Auteur Topic: duit Reckheim / Electrolyse van een duit  (gelezen 5205 keer)

Offline madelinus

• Deskundige penningen
  • Forumlid
  • *
  • 0
duit Reckheim / Electrolyse van een duit
« Gepost op: oktober 06, 2006, 23:56:10 pm »
Nou dat had ik ook niet verwacht (dat die vrij kostbaar kan zijn). Moet er wel bij vermelden dat deze stortvondst een behoorlijke korst had die ik er met een voor koper paardenmiddel (electrolyse) vanaf heb gehaald. Patina heeft de munt dus niet meer. Gelukkig kwam hij er nog redelijk mooi onder vandaan. Een jaartje of 50 wachten en de patina herstelt zich wel weer...

Groet, madelinus

« Laatst bewerkt op: december 07, 2006, 00:09:50 am door Goodies »
Niet uit het veld te slaan

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
Re: duit Reckheim / Electrolyse van een duit
« Reactie #1 Gepost op: oktober 07, 2006, 00:05:48 am »
hoi @madelinus,

Ik vind de munt in deze staat mooi genoeg ! Als de kleur klopt met de bovenstaande foto, stoort het ontbreken van patina bepaald niet. Mooi schoongemaakt.

Hoeveel volt was de electrolyse en hoe lang ? Enig idee van de zoutconcentratie, houd je dat bij ?

:)
Lx

Offline madelinus

• Deskundige penningen
  • Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #2 Gepost op: oktober 07, 2006, 00:25:48 am »
De munt is in het echt wat lichter, wat wil je met dat donkere weer vandaag. Electrolyse doe ik alleen als ik zie dat het onderliggende koper niet (erg) is aangetast. Anders hou je niet veel over. Bij deze munt ging het heel snel, minuutje of 5.

Gebruik een eigengeknutseld adaptortje met een uitgang van 9,6 volt enkelstroom (--- onder een streepje)/50mA (0,5VA). Wisselstroom (~) werkt nl. niet. Draadjes gesplitst, krokodillenbekjes eraan. Aan de ene een stuk aluminium, aan de andere de munt (moet je de eerste keer altijd even proberen welke kant). Vervolgens in een plastic bakje met water en een flinke theelepel zout. Zodanig dat de munt net helemaal onder water staat. Na enige seconden komt het proces op gang (borrelen), het voordeel is dat je het proces goed kunt volgen. Nadeel: rotte eierenlucht! Ben het ooit eens vergeten uit te zetten en naar bed gegaan. Volgende ochtend was de stank niet te harden. Zeer ongezond ook.

Ook het reinigen van zwaar aangekoekte zilveren munten werkt goed, als citroenzuur niet helpt. Let op: Nadeel is dat zilveren munten met een hoog kopergehalte rood kunnen uitslaan!

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #3 Gepost op: oktober 07, 2006, 00:33:29 am »
hoi @Madelinus,

Bedankt voor je informatieve verhaal. Ik zal nu dit laatste stuk van de thread een beetje aanpassen (plaatjes erbij  :P ) en verplaatsen naar Reinigen van brons akkoord ?

Lx

Offline madelinus

• Deskundige penningen
  • Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #4 Gepost op: oktober 07, 2006, 00:50:43 am »
Prima! Wil er nog even met nadruk op wijzen dat je alle patina kwijtraakt met deze methode. Koper wordt dus weer koperkleurig!

Groet, madelinus

Offline Opgravertje

• Deskundige na-middeleeuwse vondsten
  • Forumlid
  • *
  • 1
    • Persoonlijke website over archeologie en fotografie
« Reactie #5 Gepost op: december 06, 2006, 23:25:22 pm »
Hoi Madelinus,

Ik wil het ook eens even gaan proberen zoals jij dat doet. Nu heb ik een vraagje.
Gebruik jij een staafje/stripje aluminium of aluminiumfolie?

Groeten Alex
Study the past, if you would define the future
-Confusius- (551 BC - 479 BC)

Mat

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 06, 2006, 23:33:56 pm »
Dit moet folie zijn.
Ik draai altijd een rolletje folie om een paperclip.
Na verloop van tijd valt de folie uitmekaar en is het tijd om het te vernieuwen.
Gr Mat

Offline Theo

• Metal Theo, Vinder
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • Signalen uit het verleden
« Reactie #7 Gepost op: december 06, 2006, 23:40:31 pm »
Hallo allen,

Ik heb vanuit het verleden veel ervaring met deze methode. Ik gebruikte gewoon een acculadertje van 12 volt gelijkstroom. Een stukje /staafje aluminium met een parkerschroefje aan de + pool. Het voorwerp moet aan de - pool!! Dat verklaart meteen waarom wisselstroom niet werkt. Het is inderdaad (wat Madelinus ook schrijft) zo dat koperhoudende zilveren munten snel een koperglans krijgen. Oppassen dus!
Een ander groot nadeel is dat messing zijn authentieke "goud" kleur blijvend verliest. Alle voorwerpen (behalve brons) krijgen een beetje vale koperkleur.
Vr. groet,
Theo
De geplaatste eigen afbeeldingen blijven eigendom van Theo
Zij die gaan zoeken groeten u!

Offline Opgravertje

• Forumlid
  • *
  • 1
« Reactie #8 Gepost op: december 07, 2006, 00:25:13 am »
Hoi allemaal,

Bedankt voor de extra tips. Nu maar ff proberen met wat troep muntjes. Gelukkig heb ik altijd alles bewaard dus dat moet wel gaan lukken.

groeten Alex

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #9 Gepost op: december 07, 2006, 00:33:27 am »
Experimenteer ook met lagere spanningen. Ik weet aurelianus doet dit ook, meestal met 6-9 volt. Erg veel, 12 volt. Hoe harder het "borrelt" hoe meer kans dat hele stukken van de munt er gewoon af vliegen ! Ook op de tijdsduur letten.. niet te lang.. Nog een tip, doe het niet blind, dus laat niet het oude (troebele) water staan voor de volgende keer, blijven kijken naar het procesje..

Lx

Offline madelinus

• Deskundige penningen
  • Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #10 Gepost op: december 07, 2006, 00:59:14 am »
Ik heb trouwens sinds kort een perfect middeltje om rood uitgeslagen zilveren munten weer schoon, dus zilverkleurig, te krijgen. Zonder te poetsen of andere mechanische middelen! Dit met grote dank aan Joop!
Ik zal hier binnenkort een mooi resultaat van tonen, ben er nog mee bezig.

Groet, madelinus

Offline Theo

• Metal Theo, Vinder
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #11 Gepost op: december 07, 2006, 01:05:08 am »
Jaa graag,
Er schijnt een middeltje met fosforzuur?? als een soort schoonmaakmiddel in de handel te zijn. Ik ben zeer benieuwd!

Experimenteer ook met lagere spanningen. Ik weet aurelianus doet dit ook, meestal met 6-9 volt. Erg veel, 12 volt. Hoe harder het "borrelt" hoe meer kans dat hele stukken van de munt er gewoon af vliegen ! Ook op de tijdsduur letten.. niet te lang.. Nog een tip, doe het niet blind, dus laat niet het oude (troebele) water staan voor de volgende keer, blijven kijken naar het procesje..

Hoi Goodies,
E.e.a hangt ook af van de hoeveelheid zout (dus geleiding) Bij een hogere spanning gaat er (bij dezelfde geleidingswaarde) meer stroom door het voorwerp lopen.

Theo

« Laatst bewerkt op: december 07, 2006, 01:09:52 am door Theo B. »

Offline madelinus

• Deskundige penningen
  • Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #12 Gepost op: december 07, 2006, 01:34:10 am »
Kan wel verklappen dat het middel (dat ik dus van Joop kreeg) om koperen vlekken op zilveren munten op te lossen "Vitrex" heet (natriumhydrogeensulfaat). Het wordt veel gebruikt in de zilversmederij om soldeerrestjes en -vlekken op zilver op te lossen. Het ziet eruit als suiker, je lost het op in leidingwater. Verhouding 1 gram op 8 cc. Het schoonmaakproces duurt, afhankelijk van de verkleuring, ongeveer twee weken.

Te bestellen per 500 gram bij Schone Edelmetaal B.V. Meeuwenlaan 88 1021JK Amsterdam tel. 020-4350222. Kosten ca. 8 euro. (hier doe je je hele leven mee). Ik weet niet of ze het verzenden (gevaarlijke stof).

Maar goed, ik zal binnenkort het m.i. spectaculaire resultaat laten zien!

Groet, madelinus

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #13 Gepost op: december 07, 2006, 01:38:54 am »
Hoi Goodies,
E.e.a hangt ook af van de hoeveelheid zout (dus geleiding) Bij een hogere spanning gaat er (bij dezelfde geleidingswaarde) meer stroom door het voorwerp lopen.
Theo

Yep inderdaad, was ik nog vergeten.. Is overigens niet recht evenredig, dwz een heel klein beetje zout is te weinig, meer zout geleidt inderdaad beter, maar heel veel zout voegt niet meer echt iets toe aan de geleiding (afgevlakte grafiek). Ik vraag me af, kan het (soort) zout ook iets te maken hebben met die koper-verkleuring ?

Lx
« Laatst bewerkt op: december 07, 2006, 02:23:47 am door Goodies »

Offline Theo

• Metal Theo, Vinder
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #14 Gepost op: december 07, 2006, 01:55:21 am »
Maar goed, ik zal binnenkort het m.i. spectaculaire resultaat laten zien

Ik kan dus al mijn koperen duiten straks in zilver omtoveren? ;D ;D ;D
T.

Offline madelinus

• Deskundige penningen
  • Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #15 Gepost op: december 07, 2006, 02:23:07 am »
Denk dat het eerder mooie doorkijkduiten worden :D

Offline Opgravertje

• Forumlid
  • *
  • 1
« Reactie #16 Gepost op: december 07, 2006, 22:31:18 pm »
Hallo allemaal,

Wanneer ik dit nu probeer met wat oude koperen munten die ondanks de dikke koek nog een goede kern hebben, moet ik dan door laten electrolyseren tot alle troep eraf is gevallen of moet ik gewooon na een paar minuten stoppen en dan weer met de tandestoker peuteren?
Heb er nu een rekenpenning in hangen die ik al lang geleden had afgeschreven. Het water word mooi groen bruin maar als je naar het object kijkt borrelt m'n krokodillentangetje meer dan de munt die eraan hangt. Klopt dat?
Het zit wel aan de goede pool hoor, dat had ik al getest.

Groeten Alex

Offline madelinus

• Deskundige penningen
  • Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #17 Gepost op: december 07, 2006, 23:43:04 pm »
Vooral bij een dikkere korst kan het een tijdje duren; de korst geleidt nl. slechter als het klemmetje. Mijn ervaring is dat het na een tijdje toch wel lukt. Vooral als je het klemmetje op een schoon stukje metaal kan zetten, dan gaat het snel. Succes!

Offline Theo

• Metal Theo, Vinder
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #18 Gepost op: december 08, 2006, 03:50:23 am »
Het water word mooi groen bruin maar als je naar het object kijkt borrelt m'n krokodillentangetje meer dan de munt die eraan hangt.

Groeten Alex

Hoi Alex,
het is van groot belang dat de munt vanf het begin elektrisch contact maakt met het klemmetje! Als de munt (na een aantal seconden) niet bruist zal hij ook niet gauw contact gaan maken! Het proces komt zo niet op gang. Dus het klemmetje op een klein blank stukje of HEEL VOORZICHTIG op het klemmetje drukken zodat een van de tandjes het goede metaal raakt. Zie ziet dit gelijk aan het bruisen. Laat ook zo weinig mogelijk het klemmetje zelf in de vloeistof hangen.
Theo
« Laatst bewerkt op: december 08, 2006, 03:52:09 am door Theo B. »

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #19 Gepost op: december 08, 2006, 04:10:36 am »
Het patina. Die zoutlaag geleidt dus niet, de klem moet op het metaal zitten. Kijk uit voor beschadiging bij doordrukken, vooral wanneer het muntje niet al te dik is. Wat je ook kunt doen, is voorzichtig een stukje patina eraf krassen. Het maakt niet uit dat het patina beschadigt, want dat raak je toch kwijt met deze methode.

Lx