Auteur Topic: mesjes  (gelezen 1709 keer)

Offline de dirk

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
mesjes
« Gepost op: augustus 14, 2011, 22:20:31 pm »
Ondanks dat mijn meeste materiaal nog in Delft lig, om te ontzouten etc...heb ik toch met de materialen thuis nog een leuke reconstructie kunnen maken.

Groet
De door mij getoonde magneet/detector vondsten, zijn allemaal afkomstig uit Nederlandse rivieren/gronden.

woesel

• Gast
Re: mesjes
« Reactie #1 Gepost op: augustus 14, 2011, 23:37:44 pm »
Tja wat moet ik hier van zeggen Dirk petersmiley5 petersmiley5 petersmiley5
Ik vind dit echt pracht voorwerpen deze messen.
Ze zien er geweldig uit ((: 9prima

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2011, 02:08:33 am »
Reconstructie.. je stelt deze messen dus samen uit onderdelen ? Vondsten ? Hoe krijg je dat dan passend, of zijn er standaardmaten..  (:beg

Lx

Offline de dirk

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2011, 02:26:04 am »
Lx,

Het bovenste mesje , daar was het handvat van compleet, koperen beslagen met houten handvat, daarin een restant van de angel...deze verwijderd en in mijn voorraad messen gekeken ( van het magneetvissen) of er een juiste bij zat.
De restanten van de oude angel uit het handvat getrokken en de hele geplaatst.

De onderste had een handvat met de koperen beslagen erop, alleen geen beslagplaten, verder was er een gedeelte van de punt weg.

Om de beslagplaten te maken heb je goed materiaal nodig, notenhout, been, ivoor...en toevallig heb ik een tijd geleden een vleesvork gevonden, waar een schitterend handvat op zat.
Die in de lengte in tweeen geslepen, en op het mes geplakt.
Daarna vele minuten...zeg maar uren, op het been zitten slijpen, tot hij er precies uitzag zoals in de messen boeken.
Daarna met een 1 mm boor , 3 gaatjes geboort en afgeknipten nageltjes erin gelijmd.

Toen een stuk mes opgezocht , waarvan de punt overeen kwam met de juiste afmeting, op elkaar gezet met een houtklem, en de beslissing genomen waar ik de verbinding ging maken, beide in 1x doorgeslepen en met secondenlijk weer vastgemaakt....

Dus waren de messen al redelijk compleet, allen vitrinewaardig gemaakt met onderdelen van dezelfde soort/oude messen.

Met magneetvissen de afgelopen tijd, heel veel fragmenten naar boven gehaald en die zijn natuurlijk altijd handig om stukken compleet te maken.

Deze messen zijn niet voor verkoop of zoiets, zijn puur voor mijn eigen vitrine en dan kijk ik liever naar een compleet mes, dan naar vele ijzeren fragmenten die allemaal ook behandeld zouden moeten worden..

Dirk
De door mij getoonde magneet/detector vondsten, zijn allemaal afkomstig uit Nederlandse rivieren/gronden.

Offline de dirk

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2011, 02:32:57 am »
Dit was hem Lx....staat hier op het forum

http://www.muntenbodemvondsten.nl/index.php?topic=76811.0

Dirk

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2011, 02:38:19 am »
Hee leuk.. ja precies dat is de onderste, daar heb je nog de helft

Deze is dus makkelijker met zekerheid te bepalen, qua mes-vorm.. De rest van het mes is er nog, dus je weet de vorm ervan.

Ik vraag me af hoe je dat bij die bovenste hebt kunnen selecteren. (zoals je merkt ben ik altijd lekker kritisch op reconstructies.. ik wil weten of het klopt  >:D  )

:)
Lx

Offline de dirk

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2011, 02:42:35 am »
Uit het boek " Cutlery", bladzijde 18.

en Nee, ik ga nu geen afbeelding inscannen en plaatsen..duik zo me bed in..hahhahahaha

Maar neem maar van mij aan dat ik probeer zo goed mogelijk de vorm/ model over te nemen.

Groeten,

Dirk

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #7 Gepost op: augustus 15, 2011, 02:44:58 am »
Dabbedoelik.. tafelmessen en zo.. in welke tijd dateer je de bovenste, "samengevoegd" dan ?

Lx

Offline de dirk

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #8 Gepost op: augustus 15, 2011, 02:50:38 am »
Bovenste mes staat bij XVI th century, onderste mes rond 1500!

Beetje vreemd eigenlijk 1500 is toch ook XVI th century?

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #9 Gepost op: augustus 15, 2011, 02:55:08 am »
Mja 1500 is begin 16e eeuw.. of eind 15e  ):(

Leuk dat deze in verband staat hiermee

http://www.muntenbodemvondsten.nl/index.php?topic=68734

dit is ook uit die tijd (daar gedateerd 1500-1550)

http://www.muntenbodemvondsten.nl/index.php?topic=63904.msg389275#msg389275

Lx