Auteur Topic: Romeinse munt: Trajan / Sestertius, getoold  (gelezen 2730 keer)

Offline Aernout

• Forumlid
  • **
  • 0
    • CBNU
Romeinse munt: Trajan / Sestertius, getoold
« Gepost op: juni 24, 2012, 21:52:27 pm »
Deze denk ik vrijwel juist te hebben:

==> foto ook in bijlage

Keerzijde tekst: SENATVS POPVLV QVE ROMANVS   SC
Gewicht: 18,96gr
Diameter: 31.8mm

Ik kom aan RIC 672 = Trajan AE Sestertius

voorbeeld:

Klopt dit ?

Dit zou ik moeten lezen op de ommezijde: IMP CAES NER TRAIANO OPTIMO AVG GER DAC P M TR P COS VI P P
maar ik zie wat verschillen.... :-\

mvg,
Aernout
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2012, 21:04:10 pm door Goodies »
Start klein om groots te eindigen

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
Re: Romeinse munt: Trajan
« Reactie #1 Gepost op: juni 25, 2012, 19:33:32 pm »
maar ik zie wat verschillen.... :-\  
Ik ook.........................

Helaas kan ik het slechte bericht niet prettig brengen.
Deze munt is (vrij slecht) bewerkt en tot een fantasiemunt geworden (of mogelijk een afgietsel van een bewerkte muntvorm).
Het gezicht is gedeformeerd en zodoende lees je vermoedelijk ook een ander omschrift,
de naslag boeken voor Romeinse munten zijn duur en vermoedelijk niet in handen van wie de munt hebben bewerkt.
Dit type bewerking wordt volgens mij gedaan op de Balkan, de mensen zijn daar straatarm, uurloon is extreem laag dus zo kunnen ze moeilijk verkoopbare (daar gevonden) munten "opleuken".
Er is daardoor en door de corrosie ook heel wat massa verdwenen, deze munt zou toch ruim boven de 20 gram moeten wegen,
Ter vergelijking mijn lichtste exemplaar sestertius va Traianus weegt 22 gram  mijn zwaarste exemplaar: 29 gram!
(Natuurlijk zijn er  sestertii die door corrosie veel lichter zijn geworden, maar die zien er heel anders uit)

Natuurlijk heb ik in mijn leven ook wel wat bewerkte munten gekocht, voor ik kon zien waar op te letten, bijna allen zijn terug naar de verkoper gegaan.

Ik wil altijd een "recht op retour garantie" (tegen het aankoopbedrag) als de munt vals of bewerkt blijkt,
elke fatsoenlijke handelaar doet dat, maar op marktplaats en e-bay zijn er een paar / veel (?) van "what you see is what you get"
Ik adviseer elke (beginnende) verzamelaar bij een gerenommeerde handelaar te kopen, of iemand die je persoonlijk kent en vertrouwd.
Misschien heb je dat gedaan en zou ik deze munt onmiddellijk terug ruilen tegen euro's.
Nu heb ik er nog een paar (2) wat bewerkte munten, maar die zijn (zeer) zeldzaam en of erg duur in een dergelijke conditie ze niet zo storend bewerkt als dit voorbeeld..
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2012, 08:55:26 am door aurelianus »
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline Aernout

• Forumlid
  • **
  • 0
    • CBNU
« Reactie #2 Gepost op: juni 25, 2012, 20:48:25 pm »
Deze munten (tergoedertrouw) gekocht op een EGMP beurs.

Ik had een lot gevraagd om als beginner te leren determineren.
Spijtig is dan wel om te horen dat zo iets krijgt :(

Heb nu zo een beetje "schoenmaker blijf bij je leest' gevoel.

Tja, dat is leergeld betalen zeker...

Helaas zaten er nog een 10-tal munten in dit lot. Ik zal er enkele van plaatsen met een link naar hier zodat jullie weten dat deze uit dit lot komen.

@ aurelianus

Bedankt voor de toelichting.

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #3 Gepost op: juni 25, 2012, 21:11:10 pm »
Overigens wat denken anderen over deze munt:

a) Afgietsel
b) Bewerkte munt
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!

Offline Misfit

• "Misfit the Apostate"
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • FU2
    • MBF-wikipedia
« Reactie #4 Gepost op: juni 25, 2012, 22:06:42 pm »
Ik had eerder niet op deze munt gereageerd, omdat ik er in vals/echt discussie's eens naast zat volgens Lx.
Maar toen ik deze zag dacht ik, gezien de rand & het oppervlak, aan een gegoten vervalsing...
*** Never mind what's been selling, it's what you're buying... and receiving undefiled ***

Offline Archief4

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #5 Gepost op: juni 25, 2012, 22:09:18 pm »
Dat denk ik ook.
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2012, 22:10:53 pm door mummi »

Offline Motley Blue

• Deskundige antieke munten
  • Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #6 Gepost op: juni 25, 2012, 22:19:30 pm »
Ik zweeg ook , terwijl het mijn favo is ( keizer Trajan)  ;D ;D
Vond er iets aan toen ik hem zag. en heb ook even gezocht op acsearch
die brede lange nek deed me denken aan Domitianus  ;D
mvg Roald
Ik ben niet gek
Cedo Nulli

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2012, 03:48:03 am »
Citaat van: aurelianus
Deze munt is (vrij slecht) bewerkt en tot een fantasiemunt geworden

Dat vrees ik ook. Je zou toch enige drapering op voorzijde mogen verwachten, of anders een bredere "head" buste. Het zit er tussenin, de nek is meer Hadrianus. De figuur op de keerzijde heeft veel kenmerken van Felicitas. Maar het is niet compleet ! In de rechterarm een stukje van een caduceus, maar die houdt op bij de hand . Ik denk niet dat de "restaurateur" wist, hoe hij verder moest ! Misschien had hij de tekst al eerder gedaan..

De methode: men neme een authentieke Romeinse gladjakker.. dan gaan we reconstrueren met weinig kennis.

Het lijkt me niet uitgesloten, dat er voor deze Sesters een willekeurige dikkere munt (bijv een slechte Nero) als basis is gebruikt. Misschien was de "tweede arm" die vaag zichtbaar is bij de keerzijde figuur een eerder probeersel..

Moderne would-be Romein, volgens de Bulgaarse methode.. degene die dit heeft gerestaureerd (dat is vaak de eigen opvatting) moet er urenlang mee bezig geweest zijn. Dit is een nogal extreem voorbeeld.

In gemengde lotjes is het algemeen geworden, denk ik. Dit soort stukken tref ik ook in de winkel en op de beurs aan, vaak veel goedkoper dan de andere munten ! De handelaar weet het best en er zijn blijkbaar toch veel mensen, die dit soort "opgeleukte" Romeinse stukken willen kopen. Het is dus WEL authentiek, geen vervalsing.. zie het maar als beschadiging en sterk waardeverminderend.

Ik zou de andere munten goed inspecteren op dit soort mishandelingen en op bijwerken. Meestal is het veel subtieler. Symptomen: recente oppervlakte beschadigingen, oppervlakte cosmetica/oudmakerij en mijn favoriete kenmerk: (te) scherpe randjes aan de letters ! de versiering van de lettervorm ontbreekt vaak, omdat de dremel "recht" afsnijdt. Wat je ook vaak ziet is groeven rondom letters. Vooral wanneer die letters scherp zijn, is het verdacht.

:) Lx
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2012, 03:53:57 am door Goodies »

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #8 Gepost op: juli 14, 2012, 21:03:09 pm »
verplaatst naar restaureren

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
Re: Romeinse munt: Trajan / Sestertius, getoold
« Reactie #9 Gepost op: juni 15, 2014, 15:54:35 pm »
Ik neig de mening van misfit te volgen  ((: 9prima  ((: 9prima  ((: 9prima , dus een afgietsel
waarbij de gietvorm bewerkt is;
ander is de munt eerst bijgesneden (vnl portret) en vervolgens met een zuur behandeld
Staat deze niet beter bij vervalsingen
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2017, 02:47:34 am door aurelianus »

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #10 Gepost op: juni 15, 2014, 21:05:11 pm »
ha @a,

In elk geval is een getoolde munt vaak wel echt :) of liever gezegd: was ie echt..  :-\

Ik denk dat tooling een verkeerde manier van restaureren is.. of restaureren toegepast op iets (een munt) wat niet te restaureren is.

:) Lx

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #11 Gepost op: juni 18, 2014, 06:57:12 am »
oké