Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
september 06, 2010, 04:13:33 am

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
377324 berichten in 47363 onderwerpen door 3392 Geregistreerde leden
Laatste lid: archeloos
* Startpagina Help Zoek Admin Inloggen Registreren
+  Muntenbodemvondsten.
|-+  Bodemvondsten
| |-+  Fossielen
| | |-+  neogeen en paleogeen
| | | |-+  Geïnteresseerd ? (Evolutie van de mens)
« vorige volgende »
Pagina's: 1 Antwoord Antwoord Print
Auteur Onderwerp: Geïnteresseerd ? (Evolutie van de mens)  (gelezen 288 keer)
Karolus
Forumlid
**

Geïnteresseerd ? (Evolutie van de mens)
« Gepost op: juli 24, 2010, 15:16:22 pm »

Ik weet niet in hoever jullie interesse hebben in de evolutie van de mens, dus diegenen die de steentjes gemaakt hebben. Ik heb een serie afgietsels van schedels van de eerste mensen tot de huidige Homo Sapiens.
Indien er interesse is, zet ik de foto's op het forum.

Karolus  Wink
« Laatste verandering: augustus 02, 2010, 16:33:08 pm door Karolus » Gelogd
Goodies
Googlelaar
moderator boards
Forumjunk
*

-

WWW E-mail
Re: Geïnteresseerd ?
« Antwoord #1 Gepost op: juli 24, 2010, 16:30:52 pm »

haaa Karolus,

Jammer dat het reproducties zijn..  relax de echte fossiele exemplaren zijn welkom in Neogeen uiteraard ! Graag alles plaatsen wat je gevonden hebt !

Grin
Lex

Oude munten zijn als kranten, het nieuws van de dag afgebeeld
Karolus
Forumlid
**

« Antwoord #2 Gepost op: juli 24, 2010, 21:04:54 pm »

Hallo Goodies,

Natuurlijk zijn het reprodukties  Cheesy De echte stukken zijn zelfs niet te zien in de musea, die worden bewaard in brankasten op veilige plaatsen ! Die zijn miljoenen waard. Mij reprodukties zijn deze die men via speciale internetsites kan kopen. Ze zijn gemaakt in plaaster of kunsthars.
Vooralsnog heb ik dus nooit een fossiel menselijk been gevonden. Indien dat het geval zou geweest zijn had ik het zelfs niet mogen opgraven. Dit is enkel toegelaten door paleontologen (o.a.) die daartoe bevoegd zijn.
Om maar een voorbeeld te geven :
Dit is het afgietsel van de homo habilis OH 24 uit Oldovai, Tanzanië , gevonden in 1968 :
http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Homo_habilis

Dit is het afgietsel in mijn bezit :

Karolus Wink

* Homo Habilis 24 - 1.JPG (34.11 KB - gedownload 134 keer.)
* Homo Habilis 24 - 4.JPG (32.45 KB - gedownload 133 keer.)
* Homo Habilis 24 - 7.JPG (38.44 KB - gedownload 133 keer.)
Goodies
Googlelaar
moderator boards
Forumjunk
*

-

WWW E-mail
« Antwoord #3 Gepost op: juli 24, 2010, 22:24:06 pm »

verplaatst naar neogeen (dit zijn geen artefacten Wink )

Lx

Karolus
Forumlid
**

« Antwoord #4 Gepost op: augustus 02, 2010, 15:28:19 pm »

Vermits er toch al 74 mensen het artikeltje zijn komen lezen kan ik een beetje verder gaan met o.a. een mensensoort die gelijktijig met de homo habilis leefde maar die alweer een stapje verder was in de evolutie die naar de moderne mens moest leiden.
Hij leefde nog steeds in Afrika en zin wetenschappelijke naam is de Homo Ergaster :
https://www.msu.edu/~heslipst/contents/ANP440/ergaster.htm

(eigen collectie afgietsels)

Om even duidelijk een tijdslijn te geven van de stamboom van de mens :
http://www.wsu.edu/gened/learn-modules/top_longfor/timeline/03_index.html
Ter verduidelijking, deze tijdlijn is uiteraard nog niet volledig en zal met de tijd nog moeten bijgewerkt worden . Dit hangt natuurlijk af van de vondsten die in de toekomst zullen gedaan worden. De tijdlijn geeft een "beeld" en is dus geen absolute volwaardige en gedetailleerde voorstelling van hoe het was.

De werktuigen van deze mensen waren nog zeer primief en zijn nog te rangschikken onder de "Oldowan" kultuur :
http://en.wikipedia.org/wiki/Oldowan

Karolus  Wink

Karolus
Forumlid
**

Re: Geïnteresseerd ? (Evolutie van de mens)
« Antwoord #5 Gepost op: augustus 03, 2010, 20:49:06 pm »

Tot hiertoe dus hebben we het afrikaans kontinent nog niet verlaten. Daar komt verandering in bij het volgende exemplaar.

(eigen collectie afgietsels)

Het gaat hier over de man van Dmanisi in Georgië (vroegere sovjet republiek). Het fossiel kreeg daarom ook de nam van Home Georgicus of de eerste en tot hiertoe de oudste menselijke fossiel in Europa.
Hoe kunnen hem het best situeren ? Als een tijdgenoot van Homo Habilis in Afrika, maar hij is niet onder de soort Homo Habilis onder te verdelen.
http://donsmaps.com/dmanisi.html
http://www.talkorigins.org/faqs/homs/d2700.html
Volgens Alan J. White valt dat zo samen te vatten :
Homo georgicus 1.8 miljoen jaar oud- 600-680 cc schedelinhoud - Georgia Possible missing link between Habilis and Ergaster
Homo habilis 2.2-1.6 miljoen jaar oud - 590-710 cc schedelinhoud - E. Africa, S. Africa Possible ancestor of Ergaster

Er zijn nog verschillende zienswijzen die niet uitgeklaard zijn over dit fossiel, maar alleszins moet men hem zien tussen de Homo Habilis en de pre-Homo Erectus. De vraag is wel : Hoe en waarom is die brave man van Afrika naar Europa gekomen. Het is uiteraard het resultaat van een migratie die duizende generaties mensen heeft bezig gehouden. Eenmaal ter plekke is het bijna evident dat dit mensen-type niet ter plaatse is gebleven, maar dat die verder gereisd is, enerzijds naar Europa en anderzijds naar Azië. Gezien het gering aantal fossielen uit die periode valt er nog niets definitiefs te zeggen, behalve dat het de oudste europeaan is die misschien aan de basis ligt van de verdere evolutie van de mens naar ons toe, maar ook naar Azië toe. 

Karolus Wink
« Laatste verandering: augustus 03, 2010, 20:50:48 pm door Karolus » Gelogd
Karolus
Forumlid
**

« Antwoord #6 Gepost op: augustus 05, 2010, 21:14:15 pm »

Ik denk dat we hier aan een van delikaatste momenten gekomen zijn van de menselijke evolutie. De splitsing tussen Europa en Azië is puur theoretisch, daar er geen fossielen zijn diet uitsluitsel kunnen geven over wat juist gebeurd is. Dus moeten we een hele sprong voorwaards maken in de tijd om enerzijds de aziatische mens te ontdekken onder vorm van de Homo Erectus en anderzijds de Europese mens te vinden ondervorm van de Homo Antecessor (in feite een schedelfragment) en de Homo Heidelbergensis die toch al een stuk verder staat op de evolutie lijn. Ik voeg hierbij nogmaals een evolutie lijn die ik als volkomen hypothetisch beschouw van bij het begin. Eenmaal de Homo Heidelbergensis verschenen is komt er terug wat klaarheid in de zaak.
Ik denk dat het eenvoudigste is om ook eerst te beginnen met de europese fossiele mens en dan eventueel over te schakelen naar de aziatische vorm. Deze is al niet minder makkelijk wegens een gebrek aan wetenschappelijke beschrijvingen die vanuit China zouden afkomstig moeten zijn. Daar China nog steeds een aparte wetenschappelijke kijk op alles heeft, dat getint wordt door partij ideologie, zal ik mij beperken tot een bondige samenvatting zonder meer.
Ik voeg hier een rustpauze in om mij degelijk voor te bereiden met de volgende teksten.

Karolus  Wink

* Hominid species Timeline.gif (28.5 KB - gedownload 79 keer.)
« Laatste verandering: augustus 05, 2010, 21:16:00 pm door Karolus » Gelogd
Karolus
Forumlid
**

« Antwoord #7 Gepost op: augustus 18, 2010, 14:56:26 pm »

Ik ga toch even mijn schema veranderen, want ik heb de opvolger van e homo Ergaster vergeten in Afrika.
Deze vondst dateert reeds van 1921 en is sinds decennia het onderwerp van heel wat over en weer getrek tussen voorstanders van verschillende theorien. Feit is dat door het verdwijnen van de site waar hij gevonden is geweest, men geen vaste uitgangspunten heeft bijhalve de fysische kenmerken van het fossiel zelf. Er zijn ook geen gelijkaardige fossielen meer gevonden in Afrika, welke elke vorm van analogische vergelijking onmogelijk maakt.
Hier is een interessante omschrijving :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rhodesi%C3%ABmens
Ik verwacht nu binnen een paar weken een afgietsel van de schedel van een bosjesman, welke een beeld geeft van een primitievere H.Sapiens schedel en die afwijkt van de klassieke afrikaanse huidige mens.

Karolus

* Broken Hill - Rodesia - Kabwe - Zambie (6).jpg (86.97 KB - gedownload 72 keer.)
* Broken Hill - Rodesia - Kabwe - Zambie (1).jpg (68.07 KB - gedownload 73 keer.)
« Laatste verandering: augustus 18, 2010, 15:00:45 pm door Karolus » Gelogd
Ge
Sultan of swing
Deskundige antieke vondsten
Forumlid
*

« Antwoord #8 Gepost op: augustus 18, 2010, 21:14:28 pm »

Erg interessant Karolus!

grt Smiley

Al doende leeft men.
Goodies
Googlelaar
moderator boards
Forumjunk
*

-

WWW E-mail
« Antwoord #9 Gepost op: augustus 18, 2010, 23:14:48 pm »

Het lijkt ook steeds boller te worden.. het begint met een vrij plat hoofd, dan komt er bot bij groter en hoger.. allemaal plaats voor hersenen  Shocked

Lx

Karolus
Forumlid
**

« Antwoord #10 Gepost op: september 02, 2010, 19:15:20 pm »

Ja, het is al een tijdje geleden dat ik voor het laatst een artikel toevoegde, maar ik wachtte op didactisch materiaal voor een delikaat gedeelte van de evolutie uit te leggen.
In het laat paleolithicum (ongeveer tussen 35 000 et 10 000 jaar geleden) heeft een eigenaardig zijsprongetje van de menselijke evolutie plaatsgevonden en meteen ook voor mij de link die ik ga leggen tussen de antieke homo Sapiens in Afrika en deze in Europa.
De laatste menselijke fossiel die ik beschreven had was de man van Broken Hill. Tussen deze en de homo Sapiens ligt uiteraard nog een hele weg die spijtig genoeg niet bezaaid is met menselijke fossielen. Vandaar dat ik een sprong voorwaats moet maken naar de oudste bekende afrikaanse bevolking, de San of Khoisan, beter bekend als hottentotten en bosjesmannen. Deze bevolking is nog biet helemaal uitgestorven en leeft tegenwoordig nog steeds in de Kalahari.

http://realhistoryww.com/world_history/ancient/Misc/Prehistoric_Art/Grimaldi.htm  (Sorry maar alle dokumentatie is niet beschikbaar in het nederlands )
Ik heb het geluk gehad van een afgietsel van een schedel te bekomen van deze bosjesmannen.

Anthropologisch gezien vertoont deze schedel archaïsche kenmerken die nog terug te vinden zijn bij de H. Sapiens van Crô-Magnon en ook uiteraard bij die van de grotten van Menton in Zuid Frankrijk.
De gelijkenis die er bestaat tussen de bosjesmanschedel en die van Menton is merkwaardig.

Hierbij de schedels van Menton.

Men ziet o.a dezelfde schedelvorm en ook dat vooruitgestoken gebit en die rechthoekige oogkassen (die zorgen voor de typische spleetogen van die bevolking).

Samengevat staat men voor het feit dat een antieke bevolking van Zuid-Afrika, zo goed als onveranderd is blijven verder leven als jagers verzamelaars, gedurende ongeveer 30 000 jaren en een verspreidings gebied gehad heeft van Afrika tot in Europa.
Merkwaardig genoeg zijn deze Khoisan geen typische zwarten zoals de bantoes en ander zwarte ethnias in Afrika. Ze zijn eerder geelbruin van huid en veel kleiner van gestalte. Hun typische "kliktaal" heeft dan ook niets te maken met de bantoe talen zoals het Swahili of het Lingala. Kultureel verschillen ze ook totaal van de rest van de afrikaanse bevolking.
In hoever de mensen van Menton identiek dezelfde kulturele en taalkundige bagage hebben is niet bekend, maar wel is geweten dat ze een ver doorgedreven dodenkultus hadden en dat ze de oorspronkelijke makers zijn van vele wandschilderijen in europese grotten.

Een volwassene en een jongeling samen begraven in de grot van Grimaldi

Het zou ons te ver leiden om de simboliek van deze tekeningen te gaan ontleden, maar feit is dat de Khoisan in Z-Afrika ook gegraveerde tekenigen hebben achtergelaten in afrikaanse grotten.

In feite is deze bevolking de direkte link tussen de afrikaanse homo sapiens en de europese, zonder daarvoor een rechtstreekse voorvader te zijn van wat we nu zijn, maar ze hebben ertoe bijgedragen voor een flink deel.

Karolus  Wink

Goodies
Googlelaar
moderator boards
Forumjunk
*

-

WWW E-mail
« Antwoord #11 Gepost op: september 05, 2010, 15:06:23 pm »

De discussie die volgde op deze bijdrage is afgesplitst naar Evolutie van de mens / discussietopic

Karolus
Forumlid
**

« Antwoord #12 Gepost op: september 05, 2010, 18:07:45 pm »

Hierbij stop ik vroegtijdig deze topic, daar mij de ruimte niet wordt gegund om mijn onderwerp uit te bouwen en af te werken zonder konstant onderbroken te worden met futiliteiten van een leek die blijkbaar niets van de zaak verstaat, maar toch het laatste woord wil hebben met argumenten die totaal naast de kwestie zijn.
Sorry, ik had het ook anders gewild.

Karolus.
Pagina's: 1 Print 
« vorige volgende »
Ga naar: