Auteur Topic: Kan ik dit spul gebruiken voor het conserveren van brons?  (gelezen 6972 keer)

Offline archeonist

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 1
Kan ik dit spul gebruiken voor het conserveren van brons?
« Gepost op: april 17, 2010, 23:59:32 pm »
Het is namelijk speciaal voor hout, dus vandaar mijn vraag. Bovendien is het nogal giftig zoals op het etiket te lezen valt (niet op de foto), ik vraag me dus af of het wel natuurlijke was is :06

Groet,

Archeonist

Offline Archief4.

• Forum lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
Re: Kan ik dit spul gebruiken voor het conserveren van brons?
« Reactie #1 Gepost op: april 18, 2010, 00:15:01 am »
als bijenwas toxische dan is er toch heel wat aan de hand.... Denk dat niet de was zelf maar het oplosmiddel de dader is.

Offline archeonist

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 1
« Reactie #2 Gepost op: april 18, 2010, 01:10:40 am »
 (:denk daar zit wat in Kwenie. Ik dacht eerder dat het een soort synthetische bijenwas zou zijn, maar het is natuurlijk het oplosmiddel wat rommel is. Bedankt voor je opmerking ((: 9prima

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #3 Gepost op: april 18, 2010, 12:20:32 pm »
Het is namelijk speciaal voor hout, dus vandaar mijn vraag. Bovendien is het nogal giftig zoals op het etiket te lezen valt (niet op de foto), ik vraag me dus af of het wel natuurlijke was is :06

Groet,

Archeonist
Om je vraag te kunnen beantwoorden moet je eerst  de inhoudsstoffen van het (oplos)middel geven?
Het middel waarvan we een foto zien kan ongewenste kleurstoffen bevatten en mogelijk resistente gifstoffen tegen bv. houtworm.
Het lijkt me verstandiger natuurlijke bijenwas op een verwarmde munt te gebruiken,
of opgelost in een organisch minder toxisch oplosmiddel op de munt aan te brengen.
Nog beter lijkt het me  een specaaal voor munten geschikt middel te gebruiken.
Zelf gebruik ik soms vaseline of natuurlijke witte was.
Ik heb ik gehoord over siliconenwas, maar heb er geen ervaring mee.
« Laatst bewerkt op: april 18, 2010, 12:25:18 pm door aurelianus »
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline archeonist

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 1
« Reactie #4 Gepost op: april 18, 2010, 13:51:41 pm »
Aurellianus, die stoffen staan niet op de fles helaas.

Offline Archief4.

• Forum lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #5 Gepost op: april 18, 2010, 17:22:40 pm »
mischien staat er t 1,1,1 ?

Offline Antoninus

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #6 Gepost op: april 18, 2010, 18:40:01 pm »
Je kunt ook microkristallijne was gebruiken. Dat goedje wordt gelevrd onder de naam "Renaissance Wax" (even op google kijken). Het is niet goedkoop maar wel safe (wordt ook door musea en restaurateurs gebruikt). Met andere wassoorten of vasseline moet je altijd voorzichtig zijn i.v.m. eventuele (organische) zuren. Als je vaseline neemt controleer dan wel of het echt zuurvrije is (en niet een zuurhoudende voor bijv. medische toepassingen).

Offline Cugel

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2010, 02:46:03 am »
Vlotte manier voor het conserveren, die ik gebruik om 'slecht ' brons te bewerken en te verduurzamen; Ik smelt wat waxinelichtjes in een blikje , laat dit afkoelen tot het bijna stolt.
Dan laat ik het voorwerp erin glijden en ga daarna langzaam verwarmen.
na enige tijd gaan er belletjes opstijgen, dat is het water/vocht dat verandert in stoom.((vloeistof is nu warm genoeg)
Na verloop van tijd houdt het belletjes-gebeuren op.
Voorwerp uit de vloeibare waxine halen en droogdeppen met keukenrol. Af laten koelen, en.. klaar
Het vocht is eruit gekookt, de porien en gaten zijn opgevuld met gestolde waxine en het voorwerp zit luchtdicht opgesloten in een laagje waxine.
Volgens mij kun je waxine weer oplossen in terpentine of zo, waarmee je het proces omkeerbaar maakt..
Lijkt me niet duur, maar wel voldoende..
Of heb ik het mis?
Deze Romeinse munt heb ik ook op deze manier behandeld.
Deed het eerst op deze manier in zuivere bijenwas, maar die is gelig van kleur en is minder hard dan waxine.
Groeten, Cugel

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #8 Gepost op: april 19, 2010, 09:21:12 am »
De beschreven mnier wordt regelmatig met succes toegepast.
Overigens er bestaat ook witte bijenwas.
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #9 Gepost op: april 19, 2010, 16:31:08 pm »
Citaat van: aurelianus
Om je vraag te kunnen beantwoorden moet je eerst  de inhoudsstoffen van het (oplos)middel geven?

Verwondert me niks dat het er niet op staat, dit is een natuurlijk produkt.. ik vond wel de term myricylpalmitaat :

''De chemische samenstelling van bijenwas is zeer complex. Het zijn grote moleculen met lange koolstofketens, en wel koolwaterstoffen, zuren en alcoholen, welke beide laatste esters kunnen vormen. Meer dan 70% van de was bestaat uit deze esters, waarvan de voornaamste myricylpalmitaat is.''

http://www.museumkennis.nl/asp/page.asp?alias=museumkennis&view=museumkennis&page_alias=conceptcard&cid=tn.mk.natuurbegrippen.468

Voor dit middeltje geldt hetzelfde als voor (zuurvrije ?) vaseline en andere vetten denk ik.. wees er niet te uitbundig mee en laat het liever niet op de munt zitten..

Lx

Offline archeonist

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 1
« Reactie #10 Gepost op: april 19, 2010, 19:40:54 pm »
@ Goodies,

Nee uiteraard is bijenwas gewoon bijenwas, maar het potje wat ik toon op de foto is bijenwas met een oplosmiddel en het is nu juist dat oplosmiddel (en mogelijk een houtworm dodend middel) wat ik niet vertrouw.

Ik heb nu wat bijenwas van mijn werk, dat is niet opgelost en echt alleen bijenwas. Vanavond ga ik dat eens proberen door te smelten. Nu zou ik natuurlijk ook gewoon kaarsvet kunnen pakken, maar mijn ervaring is dat het zo dof blijft. Ik wil dus die was gebruiken omdat je dat kunt opwrijven en dat vind ik mooier.

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #11 Gepost op: april 19, 2010, 19:46:41 pm »
Mja misschien kun je er een gladde duit mee behandelen ? Kijken wat het effect is op het oppervlak ?

Lx

Offline Archief4.

• Forum lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #12 Gepost op: april 19, 2010, 23:31:15 pm »
lekker ouderwetsch   ;D ;D de bijenwas au-bain marie verwarmen en verdunnen met terpentijn. (GEEN TERPENTINE)

Offline de ed

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 5
  • wie niet zoek zal niks vinde
« Reactie #13 Gepost op: april 20, 2010, 04:04:14 am »
ik gebuik het al 7 jaar
gaat super

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #14 Gepost op: april 20, 2010, 10:34:42 am »
lekker ouderwetsch   ;D ;D de bijenwas au-bain marie verwarmen en verdunnen met terpentijn. (GEEN TERPENTINE)
Omdat dit minder giftig is of beter ruikt?
Het verdampt beide.

Offline Archief4.

• Forum lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #15 Gepost op: april 20, 2010, 17:14:29 pm »
lekker ouderwetsch   ;D ;D de bijenwas au-bain marie verwarmen en verdunnen met terpentijn. (GEEN TERPENTINE)
Omdat dit minder giftig is of beter ruikt?
Het verdampt beide.
Au toch terpentine bevat gechloreerde koolwaterstoffen

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #16 Gepost op: april 20, 2010, 17:47:28 pm »
Citaat
Au toch terpentine bevat gechloreerde koolwaterstoffen.

Nee hoor:

Terpentine bestaat voornamelijk uit nafta,
Nafta is een mengsel van koolwaterstoffen, dat ontstaat bij het destilleren van ruwe olie als condensaat bij temperaturen beneden 80°C (lichte nafta, aantal koolstofatomen tot 5) en van circa 80 tot 170 graden Celsius (zware nafta, aantal koolstofatomen 5 tot 10). Hoewel de samenstelling van ruwe olie enorm varieert met de vindplaats, levert deze gemiddeld 20% nafta op na het destillatieproces. Deze en andere verkregen fracties krijgen dan nog een nabehandeling om ongewenste componenten te verwijderen. Met de steeds strengere milieueisen is dit proces van nabehandelen een van de bepalende stappen geworden in het raffinageproces.

met bovendien de volgende stoffen:
1,2,4-trimethylbenzeen (ca. 4%), een stof die effecten heeft op het centrale zenuwstelsel. Blootstelling aan dampen van producten met dit oplosmiddel kan aanleiding geven tot hoofdpijn, vermoeidheid, zenuwachtigheid en slaperigheid.
xyleen (ca. 1%) Xyleen is niet ongevaarlijk: het werkt bedwelmend, is schadelijk voor de huid (eczeem) en is een carcinogeen (kankerverwekkend).
benzeen (minder dan 0,1%): Benzeen is een carcinogene stof. De verbinding op zich is erg stabiel en vormt voor het leven geen gevaar. Benzeen is echter lichaamsvreemd en olie-oplosbaar. In het lichaam wordt het echter omgezet tot een polair molecuul waardoor de oplosbaarheid in water groter wordt, zodat het via de urine kan worden afgevoerd. Een belangrijke metaboliet is fenol, dat bijzonder reactief is en door aantasten van het DNA in de cellen kanker kan veroorzaken. Ook ontstaan er hydrochinon, catechol, en 1,2,4-trihydroxybenzeen. Opgenomen benzeen wordt ook voor een deel via de longen weer uitgeademd. Op langere termijn is de meest voorkomende vorm van kanker ten gevolge van benzeen leukemie. Onderzoek aan de Universiteit van Maastricht toont aan dat blootstelling aan benzeen blijkbaar minder gevaarlijk is dan werd gedacht[3]. Blootstelling aan hoge doses benzeen leidt tot chromosomale afwijkingen en schade aan de beenmergcellen, maar niet rechtstreeks tot leukemie.

Gevaarlijke eigenschappen: Terpentine is licht ontvlambaar.

Het is licht irriterend voor de longen, huid, ogen en bij inslikken. Blootstelling aan hoge concentraties kan leiden tot bewusteloosheid. Langdurige blootstelling kan leiden tot het organisch psychosyndroom. Inademing kan leiden tot chemische pneumonitis, die echter soms pas na uren of dagen ontstaat. Het inademen van terpentinedampen is schadelijk als dat vaak gebeurt (als iemand er jarenlang mee werkt bijvoorbeeld).

Terpentine is pH neutraal en is dus geen zuur, maar wel een vetoplosser en tast daardoor de vetlaag op de huid aan. Mensen met constitutioneel eczeem zijn extra gevoelig. Een doek met (weinige) resten van terpentine in de broekzak veroorzaakt binnen een half uur een grote rode sterk stekende plek op het been. Langdurig afspoelen met (lauwwarm) water en insmeren met een crème of zalf zal de reactie doen afnemen.

Fysische eigenschappen
Het smeltpunt van terpentine ligt tussen -48 en -26 °C.
Het kookpunt van terpentine ligt tussen 150 en 190 °C.
De dichtheid bedraagt ongeveer 0,78 - 0,85 gram/cm3.
Het vlampunt is 38-60 °C.
Mengsels van terpentinedamp met lucht zijn explosief als de lucht 0,6-6,5% van de damp bevat.
De damp ontbrandt spontaan bij een temperatuur tussen 229 en 260 °C.
De vloeistof vermengt zich niet met water, en blijft er door de lagere dichtheid op drijven.

Offline Archief4.

• Forum lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #17 Gepost op: april 20, 2010, 19:28:50 pm »
okee dan ben ik abuis....  (:appl
Dan kan ik alleen op mijn praktijk ervaring terug vallen, bijenwas opgelost in terpentine gedraagt zich anders dan bijenwas in terpentijn.....

Offline archeonist

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 1
« Reactie #18 Gepost op: april 20, 2010, 22:52:23 pm »
@Ed,

Ik heb dit spul ook toen gekocht op aanraden van jou herinner ik me. Stom van me om niet meteen aan jou te vragen hoe lang je het al gebruikt  ::)

Maar je gebruikt het al 7 jaar zeg je, dat lijkt me een redelijke tijd om te concluderen dat het werkt  ((: 9prima

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #19 Gepost op: april 20, 2010, 23:14:00 pm »
okee dan ben ik abuis....  (:appl
Dan kan ik alleen op mijn praktijk ervaring terug vallen, bijenwas opgelost in terpentine gedraagt zich anders dan bijenwas in terpentijn.....

Hoe gedraaagt het zich ander?
Ik zou overigens ook voor terpentijn kiezen.

Maar meestal maak ik de munt wasm ca 150oC, voordeel het losse water en een deel van het kristalwater verdwijnt, en smelt vervolgens de (wit) bijenwas op de munt,
strijk het dun uit met een kwastje enlaat het stollen.
Bij een te dikke laag los ik het op  in zuurvrije vaseline en verwijder de overtollige vaseline en was met een keuken / wc-rol papiertje