Auteur Topic: Deskundige schoonmaakhulp nodig!!!  (gelezen 4396 keer)

Offline Archief4

• Forumlid
  • **
  • 0
Deskundige schoonmaakhulp nodig!!!
« Gepost op: mei 16, 2010, 23:30:41 pm »
Beste moderator,

Hallo. Hopelijk kunt u mij vertellen hoe ik deze, zojuist gevonden, "schaarse" munt , professioneel kan reinigen.
Ik heb in het verleden al regelmatig geëxperimenteerd met electrolyse. Dat werkt uitstekend op ijzer en zilver.
Bij koper heb je helaas het bijkomende effect dat er gaten of putjes in de munt komen. Ik vond laatst een muntje waar ik flink aan kon verdienen.
Helaas was ik zo stom om daarmee te experimenteren. Alleen het jaartal is nog te lezen. De rest lijkt wel een bügel piste.
In de ammoniak durf ik ook niet. Dat water wordt dan helemaal blauw en de munt lost op. (Vallen gaten in).
Is er nu niet een langzame maar zeer betrouwbare manier om te reinigen? Het zou zo zonde zijn om weer een "schaars"muntje op te moeten offeren. Buiten die corrosie korsten, (zie foto), is het muntje in een goede staat. Moet alleen nog wat gepoetst worden.
Graag uw professionele advies hierover.

Alvast bij voorbaat dank

Ferry

Offline batavier

• Deskundige antieke vondsten
  • Forumlid
  • *
  • 2
  • ...altijd haantje de voorste...
Re: Deskundige schoonmaakhulp nodig!!!
« Reactie #1 Gepost op: mei 17, 2010, 00:12:03 am »
Het enige dat ik zou proberen is om het weg te peuteren met een houten sate prikker.
Dat beschadigt de munt ook niet.
Wanneer je het hebt zou je het ook kunnen proberen met een ultrasoonreiniger. (lostrillen)
Je zou het ook langdurig in de olie kunnen leggen en zien wat je los kunt weken.
Andere middelen lijken me gezien de staat van de munt te drastisch.

Groet,

Batavier

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2010, 10:16:38 am »
Dag Ferry,

Ik zou deze  "schaarse" munt , in het geheel niet reinigen, maar als je dat toch wilt doen afborstelen met een tandenborstel en wat zuurvrije vaseline opbrengen (en eventueel de  houten sate prikker).

Over electrolyse hebben we verschillende threads lopen, werkt uitstekend mits toegepast op het juiste corrosietype.
Bij koper (half edelmetaal) heb je net als bij ijzer (en andere onedele metalen) overigens, het bijkomende effect putjes  zichtbaar worden,
omdat het door electrollyse teruggevormde koper (en andere metalen) niet op de plaats wordt gevormd waar het uit de munt, tijdens de periode in de grond, verdwenen is,
overigens gebeurt dat ook met "zilveren" munten, het koper uit de legering kan zich afzetten op de hele munt en als dat veel koper is word de munt rose tot koperkleurig...

Ook in ammoniak lossen alleen de koperzouten op,  waardoor de amoniak blauw wordt, maar het muntmetaal zelf lost  niet op.  De door jou genoemde gaten zaten er al, maar niet zichtbaar, omdat het koperzout op die plaats zat.Is er nu

Het is inderdaad zonde  om weer een "schaars" muntje te verknoeien. De munt moet zeker NIET gepoetst worden.

Detectorzoekers hebben vaak de neiging munten hard te reinigenen, ik heb al zoveel verknoeide munten -en een beeldje- gezien (en kunnen kopen),
waarbij de waardevermindering door reinigenen soms in de honderden euro's liep (altijd de zeldzamere munten die worden uitgekozen voor een drastische beurt) . :'(
Voor mij is het geld minder van belang -hoewel de potentiele verkoper er anders over zal denken-, maar de beschadiging / vernietiging van zeldzaam erfgoed wel.

MBT de opmerking van batavier: Ultrasoonreinigen heeft volgens mij en naar mijn ervaring vrijwel geen effect.

succes!

Over de munt: Met dit muntmeesterteken de duurste 2 in het rijtje (1896 3.000.000 en 1897 toch nog 2.500.000 geslagen),
maar volgens mij praat je,   gezien de kwaliteit, over een bedrag van  enkele tientjes.
Kwaliteit is voor zoekers ook een ander begrip dan voor verzamelaars, voor een bodemvondst is dit een schitterende munt,
voor verzamelaars zit de munt in de kwaliteitsklasse  van F - F+ en zelf krijg ik bij verkoop nooit de catalogusprijs.

« Laatst bewerkt op: mei 17, 2010, 10:36:16 am door aurelianus »
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline Archief4

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2010, 12:17:44 pm »
Beste Aurelianus,

Alvast bedankt voor je professionele advies. het zal wel aan mij liggen, maar bij iedere vervuilde vondst kan ik niet wachten om hem schoon te maken. Ik ben al 22 jaar glazenwasser. Misschien vandaar de drang naar schoonmaken ;-). Wel jammer dat er anno 2010 nog steeds geen oplossing is voor het schoonmaken van kopergeld. Op jouw advies laat ik het dan maar zo. Ik probeer ze ook niet meer los te verkopen. Ik wacht wel tot ik een berg interessante munten heb en verkoop ze dan allemaal in èèn keer. Nogmaals bedankt.

Ferry

Offline Misfit

• "Misfit the Apostate"
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • FU2
    • MBF-wikipedia
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2010, 14:38:47 pm »
Ik heb best redelijke resultaten met olie (ik pak de "Extra Vigin" olijf-olie uit de keukenkast, 'k weet niet of andere beter/slechter werkt)
'K laat ze er een week inliggen, ondertussen peuter ik er iedere avond even aan met een houten prikkertje of een afgekorte tandenborstel.
Na die week met zuurvrije vaseline insmeren, effe laten liggen, en vervolgens droogwrijven.
Nagenoeg alles behalve het koper en de patina-verkleuring komt er zo vanaf, en er komt ook geen corrosie terug.

Uiteraard gewoon hier van het forum geleerd, maar inmiddels wel doorgekregen dat geduld het beste werkt, een weekje met zo nu en dan peuteren is een groot verschil met een dag of 'eventjes'...
*** Never mind what's been selling, it's what you're buying... and receiving undefiled ***

Offline Archief4

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #5 Gepost op: mei 19, 2010, 20:55:59 pm »
Beste Aurelianus,

Zou je mij misschien kunnen vertellen of ik mijn Georg Wilhelm munt weer zo glimmend kan krijgen. Ik weet uit ervaring, (niet met munten), dat je met de dremel super mooi kan polijsten. Is dat hierbij ook mogelijk? Dat een ander zal denken dat hij niet oud maar nieuw is, zal mij eigenlijk een worst wezen. Ik vind het een prachtige munt en wil hem graag zo glad en spiegelend mogelijk hebben. Volgens mij, zoals UFC of prooflike. (Alleen dan wel met wat beschadigingen). Dus patina vrij en spiegelend. Het is toch niet echt een dure munt, dus is poetsen of polijsten wat dat betreft geen punt. Als ik naar het museum ga en kijk bij oude munten dan zijn ze bijna altijd mooi gepolijst. Hier in Deventer hebben ze gouden munten waarvan het lijkt of ze net van de pers komen. Dan hoor je ook niemand zeggen dat ze nep zijn.
Is het kostbaar, dan zie je mij dit ook niet doen. Maar deze munt is geloof ik net € 50,00 waard.
Graag enig advies hierover.

Alvast bij voorbaat dank.

Ferry

Offline Antoninus

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #6 Gepost op: mei 19, 2010, 21:33:31 pm »
Niet poetsen is het beste advies wat ik je kan geven. In de handel worden blankgepoetste munten over het algemeen een stuk minder gewaardeerd. Bij brons is het helemaal af te raden. Het weghalen van de patina tot het blanke metaal er onderuit komt vermindert een bronzen munt aanzienlijk in waarde. Dit geldt niet alleen voor romeins (waar poetsen helemaal not done is) maar ook bij munten van veel recentere datum. Het weghalen van corrosie en korsten is een ander verhaal. Dat kan natuurlijk wel. Het beste is om dat mechanisch te doen (adviezen te over in de voorgaande berichten). Chemische reinigingsmiddelen maken echter geen onderscheid tussen corrosie, patina of zelfs het muntmetaal en zijn ten sterkste af te raden in dit verband.

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #7 Gepost op: mei 21, 2010, 08:48:12 am »
ZILVER

Beste Aurelianus,

Zou je mij misschien kunnen vertellen of ik mijn Georg Wilhelm munt weer zo glimmend kan krijgen. Ik weet uit ervaring, (niet met munten), dat je met de dremel super mooi kan polijsten. Is dat hierbij ook mogelijk? Dat een ander zal denken dat hij niet oud maar nieuw is, zal mij eigenlijk een worst wezen. Ik vind het een prachtige munt en wil hem graag zo glad en spiegelend mogelijk hebben. Volgens mij, zoals UFC of prooflike. (Alleen dan wel met wat beschadigingen). Dus patina vrij en spiegelend. Het is toch niet echt een dure munt, dus is poetsen of polijsten wat dat betreft geen punt. Als ik naar het museum ga en kijk bij oude munten dan zijn ze bijna altijd mooi gepolijst. Hier in Deventer hebben ze gouden munten waarvan het lijkt of ze net van de pers komen. Dan hoor je ook niemand zeggen dat ze nep zijn.
Is het kostbaar, dan zie je mij dit ook niet doen. Maar deze munt is geloof ik net € 50,00 waard.
Graag enig advies hierover.

Alvast bij voorbaat dank.

Ferry

Je kunt je Georg Wilhelm munt wel  glimmend kan krijgen, maar niet op die bedoelde manier (=zo) glimmend.
Als een ander denkt dat die munt niet oud maar nieuw is, dan heeft die toeschouwer geen enkele kennis, een iets ervaren verzamelaar zal onmiddelijk zien dat de munt gepoetst is.

Munten in een museum zijn (vrijwel) nooit gepolijst, althans niet de munten die ik zag.
De munten in de collectie van "de Waag" in Deventer komen ook direkt van de muntmeester, de collectie eerder eigendom van de gemeente heeft munten (mogelijk uit de muntbus) bewaard, gedurende de stedelijke muntslag, ze zijn niet nep en  ze zijn niet gepolijst. Ik ken(de ooit) de collectie van Museuim de Waag goed, uit de tijd dat ze nog een heleboel vitrines hadden.

Ik vind polijsten van munten een "misdrijf" en nu  moet ik medeplichtig worden gemaakt?    ;D

Het de eerste keer en de laatste keer dat ik op het forum een dergelijke vraag zal beantwoorden :-X

Maar het is je eigen munt:
 :-\ Als je de munt als tafelzilver wilt laten glimmen moet je de munt poetsen met zilverpoets, eventueel met "dremel" en polijstschijf. :-\

Een munt wordt natuurlijk nooit UFC of prooflike als je m'n poetst, je beschadigd de munt alleen (nog) meer: (oppervlakkige) details verdwijnen.
Deze UFC of prooflike munten zijn met extra zorg (hogere stempeldruk) op een gepolijste muntplaat geslagen,
Bij proof exemplaren worden daarnaast ook de hogere delen van de muntstempel gepolijst (de lagere delen van de munt dus) zijn dan spiegelend.

Als er echt proof munten in de collectie van Deventer zouden liggen -ik zag ze nooit- dan zijn het naslagen van de bewerkte stempels (zij hebbenook nog een aantal stempels, maar ik kan me niet voorstellen dat ze die stukken heben bewerkt)

Romeinse munten worden helaas tot op de dag van vandaag wel soms bewerkt, onder Nedelandse kenners wordt dat niet gewaardeerd, (mogelijk) in sommige ander landen wel.
Niet kenners zien het vaak niet, en als alleen het muntveld (in een grijs verleden) is gepolijst kan een dergelijk (zeldzaam) stuk toch wel eens in een grote collectie belanden.

« Laatst bewerkt op: mei 21, 2010, 09:03:36 am door aurelianus »
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!

Offline Archief4

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #8 Gepost op: mei 21, 2010, 11:14:33 am »
Aurelianus,

Wat de munten in de Waag betreft, kan ik je niet anders als gelijk geven. Ik nam iets te snel aan dat zij gepolijst waren. Ik had zoiets van, hoe kan zo'n oude munt anders nog zo mooi glimmen.
Wat betreft het poetsen van deze munt: Dit is waarschijnlijk eenmalig.
Met munten van enige waarde of zeldzaamheid zal ik, (* in de toekomst), zeker anders omspringen. Deze munt gaf de doorslag om door te gaan met detecteren. Had ik deze niet gevonden dan had ik er waarschijnlijk al de brui aan gegeven. Nu weet ik dat er nog veel mooiere vondsten mogelijk zijn. Door die munt heb ik besloten om ook een betere en duurdere detector aan te schaffen.

Zo had ik dat ook met vissen. Ik maak al zo'n 3 jaar mijn eigen kunstaas. Toen ik met mijn allereerste zelfgemaakte kunstaas ging vissen, klapte er na 2 keer ingooien een snoek op van >1mtr. Dat kunstaas heb ik nog steeds. Had ik toen niets gevangen, dan had ik vandaag de dag waarschijnlijk geen kunstaas meer gemaakt.

Zo heb ik dat nu ook met die munt. Dat moet een aandenken zijn.
Wel raar eigenlijk. Heb je een zeldzame postzegel met schade, wordt hij minder waard. Oude ansicht kaarten idem dito. Hoe gaver en zeldzamer, des te meer ze waard zijn. Terwijl het bij zo'n munt precies het tegenovergestelde is.
En op de èèn of andere manier heb ik het probleem dat als ik iets zie wat zo vies is en schoongemaakt kan worden, ook schoongemaakt MOET worden. Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat dat niet altijd raadzaam is.

* Zo vond ik laatst een 1/2 cent van Willem III uit 1852. Ik heb dat muntje nergens goedkoper aangeboden zien worden voor minder dan
€ 100,00. Hij was echt puntgaaf op wat groene pukkeltjes na. De drang tot schoonmaken nam weer de overhand. Helaas na de electrolyse bleef er alleen een muntje met jaartal en een erge vorm van acne over. Van deze zilveren munt heb ik niet het idee dat hij ook zo verziekt kan worden.

Ik snap je bezorgdheid dus.
In ieder geval bedankt voor je advies.

Groetjes Ferry

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #9 Gepost op: mei 22, 2010, 11:19:54 am »
Wel raar eigenlijk. Heb je een zeldzame postzegel met schade, wordt hij minder waard. Oude ansicht kaarten idem dito. Hoe gaver en zeldzamer, des te meer ze waard zijn. Terwijl het bij zo'n munt precies het tegenovergestelde is.

Bij munten is dat precies zo, hoe beter de kwaliteit hoe duurder.
Ik had een stuk geschreven, maar dat ik door de druk op de knop verdwenen.
Over de munt die voor minimaal € 100 euro werd aangeboden.
Om een dergelijke munt te verkopen is voor € 100 is  een heel ander verhaal.  
De handel zal en kan je bij lange na niet zoveel bieden, zij hebben kosten BTW, boeken, winkelhuur, geld dat vast zit (voorraad) etc., ze moeten ook (ruim ;D ) kunnen  leven.
ik heb ervaren dat de meeste handelaren  50% (=goed) tot 30% (of minder) bieden van de waarde waarvoor zij een stuk denken te kunnen verkopen.
Zij kopen in op beurzen, op veilingen op internet en als het hen wordt aangeboden (bv uit erfenis).
Hun het verschil tussen aan- en verkoop moeten zij zien te verdienen door hun kennis en dat valt niet mee (zeker niet voor de kleinere handelaren)! Groot bedrijfskapitaal maak het makkelijker om veel munten tegelijk te kopen, en voordeel te hebben uit een mogelijk tijdelijke prisdaling bv bij een (grote) schat(vondst).
Ook bestaat er veel misverstand over de kwaliteit van de munten en daar is ook een deel van het prijsverschil uit te verklaren.

voor meer informatie lees hier:
http://www.muntenbodemvondsten.nl/index.php?topic=194.0
Zelf bied ik meestal  tot 75% (soms meer maar dat hangt er van af hoe graag ik het stuk wil) van de catlogusprijs, als het stuk in mijn verzameling past. Bij verkoop lukt het me heel regelmatig niet mijn aanschafprijs ( renteverlies, die stukken bezit ik al vaak lang, en prijsstijgingen niet meegeteld) terug te krijgen (dus het bleek voor de toemalige verkoper een goede prijs te zijn geweest)
Ja, bij een handelaar betaal ik meer, maar dan is er een betalingsbewijs -kan  bij vervalsingen of bewerkte munten reclameren- en mag ik er ligt de bewijslast dat het stuk niet gestolen danwel illegaal is opgepiept niet bij mij.

« Laatst bewerkt op: mei 22, 2010, 11:26:55 am door aurelianus »