Auteur Topic: Munten koken in de olie  (gelezen 5344 keer)

Offline Bertellen

• Forumlid
  • **
  • 0
Munten koken in de olie
« Gepost op: september 17, 2011, 17:38:24 pm »
Hallo mensen, vandaag heb ik weer eens een mooie munt kunnen verkrijgen door deze reiniging;

Benodigheden:
Campinggasstelletje ( action voor weinig geld )
Oud steelpannetje
Slaolie
Grote saté-prikkers
Messing borsteltje
Poetsdoeken.

Hoe te werk?

Zorg wel dat je dit buiten doet i.v.m. stank.
Maak het gasstelletje aan, zet het pannetje met wat slaolie op het vuur en doe de muntjes, of gespjes etc. erin en laat het langzaam op temperatuur komen.
Je kunt zien dat de warme olie aardig gaat schuimen. ( Niet te heet laten worden ) ik zet het gas meestlal lager of uit wanneer het flink begint te dampen.
Als ik van mening ben dat alles eruit kan ( bijna geen schuim meer ) dan haal ik het eruit met behulp van 2 grote saté prikkers, vereist een kalme hand, leg het op een oude thee-doek of zo en laat het even afkoelen.
Vervolgens ga ik te werk met de saté prikkers ( punt ) om de harde rotzooi ervan af te halen, oppoetsen met het messing borsteltje, wederom met een oude doek afvegen, en bij het gewenste resultaat insmeren met een beetje zuurvrije vaseline. Soms is er een verbluffend resultaat. Er moet natuurlijk wel nog genoeg tekst etc. op het voorwerp staan, want een kale munt blijft een kale munt.
Toevallig heb ik vandaag nog een heiligenhanger op die manier onder handen genomen. Zie het resultaat.
Groetjes Bert

Offline Archief4

• Forumlid
  • **
  • 0
Re: Munten koken in de olie
« Reactie #1 Gepost op: september 17, 2011, 18:26:30 pm »
En nu maar wachten tot de slaolie gaat oxideren. Of heb je goede olijf olie gebruikt?

Mat

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 17, 2011, 18:35:31 pm »
En nu maar wachten tot de slaolie gaat oxideren. Of heb je goede olijf olie gebruikt?

Inderdaad, je smeert er eerst olie met zuren op en dan ga je weer zuurvrije vaseline erop doen.
Gr Mat

Offline Christine

• Vliegende non
  • Deskundige antieke munten
  • Forumlid
  • *
  • 0
    • Pinterest: Fingers rings
« Reactie #3 Gepost op: september 17, 2011, 19:19:57 pm »
Het is inderdaad mooi schoon geworden.

Soms kun je ook een goedkope mini-friteuse kopen.
Daarin laat je waxinelichtjes smelten.
De temperatuur is dan constant, en er zit een handig mandje bij,
waarmee je de munten en/of voorwerpen veilig in en uit de parafine kan laten zakken.
Daarmee conserveer je je vondsten ook meteen.
En klaar voor het volgende gebruik.
Groeten, Christine

Offline Cugel

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #4 Gepost op: september 17, 2011, 19:54:37 pm »
Voordeel van deze methode is, dat je het voorwerp verhit tot boven 100 graden.. Dat betekent, dat alle water eruit dampt in de vorm van stoom (belletjes zijn goed te zien) Als de belletjes ophouden, zit er dus geen vocht meetr in. Alle poreuze stukjes worden gevuld met paraffine  Daarna, als je voorwerp nog heet is afdeppen met keukenrol of zuigend doekje, en je hebt een goedkoop geconserveerd object over. Gebruik het wel eens om Romeinse munten die helemaal vergaan zijn van binnen en eigenlijk alleen nog op de patina enige hardheid hebben te conserveren. Omdat de poreuze laag zich volzuigt met paraffine krijgt hij meteen ook weer stevigheid. Houdt er wel rekening mee, dat de patina een stuk donkerder wordt (net zoals wanneer je een voorwerp insmeert met vaseline)
Groeten, Cugel

Offline Russell

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 1
« Reactie #5 Gepost op: september 17, 2011, 21:23:25 pm »
Volgens mij gaat het over munten reinigen....geen conservering.. ;) Bedankt voor de tip...wel veiligheidsbril op he..,ze kunnen exploderen door vocht in de munten... ;D
* XP Gold Maxx Power!!
* Tesoro Tigershark!

Offline Cugel

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #6 Gepost op: september 17, 2011, 23:11:53 pm »
Klopt, maar ik wees alleen op een bijkomend voordeel... Verhitten in olie/paraffine of iets dergelijks zorgt meteen voor conserveren...maar ja, dat had Christine ook al vermeldt Sorry....  (:bloos1 (:bloos1
Groeten Cugel

Offline Russell

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 1
« Reactie #7 Gepost op: september 17, 2011, 23:15:14 pm »
Klopt, maar ik wees alleen op een bijkomend voordeel... Verhitten in olie/paraffine of iets dergelijks zorgt meteen voor conserveren...maar ja, dat had Christine ook al vermeldt Sorry....  (:bloos1 (:bloos1
Groeten Cugel

No problemo...  ;),op zich goede info cugel... ((: 9prima
* XP Gold Maxx Power!!
* Tesoro Tigershark!

Offline Archief4

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #8 Gepost op: september 17, 2011, 23:37:16 pm »
Afgezien van mogelijk vocht doe je door de warmte ook de lucht expanderen (dat zijn de belletjes). Hierdoor ontstaat bij afkoeling een onderdruk waardoor de vloeibare massa naar binnen gezogen wordt.
Nadeel van deze methode is dat door verhitting spanning in het materiaal wordt gebracht, de methode niet reversibel is en als je de verkeerde olie gebruikt je (munten) verzameling ruikt als een frituur

Offline gierigegoudzoeker

• When pigs can fly
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 9
  • Ik wil goud!!!
    • Papegaaien en parkieten
« Reactie #9 Gepost op: januari 01, 2016, 22:34:07 pm »
Het is inderdaad mooi schoon geworden.

Soms kun je ook een goedkope mini-friteuse kopen.
Daarin laat je waxinelichtjes smelten.
De temperatuur is dan constant, en er zit een handig mandje bij,
waarmee je de munten en/of voorwerpen veilig in en uit de parafine kan laten zakken.
Daarmee conserveer je je vondsten ook meteen.
En klaar voor het volgende gebruik.

Kan dit ook met ijzervondsten?
http://almelosebodemvondsten.nl/ laat alsjeblieft een bericht achter in het gastenboek!

Offline Christine

• Vliegende non
  • Deskundige antieke munten
  • Forumlid
  • *
  • 0
    • Pinterest: Fingers rings
« Reactie #10 Gepost op: januari 02, 2016, 00:55:02 am »
Het kan ook met ijzervondsten.
Maar zou er wel voor zorgen dat het ijzer stabiel is.
Dus eventuele aanwezige zuren stabiliseren etc. Goed laten drogen, en dan gaan conserveren.

Over reiniging en conservatie van ijzervondsten meen ik dat Honza je daar misschien wat meer over kan vertellen.
Groeten, Christine

• When pigs can fly
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 9
  • Ik wil goud!!!
« Reactie #11 Gepost op: januari 02, 2016, 01:04:10 am »
Zuren stabiliseren in gedestilleerd water? (Gewoon op de gok want had daar ooit eens iets over gehoord!)
Want als ik bijv, een hoefijzer vind kan ik die frituren in parafine (waxinelichtjes) ben ik bang dat er wel veel roest vanaf komt!  ((look:9:

Groetjes van Joey,    ((: 9prima
http://almelosebodemvondsten.nl/ laat alsjeblieft een bericht achter in het gastenboek!

Offline lykle

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 2
  • Een lege akker bestaat niet!
« Reactie #12 Gepost op: januari 02, 2016, 14:18:32 pm »
En daarna kunnen de frikadellen en de bitterballen er niet meer in........ Das nou jammer! (:huhh *(naughty

• When pigs can fly
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 9
  • Ik wil goud!!!
« Reactie #13 Gepost op: januari 02, 2016, 14:56:45 pm »
2dehands frituurpan kopen bij een kringloop / rommelmarkt of marktplaats ;)  ((: 9prima

Offline Cugel

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #14 Gepost op: januari 02, 2016, 14:59:06 pm »
En daarna kunnen de frikadellen en de bitterballen er niet meer in........ Das nou jammer! (:huhh *(naughty
kan nog wel, worden goed gaar, maar liggen daarna wel zwaar op de maag........ :D :D :-*û
groeten,Cugel

• When pigs can fly
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 9
  • Ik wil goud!!!
« Reactie #15 Gepost op: januari 02, 2016, 15:10:07 pm »
Zuren stabiliseren in gedestilleerd water? (Gewoon op de gok want had daar ooit eens iets over gehoord!)
Want als ik bijv, een hoefijzer vind kan ik die frituren in parafine (waxinelichtjes) ben ik bang dat er wel veel roest vanaf komt!  ((look:9:

Groetjes van Joey,    ((: 9prima

Kan iemand mij (duidelijk) Uitleggen wat er word bedoeld met zuren ??? ;)

Offline Cugel

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #16 Gepost op: januari 02, 2016, 15:20:21 pm »
Even nog en serieuze opmerking, Als je met een oude friteuze werkt, zorg dan in eerste instantie dat je de temeratuur niet te hoog kiest?  Zogauw de parafine begint te smelten, voorwerp er al in. Komen er belletjes, temperatuur niet verder laten stijgen,  wat langer bij 100 graden is warm genoeg om het vocht eruit te laten verdwijnen.  je voorkomt zo, dat er te veel spanning in het metaal optreedt door plotselinge verhitting, je voorkomt dat door heftig omzetten van water in stoom er van binnenuit druk wordt opgebouwd . mMogelijk zou er anders , bij een dikke patina beschadiging kunnen optreden. en een muntje bij 100 graden afdeppen met keukenrol gaat fijner dan bij 180 graden.. 
Vooral bij voorwerpen die volledig zijn omgezet in lichtgroen poeder, waarbij eigenlijk de patina-laag het boeltje nog bij elkaar houdt, is dit een in mijn ogen relatief doeltrefende methode om het voorwerp tegen verder uit elkaar vallen/ verbrokkelen  te beschermen. Bovendien kan, door het opvulen van oneffenhefen met parafine, er meer detail te zien zijn. Hoe omkeerbaar het proces is? Volgens mij is parafine ook weer op te lossen.
goreten, Cugel

• When pigs can fly
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 9
  • Ik wil goud!!!
« Reactie #17 Gepost op: januari 02, 2016, 17:37:50 pm »
Hallo Cugel,

Bedankt voor de uitleg!
Begrijp ik goed dat je met een friteuze en paraffine dingen kan ontroesten? (ijzeren voorwerpen)

Groetjes van Joey,

Offline Cugel

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #18 Gepost op: januari 02, 2016, 18:54:06 pm »
Nee, alleen ervaring met brons, ik gebruik dit alleen bij aangetaste voorwerpen ,die anders verder beschadigen als je ze vastpakt, omdat bijvoorbeeld de randen verkruimelen. Door ze te frituren in paraffine kun je ze weer rustig oppakken,zonder dat ze verder beschadigen.
Als je ze goed afdept,als ze heet uit de parafine komen, heb ik de ervaring dat je dit dunne laagje met een sateprikker er voorzichtig plaatselijk af kunt krabben, waardoor je parafinelaagje en aangekoekt zand samen van de munt kunt halen, terwijl je anders bij dit soort aangetaste voorwerpen snel het gevaar loopt dwars door de patinalaag heen te gaan..
Hieronder een "minibeslagstukje", dat (zoals te zien op het eerste plaatje) een brokkelige patina-laag heeft, die begint los te laten.
Heb hem wel erg "vet"in de parafine gezet, maar kan de laag altijd dunner maken door hem opnieuw te verwarmen.
Het tweede voorwep is een mooi scherpe munt van Trajanus, die onderaan ook al lichte brokkkelige stukjes vertoont.
Door hem dun in de paraffine te zetten blijven details goed te zien en kan ik hem nu rustig vastpakken.
Groeten, Cugel.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2016, 23:15:41 pm door Cugel »

• When pigs can fly
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 9
  • Ik wil goud!!!
« Reactie #19 Gepost op: januari 02, 2016, 19:22:41 pm »
Het kan ook met ijzervondsten.
Maar zou er wel voor zorgen dat het ijzer stabiel is.
Dus eventuele aanwezige zuren stabiliseren etc. Goed laten drogen, en dan gaan conserveren.

Over reiniging en conservatie van ijzervondsten meen ik dat Honza je daar misschien wat meer over kan vertellen.

Dus jouw ervaring is alleen brons maar Christine zegt dat het wel kan? Ik zocht alleen bevestiging maar dat kan zo dus niet :P
Ik wil het kunnen gebruiken voor ijzervondsten. Maar nu weet ik het nog niet zeker (bevestiging)

Groetjes van Joey,