Auteur Topic: Amsterdamse identificatie penning?/Hondenbelastingpenning Amsterdam 1799  (gelezen 1271 keer)

Offline Allex

• Deskundige baken- en tolloden
  • Deskundige loodjes
  • Forumlid
  • *
  • 1
    • Loodjes
Kortgeleden heb ik de hierbij afgebeelde éénzijdige penning gekocht. Het materiaal is tin/lood(?), 21 x 26 mm, gewicht 4,9 gram. Aan de linkerkant van het wapen van Amsterdam staan de elkaar overlappende letters AA (volgens de verkoper een M), dan het wapen van Amsterdam en aan de rechterkant de letter W. Onder het wapen het jaartal 1799. Heeft iemand deze penning ooit eerder gezien en is er meer over bekend? Groeten Allex, www.loodjes.nl
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2012, 11:23:46 am door Christine »
Met vriendelijke groet Allex
www.loodjes.nl - info@loodjes.nl

Offline Allex

• Deskundige baken- en tolloden
  • Deskundige loodjes
  • Forumlid
  • *
  • 1
    • Loodjes
Re: Amsterdamse identificatie penning? = Hondenpenning!
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2011, 21:58:49 pm »
Inmiddels ben ik er op gewezen dat dit een vroege hondenpenning van Amsterdam is (bedankt Frenk!).
Als ik het goed begrepen heb heeft Amsterdam al in 1797 hondenpenningen uitgegeven.
De letters AAW staan voor Algemeen Amsterdams Weeshuis, de instelling waarvoor de opbrengsten uit deze belasting bestemd waren. Zo is dit vraagstukje ook weer opgelost.
Moderator, zou je dit onderwerp willen verplaatsen naar de hondenpenningen? B.v.d.
Groeten, Allex
www.loodjes.nl
Met vriendelijke groet Allex
www.loodjes.nl - info@loodjes.nl

Offline Christine

• Vliegende non
  • moderator van dit board
  • Forumlid
  • *
  • 0
    • Pinterest: Fingers rings
Re: Amsterdamse identificatie penning? Hondenbelastingpenning Amsterdam 1798
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2011, 22:31:01 pm »
Bedankt Frenk voor de determinatie, en daarmee dat deze thread weer tevoorschijn komt!
Ik had deze nog helemaal niet gezien!

Bedankt voor het plaatsen Allex  ((: 9prima
Volgens mij is dit de vroegste hondenbelastingpenning op het forum!  (:appl (:appl

In 1797 is de hondenbelasting in Amsterdam ingevoerd, en deze penning is slechts twee jaartjes later!

Zie voor nog meer info deze thread:

Amsterdam, 1797 Publicatie tot eene belasting op de honden

Titel aangepast en thread verplaatst naar hondenpenningen.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2012, 11:23:10 am door Christine »
Groeten, Christine