Auteur Topic: Electrolyse lijkt te falen bij tweede bad: wat is er loos?  (gelezen 2513 keer)

Offline jobbe

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • No soil, no life
    • Bouwbiografie
Electrolyse lijkt te falen bij tweede bad: wat is er loos?
« Gepost op: september 22, 2012, 21:08:07 pm »
Hoi mensen

Een vraag over iets wat ik nu al een paar keer meemaak: Ik reinig modern ijzer soms met electrolyse in een bad met soda. Bij de eerste poging gaat het prima. Ongeveer 1 ampere stroom en mooie bellen bij electrode en object.

Dan na een paar uur test ik of het goed gaat, meestal staat de vondst overnacht te drogen, soms langer. Dan ga ik door in hetzelfde bad...en tot mijn verrassing gebeurt er niets meer! De meter van de acculader slaat niet uit, geen bellen.

Wat gebeurt er hier? Hoe kan dit? Als ik de accuklem in het water hang doet die het wel, dus blijkbaar doet het object het niet meer. Hoe kan dit?

Jobbe
SAAB 900i classic ;-)

Offline Kleidigger

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 2
Re: Electrolyse lijkt te falen bij tweede bad: wat is er loos?
« Reactie #1 Gepost op: september 22, 2012, 21:12:48 pm »
tja, moeilijk...

Water verversen / zout toevoegen (giftig) azijnzuur?

Stekker omdraaien?

Offline speerpunt

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #2 Gepost op: september 22, 2012, 22:28:46 pm »
Na een nachte rust moet je je badje gewoon even roeren

Groetjes Rob

Offline archeonist

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 1
« Reactie #3 Gepost op: september 22, 2012, 23:45:53 pm »
Hoi Jobbe,

Waarschijnlijk raakt je soda (Na2CO3) op. Soda gebruik je omdat je niet wilt dat er chloorgas ontstaat wanneer je keukenzout zou gebruiken. Nu ontstaat er CO2 gas en zuurstof denk ik. Waterstof en zuurstof ontstaan zowiezo door de ontleding van water.
Dan heb je nog Na+ ionen in de oplossing, die zullen wel gereduceerd worden tot natrium aan de negatieve elektrode (natrium is zeer onedel dus waarschijnlijk zal er wel een of ander tussenproducht met andere ionen gevormd worden)

Minder ionen oftewel minder +jes en -netjes betekent minder geleiding. De mogelijke reden dat na verloop van tijd wel belletjes ontstaan aan de accuklem en niet aan het voorwerp komt denk ik doordat de weerstand van je voorwerp veel groter is dan je accuklem en dat effect wordt merkbaar wanneer er relatief weinig ionen in de oplossing zijn.

Dus gewoon weer een schep soda erin en de belletjes aan je voorwerp zijn weer terug.

Vriendelijke groet,

Erwin

Offline jobbe

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • No soil, no life
    • Bouwbiografie
« Reactie #4 Gepost op: september 23, 2012, 01:38:53 am »
Dank voor de reacties.

Ik ga het eens proberen.

Jobbe
SAAB 900i classic ;-)

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #5 Gepost op: september 23, 2012, 12:13:43 pm »
Het is niet mogelijk dat er natrium ontstaat, dat kun je alleen krijgen door zuurstofvrij gesmolten zout (NaCl) te elektrolyseren.
De bedoeling is dat het ijzer (II) ion, Fe2+, of ijzer(III) ion, Fe3+, wordt teruggevormd naar ijzer Fe
doordat de geladen deeltjes worden aankomen aan het oppervlak verwacht ik dat de omzettingen daar het meest zullen plaatsvinden
bij koperen voorwerpen zie je soms koper op koper(II)oxide ontstaan, helaas laat dit gevormde koper vaak los van het koper(II)oxide.
Mogelijk wordt er in het voorwerp ook metaal teruggevormd wat wel blijft zitten.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2012, 11:00:36 am door aurelianus »
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline archeonist

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 1
« Reactie #6 Gepost op: oktober 21, 2012, 09:39:07 am »
Het is niet mogelijk dat er natrium ontstaat, dat kun je alleen krijgen door zuurstofvrij gesmolten zout (NaCl) te elektrolyseren.
De bedoeling is dat het ijzer (II) ion, Fe2+, of ijzer(III) ion, Fe3+, wordt teruggevormd naar ijzer Fe
doordat de geladen deeltjes worden aankomen aan het oppervlak verwacht ik dat de omzettingen daar het meest zullen plaatsvinden
bij koperen voorwerpen zie je soms koper op koper(II)oxide ontstaan, helaas laat dit gevormde koper vaak los van het koper(II)oxide.
Mogelijk wordt er in het voorwerp ook metaal teruggevormd wat wel blijft zitten.

Natrium is natuurlijk zeer onedel, dus zal dat onder normale omstandigheden wel geen kans krijgen te ontstaan, dat snap ik. Maar die ijzerzouten zijn slecht oplosbaar, volgens mij is de verwijdering van roest gebaseerd op een mechanische verwijdering door het ontstaan van gassen aan de polen. Die duwen als het ware de corrosie van het voorwerp. Of hebben we hier soms te maken met het verschuiven van het evenwicht 2FeO -->  2Fe2+ + O2 door Fe2+ + 2e- --> Fe(s)? En op soortgelijke wijze Fe3+
Overigens verdwijnt er heel veel CO3 2- doordat er water en CO2 gas onstaat, dat CO3 2- raakt een keer op ten koste van de geleiding.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2012, 11:08:42 am door aurelianus »

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #7 Gepost op: oktober 21, 2012, 11:08:13 am »
Ik dacht dat CO3 2- verdween door het vormen van neerslagen,
mij is niet bekend volgens welke elektrolysereactie CO3 2- zou worden omgezet naar CO2
De reactie die ik kan bedenken is:  2CO3 2-   ----> 2CO2 + O2 + 4e-
maar of die bestaat ???
Ik verwacht dat het water zal ontleden er voornamelijk O2 ontstaat.

Ik denk dat je probleem eerder zit in het oppervlak van het ijzer dan in het ontbreken van een elektrolyt,
maar wat je er aan zou moeten doen ???
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2012, 11:11:01 am door aurelianus »
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline jobbe

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • No soil, no life
    • Bouwbiografie
« Reactie #8 Gepost op: oktober 22, 2012, 15:34:20 pm »
Dag Aurelianus

Het blijkt dat het toevoegen van een beetje keukenzout de reactie weer wel in gang zet. Waarom weet ik niet, maar het toenemen van het aantal ionen lijkt me plausibel.

Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat soda in oplossing een wat 'dikkere' samenstelling heeft. Het water voelt na toevoegen bijna olie-ig. Misschien dat in combinatie met het ontstaan van een afsluitende laag op het object de geleiding minder wordt, zozeer dat dat soda niet meer helemaal werkt. Ik zeg maar wat.

Wat nu vooral het probleem is overigens is dat de electrolyse niet in de kleine hoekjes komt ver van de electroden.

Jobbe

SAAB 900i classic ;-)

Offline gierigegoudzoeker

• When pigs can fly
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 9
  • Ik wil goud!!!
    • Papegaaien en parkieten
« Reactie #9 Gepost op: april 01, 2015, 18:41:15 pm »
Hallo Jobbe,

Maak jij gewone ijzervondsten schoon met electrolyse?
Ik wist niet dat dat kon!!!

Groetjes van Joey,
http://almelosebodemvondsten.nl/ laat alsjeblieft een bericht achter in het gastenboek!

Offline jobbe

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • No soil, no life
    • Bouwbiografie
« Reactie #10 Gepost op: april 01, 2015, 22:07:47 pm »
Hey!
Ja, dat doe ik.
De methode maakt dat de roestlaag loslaat en de roest die overblijft omzet in iets anders. Daarnaast (ook belangrijk) spoelt electrolyse de chloor ionen uit het metaal. Het is dat chloor dat er voor zorgt dat een droge ijzeren vondst in je kast na verloop van tijd toch uit elkaar valt. Goeie electrolyse en daarna behandelen met paraloid of wax en je bent al aardig van de corrosie af.

Jobbe
SAAB 900i classic ;-)

Offline gierigegoudzoeker

• When pigs can fly
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 9
  • Ik wil goud!!!
    • Papegaaien en parkieten
« Reactie #11 Gepost op: april 02, 2015, 07:59:41 am »
Haha nooit geweten!  (:appl
jammer dat ik nu geen electrolyse heb maar ik ga dat wel weer doen!  (:jippie
Het mag niet op de groep... is te gevaarlijk zeggen ze  *(boos Ze hebben geen eens ervaring mee  (bluh1)
Ik heb de adapter nog de rest moet zo te regelen zijn!  (:jippie

Groetjes van Joey,  ((: 9prima
http://almelosebodemvondsten.nl/ laat alsjeblieft een bericht achter in het gastenboek!

Offline Misfit

• "Misfit the Apostate"
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • FU2
    • MBF-wikipedia
« Reactie #12 Gepost op: april 02, 2015, 11:10:13 am »
In het begin bubbelt en reageert alles fel omdat de geleiding met schoon water en volop zouten optimaal is.
Na verloop van tijd wordt de oplossing troebeller, zweven er legio geleidende delen rond, zozeer zelfs dat je bijna een ringleiding hebt... de stroom pakt de weg van de minste weerstand, en dat is niet langer bubbellend door het gehele bad meer.
Derhalve, geregeld water verversen en nieuwe zouten toevoegen houd de reactie 'vers'.
Welke reactie's er precies plaatsvinden is weinig interessant, je hebt het water, de  toegevoegde zouten, en het voorwerp met zijn roest... maar waarschijnlijk ook zat onbekende zouten en mineralen als restant van het verblijf in de bodem (ingesloten residueel vuil)... in alle gevallen is dit iets om niet binnen te doen tenzij onder een loeiende afzuigkap. Er zullen altijd in mindere of meerdere mate giftige stoffen vrijkomen, dus dit is iets voor in de tuin of op het balkon...
*** Never mind what's been selling, it's what you're buying... and receiving undefiled ***