Auteur Topic: Welke olie gebruikt men zoal ?  (gelezen 1822 keer)

Offline Shango

• Forumlid
  • **
  • 0
Welke olie gebruikt men zoal ?
« Gepost op: oktober 24, 2012, 20:47:20 pm »
Hallo;

Ik zie dat er vaak als veilige schoonmaak methode olie word geadviseerd......(meestal voor muntjes)
Welke olie leent zich daar dan het beste voor?

Offline Motley Blue

• Deskundige antieke munten
  • Forumlid
  • *
  • 0
Re: Welke olie gebruikt men zoal ?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 24, 2012, 21:10:02 pm »
Olijf olie om in te bakken
Frituur olie om in te frituren
Zonnebloem olie en sla olie komen bij mij het meest voor  (^smi11 (^smi11

Maar muntjes gooi ik meestal in de olijf olie  ;) ;)
mvg Roald
Ik ben niet gek
Cedo Nulli

Offline Shango

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #2 Gepost op: oktober 24, 2012, 21:41:19 pm »
Okey,maar niet alle olijf olie is hetzelfde. Ik denk aan bv extra vierge,heldere of donkergroene.... ???
De laatste word ook wel gekleurd met Chlorophyl....
Laat je de ingewerkte olie erop zitten?
Bovendien ,in welke mate bevat het oliezuur? Zit er verschil in merken,of "merk"je daar niets van ?
Enneuh....waarom geen zonnebloem of arachide ?

Misschien allemaal pietluttige vragen/gedachten,en voor velen hier wel duidelijk....maareuh,ik weet het niet (bluh1)

Offline Menno

• moderator Dagvondsten
  • Forumlid
  • **
  • 9
« Reactie #3 Gepost op: oktober 24, 2012, 23:22:25 pm »
Ik ga altijd voor naaimachineolie. Dun, geen vervuiling, zuurvrij

Groeten,
Menno
Groeten,
Menno

Offline Misfit

• "Misfit the Apostate"
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • FU2
    • MBF-wikipedia
« Reactie #4 Gepost op: oktober 24, 2012, 23:30:43 pm »
Okey,maar niet alle olijf olie is hetzelfde. Ik denk aan bv extra vierge,heldere of donkergroene.... ???
De laatste word ook wel gekleurd met Chlorophyl....

Die goedkope van de Lidl ;D maar persoonlijk ben ik aan het overstappen op vaseline (niet dat ik problemen gehad heb, maar heb me laten overhalen dat dit beter is)
*** Never mind what's been selling, it's what you're buying... and receiving undefiled ***

Offline Shango

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #5 Gepost op: oktober 25, 2012, 01:08:14 am »
Maar vaseline is toch altijd creme achtig dik ?
m.i. is dat prima voor conservering maar minder om vuil los te weken zonder evt patina te beschadigen...
Ik ga ervan uit dat je dan de meest transparante olijf olie bedoeld.
Heb wel ns muntjes een aantal weken in de zonnebloem olie laten trekken,maar die word dan stroperig en gaat ruiken als n oude oliebol ...
Naaimachine olie heb ik ook wel meer gehoord....misschien een goed alternatief....
Mijn punt is eigenlijk dat de meeste munten (etc)bij mij nog de meeste details hebben als ik daar op die akker sta.....
Eenmaal voorzichtig het vuil eraf gespoeld word het al minder....na een tijd in de zonnebloem olie is ook niet echt om te gillen
en na een paar maandjes in de la te zijn verdwenen kan ik soms niet meer zeggen wat- wat was.
Vandaar dat ik denk misschien de verkeerde olie te gebruiken.

Offline Misfit

• "Misfit the Apostate"
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • FU2
    • MBF-wikipedia
« Reactie #6 Gepost op: oktober 25, 2012, 01:26:32 am »
Als je de vrij doorzichtige niet al te dikke (zuurvrije) vaseline gebruikt, zet je de munt erin te weken voor een dagje, prikt er wat aan met een tandenstokertje, en dit herhaal je tot een bevredigend resultaat.
Die vaseline is ongevaarlijk, en weekt stukje bij beetje het vuil los... ben je klaar met schoonmake zit inmiddels ook zoveel vaseline in de oppervlak dat de munt na schoonvegen en oppoetsen hij direct geconserveerd & klaar is voor de vitrine.

De olijf-olie wordt idd stroperig en dik... als je het in een open potje laat zitten ;)
Afgesloten potje gebruiken en dan heb je dit niet meer (in mij geval een glazen potje met dekselvan voorheen de instant-jus, maar heb ook van die plastic tupperware-achtige doosjes van 5 x 5 centimeter).
Procede blijft hetzelfde, ik pak ze er 1 maal daags uit, even prikken met een tandenstoker, en dan gaan ze weer terug te weken. Als ik tevreden ben met het resultaat veeg ik ze goed schoon, likje vaseline erop en schoonvegen en 'klaar is kees'.
*** Never mind what's been selling, it's what you're buying... and receiving undefiled ***

Offline Honza

• Deskundige prehistorie
  • Forumlid
  • *
  • 6
  • C-Scope 330 .Compass Gold scanner .XP Déus
    • www.nijboerboeken.nl
« Reactie #7 Gepost op: oktober 25, 2012, 01:59:16 am »
Ik gebruik , nadat ik jaren zuurvrije vaseline gebruikt heb , nu ook olijfolie.
Vaseline duurt gewoon jaren voordat een sterk vervuilde munt schoon is.
Olijfolie duurt een aantal maanden tot soms een jaar maar het resultaat is bevredigend als het geen dure munt is.
Vaseline bevat volgens mij( heb ik gehoord) ook stoffen die minder goed zijn voor munten.

Helaas heb ik bij de studiedag over metalen in de archeologie alleen de tip gekregen om bronsrot of tinpest tegen te gaan met electrolyse met een + en - pool en een laag-voltage batterij. 4,5 of 9 Volt is voldoende.
maar duurt iets langer.

Mijn ervaring is wel dat ik munten welke totaal geen beeltenis meer vertoonden met olijfolie wel schoon kreeg en met vaseline pas na jaren.

Ik zal op mijn werk eens de verhouding in zuurgraad bekijken tussen oljfolie en vaseline

Gr Honza
C-scope 330
Compass Gold Scanner
XP Déus

Offline Archief4

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #8 Gepost op: oktober 25, 2012, 02:01:04 am »
Ook altijd lachen met olijfolie wanneer je het meeneemt in potjes op zoektocht. Nu bedoel ik in periodes waarin de temperaturen sterk dalen  :D

Kan er aan toevoegen dat ik olijfolie gebruik voor de zoekdagen en vaseline voor thuis. Voor de behandeling van vondsten bedoel ik dan he  :D