Auteur Topic: Verwijderen van kunstmatige patina  (gelezen 2198 keer)

Offline Latinitas

• Deskundige antieke vondsten
  • Forumlid
  • *
  • 0
  • Liefhebber Romeins militaria
Verwijderen van kunstmatige patina
« Gepost op: december 11, 2012, 18:38:36 pm »
Bij het restaureren is het soms noodzakelijk het object te verhitten, zodat het stuk in kwestie rechtgebogen kan worden. Door de hitte springt vaak de originele patina van het object af waardoor in sommige gevallen achteraf een kunstmatige patina aan wordt gebracht. In mijn ogen is zo`n kunstmatige patina niet origineel en heeft het daarom ook geen meerwaarde. Ik zou graag willen weten hoe zo`n kunstmatig aangebrachte patina het best verwijderd kan worden zonder het metaal van de vondst aan te tasten. Uit diverse topics maak ik op dat bij elektrolyse tevens de patina verwijderd wordt en vraag mij af of die behandeling voor mij een uitkomst kan bieden. De apparatuur voor elektrolyse heb ik sowieso, dus dat is geen probleem 8). Het metaal van het Romeinse object dat ik wil behandelen bestaat voor het grootste gedeelte uit koper met daarnaast toevoegingen van zink en/of tin en/of lood. Typisch eerste eeuws Romeins "brons" dus. Wie weet hoe de kunstmatige patina het best verwijderd kan worden?

PS: om eventuele verwarring te voorkomen: het gaat hierbij alleen om een kunstmatige patina. Originele patina laat vanzelfsprekend zitten; daar twijfel ik niet over.
Lingua latina semper romanorum regnat

Offline beest

• Forumlid
  • **
  • 1
Re: Verwijderen van kunstmatige patina
« Reactie #1 Gepost op: december 16, 2012, 21:55:00 pm »
Deze tip is geheel op eigen risico!

Kunstmatige patina die aangebracht is door ammoniakroken kun je verwijderen door het object in ammoniak te dompelen totdat het verdwenen is.
Voor zover ik ervaren heb verwijderd dat de originele patina niet.
Maar of ammoniak goed is voor de originele patina of de vondst zelf is voor mij een vraag waarvan ik denk van niet. Ik persoonlijk zou me met interessante oude vondsten niet graag met kunstmatige patina's bezig houden.
Probeer het anders eerst eens uit op oninteressante objecten.

Nog een keer, eigen risico!

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #2 Gepost op: december 24, 2012, 16:47:37 pm »
De originele patina wordt ook altijd aangetast door dat soort acties, tenzij het verf of was betreft en geheel reversibel is aangebracht, dat kan met organische oplosmiddelen veilig worden verwijderd.

Kunstmatige patina's aangebracht met zuren zoutoplossingen, basen en gassen (misschien ben ik wat vergeten) . hebben altijd met het metaal van  oorspronkelijke voorwerp gereageerd
en verwijderen hiervan haal dus iets van het oorspronkelijk materiaal weg, is dat erg???
dat bepaal je zelf....

Als gebruiker van dergelijke voorwerpen lijkt het me het meest verstandig afgietsels te maken in de juist metaal(legeringen), die te verbuigen en aan te passen om ze  te vervolmaken
en die spullen in een re-enectment  te gebruiken, zodat orginelen niet (verder) beschadigd raken.
Ook daar de bezitter bepaald....

Ik was eens bij een exorbitant rijk man die als zijn servies goed;
echt Romeins terra-sigilata gebruikte..... het was er voor gemaakt ja...
maar wel ca 2000 jaar geleden...
Natuurlijk is de dan kans dat er wat breekt.... en ik zie het hem zelf niet lijmen....
« Laatst bewerkt op: december 25, 2012, 13:45:17 pm door aurelianus »
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline beest

• Forumlid
  • **
  • 1
« Reactie #3 Gepost op: december 24, 2012, 18:43:15 pm »
Ik was eens bij een exorbitant rijk man die als zijn servies goed;
echt Romeins terra-sigilata gebruikte..... het was er voor gemaakt ja...
maar wel ca 2000 jaar geleden...
Natuurlijk is de dan kans dat er wat breekt.... en ik zie het hem zelf niet lijmen....

;D ;D ;D Dat is een hele leuke anekdote.
Je was zeker wel blij dat hij zijn gladius niet gebruikt voor waar hij voor gebruikt was? (^smi11

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #4 Gepost op: december 25, 2012, 13:50:35 pm »
Dat was nu juist wat ik wel gehoopt had, zelfverdediging is toegestaan  toch en je mag iemands wapen afnemen voor hij er zichzelf of jou mee bezeerd..... ;D
en imdertijd had ik nog een   (^smi22  "woede beheersbaarheids probleem"  ;)

Overigens had hij helemaal geen Romeinse wapens,
wel heel mooie en veel  sieraden,  maar helaas heel weinig munten (waarvoor ik eigenlijk gekomen was)
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline beest

• Forumlid
  • **
  • 1
« Reactie #5 Gepost op: december 28, 2012, 02:52:02 am »
Kunstmatige patina's  hebben altijd met het metaal van  oorspronkelijke voorwerp gereageerd
en verwijderen hiervan haal dus iets van het oorspronkelijk materiaal weg, is dat erg???
dat bepaal je zelf....

Met het aanbrengen van de kunstmatige patina is het oorspronkelijke materiaal al aangetast en daardoor vernietigd.
Door dit weg te halen vernietig je niet meer dan al vernietigd was. Wel als je het er daarna weer kunstmatig terug erop brengt.

Ik begrijp ook heel dat verhaal van kunstmatige patina niet. Voor mij is een vondst zoals de vondst is. Mocht dit met slechte patina zijn dan zij het zo. Kunstmatige patina zegt al genoeg. Kunstmatig.. (^smi20

Offline Honza

• Deskundige prehistorie
  • Forumlid
  • *
  • 6
  • C-Scope 330 .Compass Gold scanner .XP Déus
    • www.nijboerboeken.nl
« Reactie #6 Gepost op: december 28, 2012, 03:04:35 am »
Ik heb hier absoluut geen ervaring mee maar als je een oninteressant voorwerp hebt waar je dit op uit kunt proberen verdient dit misschien voorkeur.

Neem een oude(rwetse) telefoonlader( deze zijn twee-aderig net als een schemerlamp-koord) en voer hier een electrolyse mee uit.
Omdat dit met een dermate laag voltage gaat neem ik aan dat eerst de laatst gevormde patina verwijderd wordt en je kunt stoppen als je aan de originele patina toe bent

Nogmaals : eerst op rommelstuk uitproberen.

Gr Honza
C-scope 330
Compass Gold Scanner
XP Déus