Auteur Topic: Zilver reinigen met Aluminiumfolie en Vast natriumhydroxyde  (gelezen 5672 keer)

Offline Woody

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 3
    • De West-Frisiae 4
Zilver reinigen met Aluminiumfolie en Vast natriumhydroxyde
« Gepost op: april 17, 2012, 17:50:37 pm »
Deze kleine munt (12mm) is denk ik kleiner dan ons oude duppie, wieg ook bijna niks, 0,58g.

Vondsten van oude munten ook in de buurt van deze akker. Ik vermoed dat het zilver is, maar erg poreus.

Dus moet ik erg voorzichtig met hem/of haar.

Weet iemand wat het is?

(een tweede foto, iets groter en donker in tweede bericht)

;Coin.jpg
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2012, 13:13:06 pm door Woody »

Offline Woody

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 3
    • De West-Frisiae 4
Re: Smal 12mm munt, van een oude akker
« Reactie #1 Gepost op: april 17, 2012, 17:51:33 pm »
Ander foto

;coin vz-1.jpg

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 17, 2012, 19:20:06 pm »
Jij moet ophouden om altijd van die moeilijke dingen te plaatsen Woodstock ;D ;D ;D

Misschien electrolyse een optie, heb er zelf goede ervaringen mee!!!
Denk meer in de richting van een sceatta, een penninkje weegt amper 0,3 gram ):( ):(

Offline westergozer

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2012, 19:30:32 pm »
ik denk zeker geen sceatta daar is hij te licht voor, en een sceatta zou je wel direct herkennen
ik denk ook eerder aan een aangekoekt penninkje

gr

Offline Woody

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 3
    • De West-Frisiae 4
« Reactie #4 Gepost op: april 17, 2012, 21:02:36 pm »
Jij moet ophouden om altijd van die moeilijke dingen te plaatsen Woodstock ;D ;D ;D

Misschien electrolyse een optie, heb er zelf goede ervaringen mee!!!
Denk meer in de richting van een sceatta, een penninkje weegt amper 0,3 gram ):( ):(
Hey die Wiebren! Tijdje niet gezien, deze jaar komt het wel een keer hoor.
Je heb gelijk, maar ik wil de jongen bezig houden, en zelf weet ik het niet.

Het lijkt dat ik kan alleen kleine munten vinden, je find de hoekig, ik niet.
Electrolyse is een optie, wil zekers weten als het zilver is eerste.

Offline pepijn

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #5 Gepost op: april 17, 2012, 21:20:08 pm »
nou wiebren ,hier zit je dus fout ,een penningkje weegt tussen 0,4 en 0,6 gram
zoals gezegt voor een sceatta te ligt
woody ,gevonden in engeland of nederland?
leg em maar gewoon in de ammoniak woody
ik denk ook een penningkje ,misschien osnabruck
ik geloof iets van een kerkgebouwtje/motte te zien

Offline Woody

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 3
    • De West-Frisiae 4
1212-1250 Zilveren penning Nijmegen Frederik II van Hohenstaufen
« Reactie #6 Gepost op: april 28, 2012, 22:10:05 pm »
Pepijn lijkt het wel goed te hebben, mijn dank. Hierbij een schoon gemaakt munt. Bedankt al ook voor al die commentaar.

;Penningen_resize.jpg

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #7 Gepost op: april 28, 2012, 22:13:13 pm »
Dat ziet er beter uit Woody ! Prachtig schoongemaakt  (:appl (:appl

Lx

Offline rimidi

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
Re: 1207-1229 Zilveren penning Arnhem Gerhard
« Reactie #8 Gepost op: april 29, 2012, 23:13:41 pm »
@ Woody,

Mag ik je vragen welke reinigingsmethode je op dit stuk hebt toegepast...lijkt me een interessant gegeven!

Beste groeten   rimidi     ;)

Offline Woody

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 3
    • De West-Frisiae 4
« Reactie #9 Gepost op: april 29, 2012, 23:36:51 pm »
@ Woody,
Mag ik je vragen welke reinigingsmethode je op dit stuk hebt toegepast...lijkt me een interessant gegeven!
Beste groeten   rimidi     ;)
Ik had veel dingen geprobeerd, maar het spul op dit munt was taai en niet makkelijk af te kregen. Deed een tijdje hierover.

Wat werkt was de aluminium folie en huishoudsoda methode. Weet niet zo goed als het zo goed is voor de munt, maar ik kon niks anders.

De aluminium folie in het bakje, doe kan een beetje warm water er in, dan leg het zilver munt erop die aluminium folie.

Dan strooi een beetje huishoudsoda er over de munt. Wacht een tijd (uur of meer) en maak die vuil wat los als het kan; als niet klaar, herhaal.

Offline rimidi

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #10 Gepost op: april 29, 2012, 23:58:29 pm »
Hartelijk dank Woody!  ((: 9prima

Groeten   rimidi    ;)

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #11 Gepost op: april 30, 2012, 01:13:21 am »
Interessant om te lezen Woody ! Dat is iets om elders te verwijzen.. Mag ik je recept copieeren naar de rubriek Reinigen ?

((: 9prima
Lx

Offline Woody

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 3
    • De West-Frisiae 4
« Reactie #12 Gepost op: april 30, 2012, 01:17:52 am »
Interessant om te lezen Woody ! Dat is iets om elders te verwijzen.. Mag ik je recept copieeren naar de rubriek Reinigen ?
 ((: 9prima
Lx
Natuurlijk. Maar zoals ik zeg ik weet niet als het zo goed is voor een munt (en alleen silver!).  Ik moeten het doen, anders kreeg ik het niet schoon.

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
Re: c - 1207-1229 Zilveren penning Arnhem Gerhard ( 29 posts)
« Reactie #13 Gepost op: april 30, 2012, 01:32:54 am »
Gecopieerd en afgesplitst van Woody -  1207-1229 Zilveren penning Arnhem Gerhard

Reacties die niets met reinigen te maken hebben graag dáár ! Dit is gecopieerd, om het recept te bewaren :)

Lx
« Laatst bewerkt op: april 30, 2012, 01:35:08 am door Goodies »

Offline Woody

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 3
    • De West-Frisiae 4
« Reactie #14 Gepost op: april 30, 2012, 17:25:35 pm »
Reinigen van zilver voorwerpen met Natriumhydroxyde

NOOT: Patina wordt verwijdered!

Gebruik de volgende methode op eigen verantwoordelijkheid, als je wilt het proberen doe dat op een oud stuk zilver eerste! Dit is niet een persoonlijk methode, ik heb hem op internet gevonden.

Voorzorgsmaatregel:

Vast natriumhydroxyde (bijtende) of oplossingen van natriumhydroxide kan brandwonden, permanente schade of littekenvorming indien contacten onbeschermd menselijk weefsel. Het kan blindheid veroorzaken als het in contact met de ogen komt. Beschermingsmiddelen zoals rubber handschoenen, beschermende kleding en oogbescherming moeten altijd worden gebruikt bij het werken met het materiaal of de oplossingen.

Ook geen aluminium pannen of containers gebruiken! Zie hoe het gaat met aluminium hier    

Moeten de zilveren munten of voorwerpen toch gereinigd worden, dan kan het eerste vuil verwijderd worden door ze te wassen met een zeepsopje. Dit sopje moet gemaakt worden van een zachte, niet-bijtende zeep.

Zijn de munten na deze behandeling nog niet voldoende schoon, dan kunnen zij gereinigd worden door ze te laten weken in citroenzuur. Na een paar uur, afhankelijk van de hoeveelheid vuil, de munten afborstelen met een nagelborsteltje. Daarna volgt het proces van spoelen en drogen zoals bij de algemene regels beschreven is.

Wanneer na deze behandeling nog onnatuurlijke vlekken met een donkerblauwachtig uiterlijk achterblijven of niet schoon te kregen zijn, deze kan meestal verwijderen door middel van reductie door galvanisatie. Dit is het oplossen van oxidatie door de scheiding van zuurstof, chloor en zwavel uit zuurstof-, chloor- en zwavel-verbindingen, waaruit de oxidatie op het muntoppervlak bestaat. Deze werkwijze berust op de galvanische stroom, die ontstaat wanneer twee verschillende metalen met elkaar in aanraking komen, terwijl zij zich bevinden in een oplossing van meestal een loog met gedestilleerd water. Het is ook mogelijk om een zuur te gebruiken.

Methode
Voor deze methode gaat men als volgt te werk.

Strooi op een stukje aluminiumfolie wat huishoudsoda (een loog). Leg hier de munt op en strooi er nog wat soda overheen. Vouw het stukje aluminiumfolie dicht en leg het zo ingepakt 10   20 minuten in een klein beetje warm water (circa 80 graden, niet koken). Nadat de aangegeven tijd verstreken is, verwijdert men het aluminiumfolie en licht borstelt men de munt goed schoon. Hierna nog goed spoelen en drogen.

Spoelen (nabehandeling)
-----------------------
Na elke behandeling moeten de munten goed gespoeld worden. Dit is erg belangrijk. Worden de bij het reinigingsproces gebruikte stoffen als citroenzuur of natriumbisulfaat niet goed uit het metaal verwijderd, dan kan dit leiden tot verregaande aantasting van de munten. Wanneer de zuurresten die achtergebleven zijn op de munten, in aanraking komen met de zuurstof uit de buitenlucht, vindt er onder invloed van de vochtigheid namelijk een sterk versnelde oxidevorming plaats. Leg de munten in een bad met gedestilleerd water. Zij mogen niet op elkaar liggen en moeten regelmatig omgedraaid worden. Wanneer deze werkwijze niet gevolgd wordt, kunnen verkleuringen op de munten ontstaan. Een enkele keer water verversen is noodzakelijk, omdat anders het water verzuurt en de chemicaliën op de munten blijven inwerken. Na ongeveer dertig minuten is de behandeling voltooid. Spoelen is voldoende bij gouden en zilveren voorwerpen. Voor koperen andere onedele metalen is spoelen alleen vaak niet voldoende. De chemicaliën werken bij deze metalen tot diep in de munten door en zijn met alleen spoelen niet te verwijderen. De behandelde munten kunnen daarom beter geneutraliseerd worden.

Neutraliseren: Neutraliseren is evenals spoelen een methode om de ingrijpende werking van chemicaliën stop te zetten. Het voordeel van neutralisatie is dat het direct de werking van een bepaalde stof opheft. Een gebruikt zuur wordt geneutraliseerd door middel van een loog en een loog door middel van een zuur. Dompel de met een zuur behandelde munt even onder in een bad met bijvoorbeeld natronloog. Hierna toch weer goed spoelen, want de munt kan afhankelijk van de sterkte van de loog en de duur van de onderdompeling basisch geworden zijn. Door middel van spoelen wordt het loogrestant verwijderd. Voor het neutraliseren van zuren (zoals citroenzuur of fosforzuur) zijn onder andere natronloog en huishoudsoda te gebruiken. Dit is een beduidend zwakker loog en kan dan ook alleen gebruikt worden als de munten met een zwakzure oplossing gereinigd zijn. Voor het neutraliseren van logen (bijvoorbeeld natronloog) zijn onder ander citroenzuur en natriumbisulfaat te gebruiken.

Drogen: Het drogen van de munten moet grondig gebeuren. Mede onder invloed van vochtigheid vindt oxidevorming plaats. Wanneer munten niet goed gedroogd zijn, hebben allerlei soorten verontreiniging die in de atmosfeer voorkomen, een grotere inwerking op het oppervlak, waardoor zij veel sneller oxideren. Het drogen kan gebeuren door de munten op een van gaatjes voorziene plaat op de radiator van de verwarming te leggen, nadat zij eerst met een zachte doek 'handdroog' gedept zijn. Een met nylon vliegengaas bespannen raamwerkje is ook goed te gebruiken. Effectiever is het gebruik van een haarföhn. Hiermee kunnen de munten goed en snel gedroogd worden.

Reinigen van munten (van de Geldmuseum)

Munten reinigen is een delicaat proces, dat liever vermeden moet worden om beschadigingen te voorkomen. Zilveren en gouden munten zijn het minst bevattelijk voor schoonmaakmiddelen.

Koperen, bronzen en nikkelen munten raken echter wel snel beschadigd omdat zuren langer en dieper inwerken op die metalen. (noot: ik gebruik deze methode niet voor voorwerpen anders dan zilver).

Er zijn verschillende schoonmaakmiddelen te koop, die alleen chemicaliën en zuren bevatten. Voor uw eigen veiligheid is daarom het volgende onmisbaar:

- Een stofmasker/mondkapje
- Handschoenen
- Veiligheidsbril
- Werkjas
- Goede ventilatie

Werkwijze
Gebruik gedestilleerd water bij het aanmaken van schoonmaakmiddelen. In (gekookt) leidingwater zitten namelijk bestanddelen die schadelijk zijn voor metalen.

Spoelen
Na het voorzichtig reinigen, moeten de munten worden gespoeld. Dit is zeer belangrijk. Indien stoffen zoals citroenzuur of natriumbisulfaat niet grondig worden verwijderd, dan tasten ze het metaal aan. Daarnaast vindt er onder invloed van zuurstof en vochtigheid oxidevorming plaats.

Een juiste manier van spoelen is:
1. Leg de munten in gedestilleerd water.
2. Draai de munten regelmatig om.
3. Ververs het water.
4. Na ongeveer 30 minuten is de behandeling voltooid.

Neutraliseren
Spoelen is voldoende bij gouden en zilveren voorwerpen. Andere metalen moeten echter nog geneutraliseerd worden. De chemicaliën werken bij deze metalen tot diep in de munten door en zijn met alleen spoelen lastig te verwijderen. Het voordeel van neutralisatie is dat het direct de werking van een bepaalde stof opheft. Zuren worden geneutraliseerd met een loog en andersom.

Een juiste manier van neutraliseren is:

1. Dompel een met zuur behandelde munt kort onder in een bad met bijvoorbeeld natronloog.

2. Grondig spoelen met gedestilleerd water.

Drogen
Net als het spoelen en neutraliseren, moet het drogen grondig worden aangepakt. Vochtige munten oxideren namelijk snel.

Een juiste manier van drogen is:
1. Dep de munt droog met een zachte doek.
2. Gebruik een haarföhn om de munten snel en effectief verder te drogen.

Waarschuwing!
Gebruik nooit zilver- of koperpoets en poets munten nooit lang met een doek. Te lang poetsen geeft de munten een onnatuurlijke glans. In plaats van een doek is een bijgeknipte tandenborstel of een nagelborsteltje beter voor het poetswerk.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2012, 13:36:50 pm door Woody »

Offline Dax

• Deskundige nieuwe tijd
  • Forumlid
  • *
  • 0
Re: Zilver reinigen met Aluminiumfolie en soda
« Reactie #15 Gepost op: april 30, 2012, 23:13:24 pm »
Huishoudsoda is Natriumcarbonaat, wat op zich een zwakke base is ...niet verwarren met soda caustic /Natriumhydroxide welk een sterke base is !

Offline Woody

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 3
    • De West-Frisiae 4
« Reactie #16 Gepost op: mei 01, 2012, 01:50:02 am »
Huishoudsoda is Natriumcarbonaat, wat op zich een zwakke base is ...niet verwarren met soda caustic /Natriumhydroxide welk een sterke base is !
Bedankt, 100% correct! Had de verkeerde tekst gekopieerde.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2012, 13:13:28 pm door Woody »