Auteur Topic: Tips voor bijdragen van newbies en anderen  (gelezen 3129 keer)

Offline Figleaf

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 1
  • De mens achter de munt
Tips voor bijdragen van newbies en anderen
« Gepost op: september 17, 2006, 00:44:23 am »
Nieuw op het forum? Hier zijn wat tips om snel mee te kunnen doen.

- bekritiseer nooit een ander om zijn taalgebruik. Heb je zelf moeite met spelling? Maakt in principe niemand wat uit, zo lang het maar duidelijk is wat je bedoelt. Wil je er toch wat aan doen? Schrijf dan je bijdrage in Word, gebruik de spellingscontrole, kopieer en plak de gecorrigeerde bijdrage.
- moeite met een bijdrage in het engels of frans? Plak hem in een vertaalsite zoals Babelfish. Je krijgt geen mooie vertaling, maar het is genoeg om te begrijpen. Als je iets in een vreemde taal bijdraagt en je spreekt die taal goed is het een goed idee een Nederlandse vertaling te geven. Probeer engelse termen te vervangen door nederlandse.
- lees je bijdrage nog een keer kritisch door voor je op de verzend knop klikt.
- zit niet over ieder woord te piekeren. Als dit je probleem is, schrijf zoals je spreekt. Als de mensen begrijpen wat je zegt zullen ze ook begrijpen wat je schrijft.
- maak nooit een vondst van een ander belachelijk. Als de vondst teleurstellend uitpakt (vervalsing, modern, stuk) moedig de vinder aan, zie de positieve kant (weer wat geleerd) en laat de vinder in zijn waarde. Bedenk dat het je zelf ook kan overkomen.
- doe niet mee aan "de mijne is lekker groter dan die van jou" threads. Als je een beter stuk hebt dan de geplaatste, leuk, maar het voegt niets toe aan de thread van een ander.
- munt of voorwerp niet gevonden maar gekocht? Maakt niets uit. Wees wel eerlijk over gevonden of gekocht want liegen daar over maakt wel uit.
- computer nul of weet je niets van digitale plaatjes?? Je bent de enige niet. Zo zijn we allemaal begonnen. Lees de rubrieken Algemeen en fotografie en technische vragen. Als je er nog niet uit komt stel je je vraag in één van die die rubrieken of stuur je een PB naar één van de leden. Tip: Goodies is een computer wizz (maar hij heeft ook maar twee handen).
- liever alleen lezen? Kan natuurlijk, maar als je zo nu en dan meedoet krijg je meer vrijheid om dingen te doen. Bijdragen is leuker dan je denkt, maar als alles is gedaan en gezegd en je wilt toch niets schrijven is dat OK.
- gebruik altijd smileys als je een grap maakt. Misverstanden zijn op het net veel makkelijker en voorkomen is beter dan genezen.
- bedenk dat je met de onderwerpen sex, geweld, godsdienst en politiek heel makkelijk mensen onbedoeld kan kwetsen. Als je wel nooit een groot diplomaat zal worden kan je beter niet op deze onderwerpen ingaan. Wat niet wil zeggen dat je er geen mening over mag hebben, maar wel dat ook hier problemen voorkomen beter is dan vetes sussen.
- gedraag je op de site net zoals thuis. Als iemand iets voor je gedaan heeft is een bedankje altijd welkom. Ruim je eigen rotzooi op. Dat voorkomt dat een ander het doet op een manier die je niet leuk vindt. Verander nietszeggende onderwerpen (Wat is dit?) door nuttige (Florijn van 28 stuivers, 1686 Kampen) zodra je dat kan. Het laat zien dat je hart hebt voor de site.
- gebruik altijd een PB voor een opmerking bedoeld voor één persoon en een bijdrage voor iets wat voor de hele groep is bedoeld en niet omgekeerd.

en tenslotte: neem even de moeite om de "stickeys" in de rubrieken waarin je wilt bijdragen te lezen.

Peter
« Laatst bewerkt op: september 17, 2006, 16:22:19 pm door Figleaf »
Een ongeïdentificeerde munt is als een kind zonder naam.

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
Re: Tips voor bijdragen van newbies en anderen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 05, 2006, 15:43:09 pm »
Een goed stuk Figleaf, misschien wel goed genoeg voor een sticky
ik maak in iedergeval een linkje op de door mij beheerde afdelingen
mvg a
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht mijn forumnaam en MBF als bron vermelden,
met vriendelijke groet, aurelianus
:)

Offline janvanlipopo

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #2 Gepost op: oktober 05, 2006, 16:43:00 pm »
Gefeliciteerd, Figleaf, een zeer nuttige bijdrage!

Mag ik er aan toevoegen:

- Een nieuwsgroep is een 'snel' medium. Laat je daardoo niet onder de voet lopen. Wees niet bang te reageren op 'oudere' bijdragen.  

- Maak eerder spaarzaam gebruik van 'smileys'.

Met vriendelijke groet en dank,

JvL
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2007, 02:11:26 am door janvanlipopo »

Offline jetonfanaat

• Deskundige penningen
  • Forumlid
  • *
  • 1
« Reactie #3 Gepost op: april 25, 2007, 04:32:06 am »
Fantasties stuk Peter, het meeste weet ik al natuurlijk na zo'n 3 jaar op de fora , maar toch heb ik nog goede , nieuwe stukjes gevonden. Bedankt voor je zoals altijd doordachte en oprechte bijdragen.
Mvg, Pieter... 8)
« Laatst bewerkt op: april 25, 2007, 05:08:15 am door jetonfanaat »
jetons en rekenpenningen zijn mijn specialiteit en studiegebied.