Auteur Topic: Hoe gaan we deze rubriek verder indelen..  (gelezen 6307 keer)

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
Re: Hoe gaan we deze rubriek verder indelen..
« Reactie #20 Gepost op: oktober 17, 2006, 13:49:54 pm »
Fijn, mij is het nog niet duidelijk maar ik zie wel.
Het verschil tussen conserveren = behouden
en restaureren = herstellen
conserveren klinkt veiliger en oorspronkelijker dan restaureren maar hoeft dat niet te zijn.

Voor mij is slechts een ding echt belangrijk: "Is het proces reversibel"
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #21 Gepost op: oktober 17, 2006, 14:17:17 pm »
hoi,

Restaureren is niet reversibel, dwz het kunnen terugkeren naar de oude situatie vóór de ingreep is geen prioriteit.

Cconserveren zou reversibel moeten zijn, maar is dat lang niet altijd, voor reinigen geldt hetzelfde. Drie gradaties van ingrepen met een apart doel. Je kunt ze combineren. Of dat gewensd is, is misschien een tweede: het hangt in elk geval van het voorwerp af.

Het plan is nu, om de ingrepen niet apart te onderscheiden, alleen de materialen. Ik pleit ervoor duidelijk te zijn in de titels, dwz om te voorkomen dat deelnemers met allerlei technieken aan de gang gaan die irreversibel zijn.

Zou het niet slim zijn, om twee deelrubrieken te maken "reversibele ingrepen" en "irreversibele ingrepen" ? Of is dat te moeilijk ..

Lex

Offline Archief4

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #22 Gepost op: oktober 17, 2006, 17:46:44 pm »
Ik denk dat er forum-gebruikers zijn die dan niet meer weten waar je het over hebt... probeer het simpel te houden!

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #23 Gepost op: oktober 17, 2006, 23:19:01 pm »
@Joop de deelnemers aan deze thread snappen het wel, maar je hebt gelijk, de term "reversibel" (die aurelianus inbracht) behoeft misschien enige uitleg voor de lezers.

De term "reversibel" betekent "terug te draaien", dus dat je de toestand van het voorwerp ten tijde van de vondst zou kunnen herstellen. Voorbeelden: polijsten en poetsen zijn irreversibel. Olie en invetten zijn reversibel, mits het vet niet intrekt of zuren vormt. Rechtbuigen is  reversibel, mits het voorwerp het toestaat. Een lijm-actie is meestal ook wel reversibel, dwz als de lijm oplosbaar is. Verven idem. Patina verwijderen is irreversibel, omdat je het niet meer terug krijgt. Zilverzwart keert (uiteindelijk) terug. Patina aanbrengen is wel reversibel, maar de benodigde voorbewerking (het blank maken) van het brons niet.  

Er zijn namelijk allerlei overwegingen die je kunt maken, als je een methode kiest.. wat wil je als vinder.. is het echt belangrijk, dat de vondst in de oorspronkelijke toestand hersteld kan worden ? Archeologen en vakmensen vinden van wel, verzamelaars ook. Voor antiek (bijv schilderijen) zijn  irreversibele ingrepen waardeverminderend, voor munten geldt dat ook. Aan de andere kant, wil je gewoon een mooi voorwerp als doel, dan is de sky de limit natuurlijk.. het is tenslotte je eigen vondst, het kan een fragment zijn. Zie de thread van Patrick over 3D restauratie.

Misschien moeten we de keus dus altijd aan de indiener overlaten. Ik vind wel, dat het in de titel een plaats mag krijgen, omdat mensen deze rubrieken gaan lezen en zelf aan de gang zullen gaan met de beschreven methodes.

Lex