Auteur Topic: Ultrasoon apparaat te koop, is dit TOP of FLOP?!  (gelezen 2558 keer)

Offline GijsB

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
Ultrasoon apparaat te koop, is dit TOP of FLOP?!
« Gepost op: januari 01, 2013, 20:59:09 pm »
Heren,
De beste wensen en op naar een gezond en mooi vondstenjaar!

Zoals zovelen zit ik ook vaak te puzzelen hoe ik een munt nou het beste schoon kan krijgen zonder het teveel aan te tasten. Soms lukt het maar soms ook niet echt en wordt de munt alleen maar van slechtere kwaliteit.
Met citroenzuur doe ik het wel eens, maar als ik het te lang laat weken dan gaat het ook niet goed, mara met wat standaard munten gaat dat wel oke, maar toch worden ze dan best ielig en dof.

Afijn,
Nu zag ik dit Ultrasoon-Reinigingsapparaat staan.
http://www.hartberger.nl/hartberger/artikel_omschrijving.php?ARTIKELNR=l28090

Zou dit iets zijn denken jullie?
En is Ultrasoon hetzelfde als Electrolyse?
Of is dit apparaat alleen voor verwijdering van oppervlakkig vuil en niet voor het harde groene vastgekoekte vuil?

Als voorbeeld heb ik pas gevonden munt bijgevoegd, wara ik hopelijk reineigingsadvies van kan krijgen.
Dit is een Traiect uit 1663, ben er wel heel blij mee met deze munt en ik weet zeker dat als de aanslag er af is, dan het dan een mooie geconserveerde munt is!
de groene aanslag is echt een harde dikke korst, heb al een paar keer geprobeerd om er wat af te schrapen maar is iets te gevaarlijk met krassen, dus dta doe ik maar even niet meer.
Ik heb m al een keer in een citroenbadje gelegd en nu een week in olijfolie, maar geen resultaat verder qua week worden van de korst..
Ik ben zo bang dat citroenzuur de mooie voorkant zo aantast. Wat denken jullie, kan ik het nog in een verdunde citroen-gedestileerdwater combi doen....?

Ik zie ook apparaten van 200-250 euro, maar dat is aardig aan de prijs.
Denken jullie dat zo'n ''simpel apparaat van Gem 45,- ''Prima'' is of ''Goedkoop is Duurkoop''

Hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien in beide vraagstukken!

Ik hoor het graag!
Alvast bedankt!

Gr.
Gijs.

Offline Anna en Kees

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 1
  • AES USIBUS APTIUS AURO
    • Kopergeldpagina
Re: Ultrasoon apparaat te koop, is dit TOP of FLOP?!
« Reactie #1 Gepost op: januari 01, 2013, 21:25:21 pm »
Er is al eens over gesproken, misschien dat je er op kunt zoeken.

Ultrasoon is NIET hetzelfde als electrolyse. Ultrasoon werkt met hoogfrequente trillingen.

Om kort te zijn: die koperen munt ga je er niet mee schoon krijgen. Zilver gaat nog wel maar dan moet je heel lang trillen. Opfrissen van donkere zilveren munten gaat ook nog wel.

Kees
     DE KOPERGELD PAGINA

Mat

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 01, 2013, 21:50:42 pm »
Ultrasoon is goed voor juwelen, door trilling zal het vuil tussen de schakels uit vallen,meer doet dat dus niet.
Jammer van het geld.
Maak een electrolise app van een oude tel. oplader
Zoek maar eens op electrolise apparaat.
Staat wel ergens een schema op het forum.
Maar citroenzuur is meestal wel voldoende, je moet 1 deel citroen op 3 delen water pakken, een 5 tal minuten badderen en dan met een houten prikker het vuil wegsteken, dit een paar keer herhalen, totdat je munt schoon is.
Let op schoon is schoon, schoner dan schoon gaat niet.
Gr Mat
« Laatst bewerkt op: januari 01, 2013, 21:53:08 pm door Mat »

Offline Motley Blue

• Deskundige antieke munten
  • Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #3 Gepost op: januari 01, 2013, 22:16:12 pm »
GijsB
Ultrasoon reinigers zijn mooi voor sieraden en voorwerpen die niet zo bevuild zijn .
Munten met corrosie krijg je er echt niet schoon mee.
Dit geeft Anna en Kees ook al aan
Er zijn wel ultrasoon maar daar betaal je een kapitaal voor en de vloeistof is zeer agressief .

Ik zou het gewoon met een borsteltje doen hoor  ;) ;) ;)
mvg Roald
Ik ben niet gek
Cedo Nulli

Offline Menno

• moderator Dagvondsten
  • Forumlid
  • **
  • 9
« Reactie #4 Gepost op: januari 01, 2013, 23:16:57 pm »
Ik heb een ultrasoon en gbruik die voor voorwerpen, niet zozeer voor munten.

Vooral vuil in moeilijk bereikbare plekken gaat er prima af met ultrasoon.
Bij munten zie je het oppervlakkige vuil er af vliegen, maar corrosie of aangekoekt vuil gaat er niet af.

Ik heb er een van een 40 euro of zo. Werkt prima, ook voor sieraden en brillen.

Groeten,
Menno
Groeten,
Menno

Offline GijsB

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #5 Gepost op: januari 01, 2013, 23:48:20 pm »
Hoi Kees, Mat, Motley en Menno,

Bedankt voor jullie recaties!

Dan ga ik eens proberen een electrolyse in elkaar te zetten, kijken of dat werkt. En nogmaals deze munt in het citroensap leggen!

Ben benieuwd!
Thanks!

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #6 Gepost op: januari 02, 2013, 00:11:42 am »

Bij munten zie je het oppervlakkige vuil er af vliegen, maar corrosie of aangekoekt vuil gaat er niet af.
Klopt, er komt iETS af, maar het doet niet veel. Ik heb er een, maar als ik er een muntje in doe dan doet het iets, er gebeurt iets maar veel effect heeft het niet.

Op mijn werk gebruik ik een industrieel ding, met een oplosmiddel. Ontvet prima, lijm kun je ermee verwijderen... maar voor de rest doet het niks met vuil. En dat ding is hoog vermogen (750w)

LX

appie68

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 02, 2013, 01:16:07 am »
Ultrasoon reinigen heeft bij zilveren munten weldegelijk nut (als je verder alles al geprobeerd hebt!). Je hebt daar 3 dingen voor nodig:

1: Ultrasoonbad met citroenoplossing (verwarmd) Op jou vraag @GijsB: Gebruik zelf thuis een goedkope van rond de 60 euro en op het werk wel eens een dure met in mijn ogen geen betere resultaten.
2: Brander om het schoon te maken muntje te verwarmen/verhitten, gebruik zelf een bunsenbrander op campinggas (goedkoop te krijgen op MP)
3: Verwarmde oplossing met ammonia.

In de volgorde 2 - 1 - 3 worden de zilveren munten of andere zilveren objecten steeds schoner. Het is alleen een kwestie van tijd en de stappen steeds weer herhalen. Ondertussen expirimenteren met verwarmen en ultrasoonduur.

Restaurateur/Edelsmid S. Medendorp heeft het Loddereindoosje op deze wijze schoongemaakt. Ook deze thread van Explorer Beursinhoud/Rijdersschellingen heb ik de munten op deze wijze gereinigd. Ze waren op een andere manier niet schoon te krijgen.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 14:24:07 pm door albert »

Mat

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 02, 2013, 13:12:29 pm »
Nou Albert, Als ik die munten zo zie, dan denk ik toch dat de numismaten hiervan over de nek gaan.
1 munten zijn helemaal niet schoon.
2 munten zijn gepoleerd.
Dit had je met voorzichtig pulken wel allemaal goed gehad.
Gr Mat

appie68

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 02, 2013, 13:40:35 pm »
Nou Albert, Als ik die munten zo zie, dan denk ik toch dat de numismaten hiervan over de nek gaan.
1 munten zijn helemaal niet schoon.
2 munten zijn gepoleerd.
Dit had je met voorzichtig pulken wel allemaal goed gehad.
Gr Mat
In geen geval. De munten waren te erg aangetast. De meesten onder ons hadden ze op de schroothoop doen verdwijnen.
Beter was dat ik erbij vermeld had dat deze methode het laatste is wat ik zou doen, na eerst al het andere te proberen.

« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 14:21:42 pm door albert »