Lx,
Het bovenste mesje , daar was het handvat van compleet, koperen beslagen met houten handvat, daarin een restant van de angel...deze verwijderd en in mijn voorraad messen gekeken ( van het magneetvissen) of er een juiste bij zat.
De restanten van de oude angel uit het handvat getrokken en de hele geplaatst.
De onderste had een handvat met de koperen beslagen erop, alleen geen beslagplaten, verder was er een gedeelte van de punt weg.
Om de beslagplaten te maken heb je goed materiaal nodig, notenhout, been, ivoor...en toevallig heb ik een tijd geleden een vleesvork gevonden, waar een schitterend handvat op zat.
Die in de lengte in tweeen geslepen, en op het mes geplakt.
Daarna vele minuten...zeg maar uren, op het been zitten slijpen, tot hij er precies uitzag zoals in de messen boeken.
Daarna met een 1 mm boor , 3 gaatjes geboort en afgeknipten nageltjes erin gelijmd.
Toen een stuk mes opgezocht , waarvan de punt overeen kwam met de juiste afmeting, op elkaar gezet met een houtklem, en de beslissing genomen waar ik de verbinding ging maken, beide in 1x doorgeslepen en met secondenlijk weer vastgemaakt....
Dus waren de messen al redelijk compleet, allen vitrinewaardig gemaakt met onderdelen van dezelfde soort/oude messen.
Met magneetvissen de afgelopen tijd, heel veel fragmenten naar boven gehaald en die zijn natuurlijk altijd handig om stukken compleet te maken.
Deze messen zijn niet voor verkoop of zoiets, zijn puur voor mijn eigen vitrine en dan kijk ik liever naar een compleet mes, dan naar vele ijzeren fragmenten die allemaal ook behandeld zouden moeten worden..
Dirk