelf mooie vondst kan brengen.
(maar dan moet je wel ervaren zijn,en eerst op afval oefenen)

dus past niet helemaal in het rijtje vind ik ;D
gr bubba

Offline PatrickW

• Detector Amateur
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
    • Lasklus Nederland
« Reactie #6 Gepost op: maart 10, 2006, 04:51:14 am »
Maar zeker niet op dunne voorwerpen bubba!!!! ;)
enuhhh elecktrolyse is ook altijd nog een oplossing toch,gebruik dan dat,kan ook schadelijk zijn maar altijd nog beter als bovengenoemde methode  petersmiley6

mvg patrick

White's IDX Pro
White's classic III
White's classic II
Micronta 3001

Offline bubba

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2006, 04:53:52 am »
kan allebei wel patrick dat klopt ;D

maar ik kies dan toch voor de schrik meth : en idd niet bij al te dunne munten. ;)

gr bubba petersmiley6

Offline PatrickW

• Detector Amateur
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
    • Lasklus Nederland
« Reactie #8 Gepost op: maart 10, 2006, 04:56:58 am »
Bij munten? waaaaaaa :o

Nee toch??? *(

hahaha ;D

mvg patrick

White's IDX Pro
White's classic III
White's classic II
Micronta 3001

Offline Motley Blue

• Deskundige antieke munten
  • Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #9 Gepost op: oktober 01, 2006, 02:20:08 am »
@Goodies
Ik kreeg van de juwelier te horen dat je goud heel mooi kunt krijgen met schoolkrijt.
Ik zei dat is het zelfde als jiff toch, nee zei ze jiff krast en schoolkrijt niet.

schoolkrijt fijnmalen in een vijzelbakje  en dan met water rustig bewegen. ;D
mvg Roald
Ik ben niet gek
Cedo Nulli

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #10 Gepost op: oktober 01, 2006, 02:43:55 am »
Goud ?  :-\ moet je daar iets aan doen dan ? ik vind alle goud wel mooi  :P als het echt goud is  :P :P

Lx

Offline robert2

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #11 Gepost op: oktober 01, 2006, 02:50:12 am »
Het laten schrikken van aangekoekte duiten geeft bij mij meestal wel een goed resultaat.

gr
robert

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #12 Gepost op: oktober 01, 2006, 02:52:50 am »
Plaats er eens eentje ?

Lx

Mat

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: oktober 01, 2006, 03:09:56 am »
Het laten schrikken van aangekoekte duiten geeft bij mij meestal wel een goed resultaat.

gr
robert
Dit verhaal van laten schrikken door verwarmen en koelen komt volgens mij van het CHG forur en is een eigen leventje gaan lijden.
Als men dit doet dan springt inderdaad de opperhuid van het voorwerp af, tevens bestaat de mogelijkheid dat het voorwerp gewoon in stukken vliegt.
Denk eraan dat door verwarming alles gaat uitzetten en opgesloten klei zal kunnen exploderen.
Als je toch niks meer op een munt kan zien, gebruik dan de electrolise, deze haalt ook alle rotzooi, maar ook de patina van een munt af.
Maar je hebt wel het voordeel, als toch mocht blijken dat het een zilveren munt is , er niks aan de hand is.
Gr Mat

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #14 Gepost op: oktober 01, 2006, 03:23:36 am »
 ::) tsja dat dacht ik dus ook.. hele stukken munt weg, opstaande delen beschadigd, als er 1 scheurtje aan de rand zit breekt ie etc..

Lx

Offline PatrickW

• Detector Amateur
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
    • Lasklus Nederland
« Reactie #15 Gepost op: oktober 02, 2006, 04:11:30 am »
Munten laten schrikken van het CHG forum?

Dat kwam van mij in deze thread en ik heb nooit (bijna nooit) op het CHG gezeten.

Ik had laatst een hele dikke munt,wel 4-5 mm, met een korrelige groene korst,ik dacht koper, die heb ik toen op die manier laten schrikken, er was toch niks meer mee te doen, dacht ik.......
Toen knalde die en sprong de hele huid weg, aan beide kanten, wat zag ik.....een zilveren rijder schelling!! :o
Ik was echt verbaast!!!!

http://www.muntenbodemvondsten.nl/index.php?topic=7303.0

Soms heel soms, zijn er uitzonderingen vind ik, door jezelf te bepalen...
als ik dit niet had gedaan had deze munt de duiten emmer in gegaan denk ik.....

Maar ik had deze methode nooit gebruikt als ik wist dat dit een rijderschelling was......de gok is te groot dat die knapt of er schilvers vanaf springen...

mvg patrick

White's IDX Pro
White's classic III
White's classic II
Micronta 3001

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #16 Gepost op: oktober 02, 2006, 04:20:36 am »
hoi @Patrick,

Het zou kunnen werken, maar is zeker risico voor dit soort munten met een slechte zilverlegering. Het is bros, voor hetzelfde geld breekt de munt doormidden. Ik heb een submitje geplaatst daar..

Lex

Mat

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: oktober 02, 2006, 14:38:56 pm »
Munten laten schrikken van het CHG forum?

Dat kwam van mij in deze thread en ik heb nooit (bijna nooit) op het CHG gezeten.

Ik had laatst een hele dikke munt,wel 4-5 mm, met een korrelige groene korst,ik dacht koper, die heb ik toen op die manier laten schrikken, er was toch niks meer mee te doen, dacht ik.......
Toen knalde die en sprong de hele huid weg, aan beide kanten, wat zag ik.....een zilveren rijder schelling!! :o
Ik was echt verbaast!!!!

http://www.muntenbodemvondsten.nl/index.php?topic=7303.0

Soms heel soms, zijn er uitzonderingen vind ik, door jezelf te bepalen...
als ik dit niet had gedaan had deze munt de duiten emmer in gegaan denk ik.....

Maar ik had deze methode nooit gebruikt als ik wist dat dit een rijderschelling was......de gok is te groot dat die knapt of er schilvers vanaf springen...

mvg patrick

Hoi Patrick
Dit vehaal loopt al meer dan een jaar toen dit forum er nog niet was.
En inderdaad als er helemaal niks meer aan te doen is dan gaat men dingen doen die helemaal fout zijn.
Pak nu jouw zilveren munt.
Als je deze in de electrolise doet gebeurt er niks mee zolang hij van zilver og goud is.
Bronzen en koperen munten gebeurt ook niks mee behalve zij verliezen de patina.
Denk er oob bij dat koper door verhitting en schrikken, een zacht materiaal wordt.
Dit sysyteem gebruikt men als koperen plaat gaat bewerken bv. voor een pot te maken.
Door het kloppen op de pot gaat deze hard worden en door deze te verwarmen en te koelen wordt het materiaal weer zacht.
Gr Mat

Offline Gladius

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #18 Gepost op: oktober 02, 2006, 15:38:48 pm »
Even terugkomend op het schrikken: ik heb daar zelf ook ooit mee geexpirimenteerd met afgeschreven munten. Biljoenen en verzilverde munten breken aan brokken als men deze methode gebruikt. Maar ook brons van Romeinse munten gaat zweten bij verhitting. Maw. er ontstaan zilverkleurige druppels op de munt die men als harde korreltjes kan wegvegen. Het resultaat wat overblijft is een muntplaatje met een ruw oppervlakte omdat één van de gelegeerde metalen met een laag smeltpunt ontrokken word aan de munt. Voor munten is deze methode dus in alle gevallen af te raden.

janvanlipopo

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: oktober 02, 2006, 16:41:15 pm »
Citaat
 Maw. er ontstaan zilverkleurige druppels op de munt die men als harde korreltjes kan wegvegen.

Vermoedelijk lood?

JvL