Auteur Topic: Determinaties in titels  (gelezen 5506 keer)

Offline Robinhood

• Forumlid
  • **
  • 0
  • Vrees niet, ik kijk slechts mee
Determinaties in titels
« Gepost op: oktober 07, 2010, 22:16:12 pm »
Vraagje aan de beheerders hier

Als over een voorwerp of munt een goede determinatie is afgegeven en hij wordt daarna verplaatst naar de juiste categorie,
waarom word dan niet de juiste benaming er aan gegeven in plaats van "wie weet wat dit is"  zoals de indiener intikte te laten staan ??????

Robinhood
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2013, 23:35:31 pm door Goodies »
http://www.numisforum.be/

het enige echte Belgische muntenforum

Offline Motley Blue

• Deskundige antieke munten
  • Forumlid
  • *
  • 0
Re: determinatie`s
« Reactie #1 Gepost op: oktober 07, 2010, 22:27:11 pm »
Hoi Robin Hood
Wij als team proberen zoveel mogelijk van de oude titel te laten staan .
Dit is voor de indieners makkelijker terug te vinden .
In de romeinen rubriek  doen we het zo, gedeelte oude titel en dan zoveel mogelijke info over de munt .
Alleen we zijn wel gebonden aan een aantal leestekens per titel.  ;)
Een moderator middeleeuws deed het zoals jij aangaf
Eerst de ouden titel, deze werd helemaal weggehaald , en daarna kwam de titel van de munt er staan met catalogus nummer en muntplaats etc etc etc.
 Hieronder een titel zoals je hem in romeinse rubriek kunt aan treffen.

Graag bevestiging / Constantinus II Caesar Follis, Trier 322-3, kz VO-TIS XX, ref: RIC VII nr 382/3

en hier een thread uit de middeleeuwen

Vlaanderen, Lodewijk van Nevers 1322-46, Gent 1334-7 LEEUWENGROOT -Vh G2582-

mvg Roald
Ik ben niet gek
Cedo Nulli

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #2 Gepost op: oktober 07, 2010, 22:30:42 pm »
Vraagje aan de beheerders hier

Als over een voorwerp of munt een goede determinatie is afgegeven en hij wordt daarna verplaatst naar de juiste categorie,
waarom word dan niet de juiste benaming er aan gegeven in plaats van "wie weet wat dit is"  zoals de indiener intikte te laten staan ??????

Robinhood

Inderdaad (z Motley), het hangt er een beetje vanaf, welke moderator de titelwijziging uitvoert en naar welke rubriek je kijkt. Mijn voorkeur is de / methode, dus afkorten van de oorspronkelijke titel om ruimte te maken voor een staart, maar wel zoveel mogelijk laten staan. Dat zorgt ervoor dat deelnemers hun topic kunnen terugvinden.

Om eerlijk te zijn, de rubrieken waarin we (consequent) titels aanpassen zijn in de minderheid hier. Het is vnl een gewoonte bij munten, loodjes, hondenpenningen en fibulae.

Niet elke moderator heeft er zin in. Je moet het zo zien, iedereen is hier met vrijetijdsbesteding bezig. Het moderatorschap verplicht tot niets.

:)
Lx
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2010, 22:32:46 pm door Goodies »

Offline Motley Blue

• Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #3 Gepost op: oktober 07, 2010, 22:58:07 pm »
Ik en mijn vrouw hebben hier ook al eens over lopen te brainstormen
En we dachten om de oude titel in het bericht te plaatsen van de indiener
En daarna de hele titel te veranderen in hoe het hoort te zijn  ;D
mvg Roald
Ik ben niet gek
Cedo Nulli

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #4 Gepost op: oktober 07, 2010, 23:06:32 pm »
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat hij/zij gaat zoeken in zijn eigen berichten van "wat is dit"  "wie weet het"  "weet iemand"  enz.

Robinhood

Helaas vrees ik dat je ongelijk hebt Robin Hood.. niet iedereen heeft hier voldoende expertise, om (veel) later een verplaatst topic aan de hand van een moderator-titel  met determinatie terug te vinden. Zie middeleeuws. De eigen titel, dat is wat mensen in eerste instantie onthouden, niet de latere determinatie. Dat is ook precies de reden, dat we bij beginnende deelnemers even wachten met een verplaatsing. Ik denk dat je niet algemeen kunt stellen, dat forumdeelnemers "handig" zijn met de software. Dat komt pas na 300-400 bijdragen.

Op dit forum hebben we overigens een "volledig lidmaatschap". Zodra duidelijk is dat deelnemers wel handig zijn met de software en willen meedenken over dit soort thema's dan maken we die persoon "volledig lid". Dat geeft permissies om zelf eigen topics te verplaatsen. Idealiter beheert elke moderator zijn eigen rubriek en elke deelnemer zijn eigen verzameling topics. De content is niet van de moderators en ook niet van de leden, maar van het hele forum. Dat is een belangrijk evenwicht, denk ik.

Lx

Offline Klokkebaai

• Extreem zoeker en -avonturier
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 4
  • 'Tis wa.
« Reactie #5 Gepost op: oktober 07, 2010, 23:16:11 pm »
Die lange titels met de oorspronkelijke titels en dan de juiste benaming erachter is voor mij vrij onoverzichtelijk. Ik kan me niet voorstellen dat een indiener het een probleem vindt als de oorspronkelijke titel veranderd in de juiste benaming. Dat is voor iedereen veel makkelijker zoeken denk ik, zeker in een rubriek.
En als je een onderwerp zoekt dat je zelf bent begonnen dan klik je op "eigen topics" of "hoi", daarna druk je op ctrl f en je vind in geen tijd waar je naar op zoek bent. Om het zoeken voor de beginnelingen te vergemakkelijken zou je inderdaad de oorspronkelijke titel in het eerste bericht kunnen zetten.
Maar ja wie ben ik. ... ;D
Groetjes

Bart

Het kan regenen, waaien, heet of koud zijn. Als ik zoek heb ik de tijd van mijn leven. Zeker als ik het zand veeg van een vondst van honderden of misschien wel duizenden jaren oud, mijn buik vol met vlinders. Als ik zou proberen te sporen zou ik ontsporen. Dan spoor ik liever niet.

Offline Theo

• Metal Theo, Vinder
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • Signalen uit het verleden
« Reactie #6 Gepost op: oktober 07, 2010, 23:47:52 pm »
Het heeft natuurlijk wel zijn charme als de oorsprokelijke titel bewaard is gebleven of nog herkenbaar ik. Denk aan de enthousiaste kreet JAAAA GOUD )): )): :D :D :D. Mijn voorstel is dat de eigenaar zelf in te titel de juiste determinatie verwerkt Dus: JAAAA GOUD )): )): / Gouden Stater Ambianii literatuur Scheers...etc.
Nog mooier zou het zijn dat er een aparte schrijfruimte voor de determinatie in de titel zou zijn.

Groet,
Theo
De geplaatste eigen afbeeldingen blijven eigendom van Theo
Zij die gaan zoeken groeten u!

Offline roelkok

• Deskundige middeleeuwse vondsten
  • Forumlid
  • *
  • 6
« Reactie #7 Gepost op: oktober 08, 2010, 00:08:32 am »
Ik vind ook, als eenmaal de juiste determinatie gevonden/gebeurd is------dan kan de titel ook aangepast worden---en het geheel naar de juiste rubriek overgeplaatst worden.
De indiener vraagt eigenlijk toch naar de juiste info over zijn geplaatst item------als die info eenmaal gevonden is-----dan is de indiener er toch bij gebaat ook een aangepaste juiste titel te hebben voor zijn onderwerp.
groeten,
Roelkok.

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #8 Gepost op: oktober 11, 2010, 21:10:11 pm »
OKOK,

Hmm ik zal het eens een tijdje doen, dus de hele titel inpikken voor de determinatie. Kijken of het problemen geeft.

Citaat van: robin
als de titel aangepast zou zijn, hij zoekt het toch onder zijn eigen naam op.

Niet iedereen weet dat. Open je eigen profiel, onderste linkje.. OF.. Klik op hoi )): ;D

Lx

Offline Motley Blue

• Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #9 Gepost op: oktober 11, 2010, 21:15:37 pm »
Hoi Lex
En dan zou je in dit geval ook de orginele titel in het eerste bericht van de indiener kunnen zetten .
Dan heeft hij alsnog zijn zoekopdracht  ;) ;)
mvg Roald
Ik ben niet gek
Cedo Nulli

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #10 Gepost op: oktober 11, 2010, 21:31:38 pm »
Hoi Lex
En dan zou je in dit geval ook de orginele titel in het eerste bericht van de indiener kunnen zetten .
Dan heeft hij alsnog zijn zoekopdracht  ;) ;)

Nou nee.. want waar zou hij/zij dan naar moeten zoeken..  ):( het zinnetje "wat is dit" is de meest voorkomende..

De beste oplossing zou zijn dat deelnemers zichzelf aanwennen, om de titel aan te passen na de determinatie. Maar ik vrees dat dat een ver ideaal is.

Lx

Offline Klokkebaai

• Extreem zoeker en -avonturier
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 4
  • 'Tis wa.
« Reactie #11 Gepost op: oktober 11, 2010, 22:36:00 pm »
Hoi Lex
Dan heeft hij alsnog zijn zoekopdracht  ;) ;)

Nou nee.. want waar zou hij/zij dan naar moeten zoeken..  ):( het zinnetje "wat is dit" is de meest voorkomende..

De beste oplossing zou zijn dat deelnemers zichzelf aanwennen, om de titel aan te passen na de determinatie. Maar ik vrees dat dat een ver ideaal is.

Lx

Als de indiener de achterhaalde titel laat staan is het volgens mij de taak van de moderator om de titel te veranderen in de juiste.  ;D
Groetjes

Bart

Het kan regenen, waaien, heet of koud zijn. Als ik zoek heb ik de tijd van mijn leven. Zeker als ik het zand veeg van een vondst van honderden of misschien wel duizenden jaren oud, mijn buik vol met vlinders. Als ik zou proberen te sporen zou ik ontsporen. Dan spoor ik liever niet.

Offline Catuvolcos

• Forum lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #12 Gepost op: oktober 12, 2010, 00:00:03 am »
Citaat
Als de indiener de achterhaalde titel laat staan is het volgens mij de taak van de moderator om de titel te veranderen in de juiste. ;D
Citaat

Inderdaad. Alleen doe ik dat niet onmiddellijk na een determinatie. De indiener krijgt nog ruim de tijd nadat zijn vondst of aanwinst werd geplaatst - in de rubrieken dewelke ik modereer tenminste - om deze onder de door hem aangemaakte onderwerpstitel terug te vinden. Pas na enkele maanden houd ik geleidelijk eens "grote kuis" in de betiteling van onderwerpen om ze te veranderen in een uniforme beschrijving van het onderwerp. Tegen die tijd is de vondst/aanwinst niet meer "nieuw" en zo kan iemand anders ze achteraf ook heel snel terugvinden. Tot nu toe nog geen klachten gekregen omtrent deze werkwijze.  ):(

mvg,

Catuvolcos ;)
... zelfs al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, dan hoeven ze nog geen gelijk te hebben ...
... een Keltische munt zonder gekende herkomst heeft geen enkele geschiedkundige waarde ...

Offline Motley Blue

• Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #13 Gepost op: oktober 12, 2010, 00:31:49 am »
Citaat
Als de indiener de achterhaalde titel laat staan is het volgens mij de taak van de moderator om de titel te veranderen in de juiste.

Precies Klokkebaai
Maar Lex zou graag willen dat de indieners zelf hun titels gaan aanpassen  ;)
Hebben ze daar geen tijd voor en geen zin , of snappen ze het niet dan komen de MOD'S in actie

En zoals Catuvolcos al zei .
 ((: 9prima
mvg Roald
Ik ben niet gek
Cedo Nulli

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #14 Gepost op: oktober 12, 2010, 12:21:42 pm »
Nou,
het wachten op verandering van aanpassing van de titel door de indiener wordt maar zelden gevolgd is mijn ervaring,
zelfs niet als je er uitdrukkelijk om vraagt. Dat geldt ook voor verplaatsingen.
Ook moderatoren laten het (begrijpelijkerwijs) wel afweten op dat punt, zie bv onbepaalde muntvondst.
soms verplaats ik er van daar een tiental, maar ook ik kan me leukere bezigheden voorstellen.
De hoop dat dit forum zou kunnen gaan fungeren als zoekboek, een van mijn eerste doelen toen we begonnen met dit forum, begin ik los te laten.
Het idee mensen "op te voeden" om zoveel mogelijk informatie te geven over het stuk dat ze plaatsen, wordt door vele leden ook maar zelden opgevolgd.
(Ik heb het hieronder nog maar eens herhaald)
Ik heb dat alles losgelaten, ik bestreed  een paar uur per dag aan het determineren van munten die ik interessant vind,
maak soms uitgebreide muntkaarten, omdat ik dat leuk vind, en kijk een beetje rond op het forum...
Tenslotte besteed ik geld en tijd aan dit forum, en weeg dat af tegen mijn plezier....

Ik heb leuke contacten opgedaan via dit forum, dat alles maakt het voor mijn de moeite waard.

Dag forumbezoekers , welkom.

Op deze afdeling kun je:
- vragen stellen
- informatie geven
- idee├źn lanceren
over  munten en vondsten

0. submit in principe alleen eigen vondsten of munten in eigen bezit. Dat voorkomt copyright schendingen  en soms ook forumruzies.

1. Submit iedere munt of vondst  apart.

2. Stel je vraag zo zorgvuldig mogelijk

3. Probeer bij een vraag zoveel mogelijk gegeven te verstrekken, zoals
- Geef ons een duidelijke scan of foto
- Het omschrift of de leesbare delen daarvan, als je dat op de scan of foto niet heel duidelijk kunt zien.
- Een beschrijving van de voorstelling, als je dat op de scan of foto niet heel duidelijk kunt zien.

Plaats je plaatje zo dat het voor de gene die moet determineren makkelijk en goed te bekijken is,
en vermeld verder zo (nauwkeurig) mogelijk:
- massa (tenminste in tienden van grammen)
- diameter (tenminste in mm,)
 stempelstand  (: Als je de munt tussen duim en wijsvinger houdt, voorzijde voor: portret rechtop en je draait dan de munt, duim en wijsvinger blijven op ongeveer de zelfde plaats en veranderen niet van positie, niet je arm of hand draaien dus nu de achterzijde voor: is het muntbeeld dan rechtop, dus 12 u / 0o -dit heet ook wel medailleslag-
of op z'n kop, 6 u / 180o.- dit komt veel voor bij moderne munten-
of voorstelling naar links 3 u / 90o of naar rechts 9u of 270 o.)
- materiaal
-  bijvondsten
- (globale)vindplaats
Ook al vind de huidige bezitter dat zelf niet van belang, mogelijk kan in de toekomst een eigenaar  (100 jaar) later die informatie wel belangrijk vinden en is in deze bijdragen met (toekomstige) technologie op basis van een fotovergelijking -zoals nu al met vingerafdrukken gebeurd- deze informatie terug te halen. Het is dan ook van het grootse belang dat er geen valse vindplaats wordt vermeld. Geen vindplaats is beter dan een valse vindplaats. Geef ALEEN de informatie die jij kwijt wilt, desnoods alleen een landsaanduiding.
Het  doel is niet iemand vindplaatsen ontfutselen met het doel dat ander zoekers daar kunnen rondstruinen, maar van iedere munt zoveel mogelijk informatie vastleggen voor het nageslacht.
Ook kan een vindplaats hulp  geven bij de determinatie

Titulatuur : Wat komt er in het vakje "Onderwerp" te staan?

voor munten:
Land/ regeringsvorm: indien nodig: bv  "Romeinse Rijk" staat boven de afdeling dus is  op die afdeling overbodig,
muntheer: vb Theodosius, (eventueel gevolgd titel en of door regeringsperiode)
muntplaats: vb Cyzicus (eventueel gevolgd door datum van uitgifte)
Denominatie: vb AE4 / halve cententionalis
Voorzijde omschrijving: in verband met ruimte gebrek en het feit dat het vrijwel altijd een (augustus)portret / wapen betreft laten we dat weg.
Keerzijde omschrijving: maakt in de titel als meer duidelijk om welk type het gaat.
Referentie: standaard catalogus nummer.

Het is prettig als de indiener zelf zorg draagt voor de aanpassing van de titel, na determinatie en het stuk naar de juist afdeling verplaatst.
Dat scheelt de moderatoren (minder leuk) werk, je herkent je eigen titel en voor anderen is jouw item dan makkelijker terug te vinden.

Verder:

1) In topics op deze afdeling, eventueel wel feliciteren, liefst gevolgd door enig inhoudelijk commentaar, maar geen overbodige / overdreven gezellige praat.
    Dit om het topic "schoon" te houden (en de informatiedichtheid voldoende hoog). De kantine en PB's zijn voor andere communicatie!
    Realiseer je dat je als  je bepaalde mensen feliciteert, je anderen overslaat,  en kan het  lijken als of je die vondsten / of stukken minder vind.
    Zelf begin ik met een felicitatie vaak  (:appl (:appl l, staan er al pogingen tot determinatie dan  volgt  ((: 9prima ((: 9prima,  dan geef ik ook inhoudelijk commentaar.

4) Een discussie in een "thread" hoort inhoudelijk en ter zake te zijn, dus omkleed met argumenten,
    ben je het ergens niet mee eens gebruik dan tegenargumenten. Houd je hoofd dan koel en blijf communiceren met elkaar,
    ongeacht of je het wel/niet eens wordt. Speel nooit op de persoon, ga enkel in op wat wordt gezegd
    Ga er van uit dat op dit forum de mensen elkaar willen plezieren vinders door voorwerpen en informatie te plaatsen, kenners door de determinatie (en
    achtergrondinformatie).

5) Bedankt de zoeker voor het plaatsen van zijn vondst en de bijbehorende informatie

4) Houd als zoeker rekening, met het werk wat een expert voor jou doet voor een determinatie dus geef hem de hierboven gevraagde zaken en achteraf een bedankje.

5) Houd er als verzamelaar - expert ook rekening mee dat een zoeker ook voor de contacten op een forum zit, en niet zo diep op een munt- of andere vondst in zal gaan als
    een expert dat doet.  

6) Stoor je je ergens aan de inhoud van een topic en houdt dit geen verband met de determinatie stuur dan  at lid p.b en meestal valt het dan buiten de betreffende thread
    op te lossen. Je bespaard je de bemoeienis van anderen, en geeft het niet het gevoel partij te moeten kiezen. In het verleden leidde dit regelmatig tot ruzie en zelfs tot het
    vertrek van leden om die reden!

Dit  zijn gedragsregels die zijn opgesteld om dit forum prettig te houden en (overbodige) irritatie te voorkomen!

DUS: RESPECTEER ELKAAR EN VUL ELKAAR AAN, WANT DE COMBINATIE  ZOEKER / VERZAMELAAR / KENNER MAAKT DIT FORUM ZO UNIEK.

« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2010, 23:03:33 pm door aurelianus »
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht mijn forumnaam en MBF als bron vermelden,
met vriendelijke groet, aurelianus

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #15 Gepost op: oktober 12, 2010, 17:11:02 pm »
ha @a,

Goed verhaal en ook toepasbaar op andere zaken dan "Romeinse munten"  (:appl

Twee bijschaaf-punten die ik zo kan zien:

- Voorwerp-beschrijving aanwijzingen inkorten. Bijv. die uitleg over stempelstand kan vervangen worden door een linkje, dus stempelstand verwijst naar uitleg hierover.

- Regel 4 zou ook korter kunnen, bijv: "Dit is een beleefd forum, als deelnemer bedank je dus ook degene die de munt heeft gedetermineerd"

Ik denk dat jouw tekst wel geschikt is als sticky in "Onbepaald", dus met aanpassing van de eerste sectie.

Lx