Auteur Topic: Kwaliteitsomschrijvingen en voorbeelden van Romeinse munten  (gelezen 5014 keer)

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • moderator van dit board
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
Kwaliteitsomschrijvingen en voorbeelden van Romeinse munten
« Gepost op: februari 01, 2010, 12:09:42 pm »
Kwaliteitsomschrijvingen en voorbeelden van Romeinse munten

De Romeinse munten zijn vaak van hoge artistieke kwaliteit, ze worden daarom naast hun historisch belang veel verzameld.
Het Romeinse muntslagproces veroorzaakte  variaties en tekortkomingen die in zekere mate, elk munt uniek maken. Ook zijn de (meeste) munten zijn bodemvondsten; de bodem veroorzaakt chemische veranderingen die variëren van het kleuren van zilveren munten, via het patineren van brons, tot ernstige corrosie. Vele oude munten in Æ (brons en orichalcum) maar ook zilver, in vooral die gevonden zijn in zure grond, hebben geleden door corrosie.

Het waarderen van oude munten in kwaliteiten, is ander dan van moderne munten, die allen op gelijke manier zijn geslagen op instelbare machines, die met gelijke slagkracht met (vrijwel) identieke stempels per emissie.
Als de kwaliteit van een moderne munt wordt beschreven als “Zeer Fraai" weet de ervaren verzamelaar nauwkeurig wat dat begrip inhoud, hoewel men hier ook verschillen in mening ervaart. Twee oude munten van het zelfde type kunnen elk beschreven zijn als “Zeer Fraai" als kwaliteitsaanduiding, maar toch zeer verschillend zijn van elkaar. In een kwaliteitsbeschrijving worden drie elementen vaak gebruikt:

1:Tekortkomingen door de muntslag;
2. De slijtage door gebruik;
3. Uitzonderlijke eigenschappen ontstaan in de bodem;
4. Anders

Punt 1 en 3 worden soms onterecht weggelaten, als zijnde niet van toepassing voor de beoordeling van de munt. Mogelijk omdat ze bij de beoordeling van moderne munten, waarvoor deze kwaliteitsbeschrijving oorspronkelijk bedoeld was (vrijwel) geen rol spelen (of door de zeldzaamheid juist waarde vermeerderend werken).

Factoren die de kwaliteit beïnvloeden.
ad1 * Klein munt plaatje (negatief) of groot muntplaatje (positief)
 • Is het omschrift geheel te lezen, of hoeveel van het omschrift is te lezen, hierbij moet men bedenken dat de naam van de vorst het belangrijkst is, ook de bepalende informatie voor datering is belangrijk.
 • Dubbelslag of zwakke slag of uit het centrum geslagen munt (negatief)
 • Gescheurde muntenplaatjes (negatief)

ad4 * Bewerkte munten:
• gerepareerde munten, zoals geplakte munten brengen i.h.a., en als het zorgvuldig is gebeurt, meer op dan losse fragmenten.
Munten met zorgvuldig gestopte gaatjes, worden hoger gekwalificeerd, maar onzorgvuldig gestopte gaatjes (veel) minder dan de munt met een gaatje. (negatief)
=Persoonlijk beoordeel ik elke munt met een gestop gaatje negatiever als met een gaatje=
 • Te hard gereinigde munten: zodat alle oorspronkelijk kleur of patina verdwenen is (negatief).
 • Krassen in het patina door onoordeelkundig reinigen met onjuiste materialen (afhankelijk van de mate –zeer-negatief
 • kunstmatig gepatineerde munten worden soms hoger gekwalificeerd dan de volkomen gereinigde munten, maar minder dan een originele patina. (ook dit verschijnsel wordt niet altijd gezien.
• Gepolijste munten, indien niet opgemerkt en alleen de muntvelden of de al gesleten en of aanvankelijk ruwe oppervlakken positief (visuele aantrekkelijkheid) anders negatief tot zeer negatief.
• Op/om gesneden muntenwerken zeer negatief tot negatief in de kwaliteitsomschrijving, echter afhankelijk van periode: oude wijzigingen (16e -19e eeuw minder dan moderne) en ook verschild dit nu per land. Verder moet worden opgemerkt dat dit verschijnsel, net als reparatie, niet altijd worden opgemerkt
.
Afbeelding    

• Beschadigde munten: bv. kras(sen), gaatjes, testputjes, corrosieput(jes) (negatief).
Hierbij is natuurlijk de verschijningsvorm van belang, de koper moet het kunnen zien en als hoe storend wordt het ervaren? Kloppen en bankiers merkjes beïnvloeden de kwaliteit maar worden i.h.a. niet als kwaliteitsverminderend gezien, tenzij de storend op de voorstelling of tekst staan.

Uiteindelijk bent u, als verzamelaar, de uiteindelijke beslissende factor bij aankoop.
Als U tevreden bent over een munt, maakt U dan geen zorgen over kwaliteitsomschrijvingen.
Omgekeerd, koop liever geen munt die u niet echt waardeert vindt ongeacht de kwaliteit.
Sommige beroemde verzamelingen, nu vernoemd in standaardliteratuurverwijzingen, werden gevormd door verzamelaars die niet aarzelden om munten in lagere kwaliteiten te kopen als zij deze types die van hun verzameling misten.

Mijn bedoeling is een beoordeling die vele subjectieve elementen bevat, zo concreet mogelijk te maken en een duidelijke beeoordelingaomschrijving te geven,
omdat de kwaltieit bepaald welke prijs moet worden bepaald.
Sommige handelen kwalificeren bij aankoop anders dan bij verkoop.
Gebruikte bronnen staan in de laatste bijdrage en deze reeks, heeft U bronnen ondekt die ik ben vergeten te noemen, dan verzoek ik U een PB te sturen zodat ik die bronnen indien gebruikt, kan toevoegen
.

Kwaliteit & Conserveringsbeschrijving:

« Laatst bewerkt op: januari 31, 2014, 16:31:41 pm door aurelianus »
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
Fleur de Coin (FDC)
« Reactie #1 Gepost op: februari 01, 2010, 12:22:09 pm »

Fleur de Coin (FDC)

Virtueel perfect - geen slijtage.
Goed geslagen, mooi gecentreerd, geen zichtbare defecten de hele stempel staat op het ronde muntplaatje en heeft geen zwak geslagen delen of een sleets stempel.
Munten die deze FDC kwalificatie net niet halen door sporen van gebruik krijgen soms de kwaliteit Geweldig / eng. Superb.

Deze kwaliteit is uiterst zeldzaam.
NB veel van deze stukken zijn chemisch behandeld, deze zijn ten hoogste Prachtig      

Au   Geen voorbeeld in mijn verzameling

Ag   Geen voorbeeld in mijn verzameling

Æ   Geen voorbeeld in mijn verzameling

« Laatst bewerkt op: februari 02, 2010, 11:12:09 am door aurelianus »
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
Oncirculeerd, Muntfris (eng. UNC).
« Reactie #2 Gepost op: februari 01, 2010, 12:22:39 pm »
Oncirculeerd, Muntfris (eng. UNC).

Als net geslagen, geen zwak geslagen delen of een sleets stempel,
geen slijtage, maar een of meer kleine defecten: iets minder goed gecentreerd, er kunnen dus enkele parels missen, kleine muntplaatfoutjes, minimale blutsjes.
AV, AR hebben vrijwel alle muntglans.
AE geeft een schitterend gepatineerd oppervlak.
Brons in deze kwaliteit is extreme zeldzaam, met uitzondering van laat Romeins verzilverd AE

Æ   Geen voorbeeld in mijn verzameling

« Laatst bewerkt op: februari 02, 2010, 11:14:17 am door aurelianus »

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
Ruim Prachtig (P+ of eng. EF+)
« Reactie #3 Gepost op: februari 01, 2010, 12:23:06 pm »
Ruim Prachtig (P+ of eng. EF+)

Slechts weinig sporen van gebruik. Lijkt UNC op het eerste gezicht.
Er kunnen iets meer kleine defecten zijn, of kleine delen van letters buiten het muntplaatje vallen.
AV, AR hebben veel van hun muntglans. AE heeft een prachtig glad en egaal gekleurd gepatineerd oppervlak.
Brons in deze kwaliteit is erg zeldzaam, met uitzondering van laat Romeins verzilverd AE.
Vanwege het massa productieproces kunnen er iets meer muntplaatfoutjes getolereerd worden, als een niet geheel rond muntplaatje maar niet meer dan enkele letters kunnen voor niet meer dan 10% buiten het muntplaatje vallen.      

Æ    Voorbeeld uit mijn verzameling volgt!   
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2010, 11:15:05 am door aurelianus »

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
Prachtig (P of eng. EF)
« Reactie #4 Gepost op: februari 01, 2010, 12:37:26 pm »
Prachtig (P of eng. EF)

Waarneembare sporen van gebruik op hoger gelegen details.  
Er zijn iets meer kleine defecten zijn, maar niet meer dan enkele letters kunnen voor niet meer dan 25% buiten het muntplaatje vallen.
AV, AR hebben veel van hun muntglans, tenzij door veel verkleuring.
AE heeft een glad en gepatineerd oppervlak in een egale kleur.
Het patina is altijd dun en accentueert de details. De patinakleur is van invloed op de prijs.  
Varianten in zwart, het zg "zwavelbronpatina"  wordt heden ten dage het mins gewaardeerd, i.t.t. vroeger, daar het makkelijk en niet herkenbaar kunstmatig kan zijn. Het patina moet origineel zijn.    

Au  Voorbeeld uit mijn verzameling:

Ag   Voorbeeld uit mijn verzameling volgt

Æ   Voorbeeld uit mijn verzameling

« Laatst bewerkt op: februari 04, 2010, 10:11:58 am door aurelianus »

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
Bijna Prachtig (P- of eng. EF-)
« Reactie #5 Gepost op: februari 01, 2010, 20:06:13 pm »
Bijna Prachtig (P- of eng. EF-)

Duidelijk waarneembare sporen van gebruik op hoger gelegen details, die enigszins beginnen te verdwijnen.
Er zijn meer kleine defecten zijn, maar niet meer dan enkele letters kunnen voor niet meer dan 50% buiten het muntplaatje vallen.
Het kan ook een wat zwakkere slag betreffen zichtbaar in meer details. Dit mag echter niet meer dan 10% van het munt oppervlak betreffen.
AV, AR hebben nog muntglans op de lagere delen, tenzij door veel verkleuring.
AE heeft een dun, glad en gepatineerd oppervlak, enige, niet storende kleurschakeringen, zijn toegestaan.      

Au   Geen voorbeeld in mijn verzameling volgt

Ag   Voorbeeld uit mijn verzameling

Ag een 2e exemplaar uit mijn verzameling:

]

Æ 2e voorbeeld:   

« Laatst bewerkt op: februari 07, 2010, 15:58:28 pm door aurelianus »

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
Ruim Zeer Fraai (ZFr+ / eng. VF+)
« Reactie #6 Gepost op: februari 01, 2010, 20:08:03 pm »
Ruim Zeer Fraai (ZFr+ / eng. VF+)

Duidelijk waarneembare sporen van gebruik op hoger gelegen details, die beginnen te verdwijnen.
Er zijn meer defecten zijn, maar niet meer dan sommige letters kunnen voor deels buiten het muntplaatje vallen.
Het muntplaatje kan te klein zijn. Het kan ook een zwakkere slag betreffen zichtbaar in meer details, Dit mag echter niet meer dan 20% van het munt oppervlak betreffen.
AV, AR hebben nog muntglans op de lagere delen, tenzij door veel verkleuring.  
AE heeft een vrij glad, mogelijk met enige sporen van ruwheid op het gepatineerd, oppervlak. Er kunnen enige vlekken in het patina zitten.

Au   Voorbeeld uit mijn verzameling volgt

« Laatst bewerkt op: februari 07, 2010, 15:43:57 pm door aurelianus »

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
Zeer Fraai (ZFr / eng. VF)
« Reactie #7 Gepost op: februari 01, 2010, 20:09:28 pm »
Zeer Fraai (ZFr / eng. VF)

Meer duidelijk waarneembare sporen van gebruik op hoger gelegen details, die wat beginnen te verdwijnen.
Er zijn meer defecten zijn, meer letters kunnen buiten het muntplaatje vallen.
Echter de munt moet volledig op type muntplaats en indien van toepassing op atelier en emissie zijn te dateren.
Het muntplaatje kan te klein zijn. Het kan ook een zwakkere slag betreffen of wat een sleets keerzijde stempel.
AV, AR hebben nog steeds iets muntglans naast de letters, tenzij onzichtbaar door veel verkleuring. . AE heeft een vrij glad patina, mogelijk met enige sporen van ruwheid.
Er kunnen vlekken en of minimale enkele korstjes in het patina zitten. Kleine niet storende patinabeschadigingen, als bv. op de rand.

Au   Voorbeeld uit mijn verzameling

Ag   2e voorbeeld uit mijn verzameling

AE Voorbeeld uit mijn verzameling

AE 2e voorbeeld uit mun verzameling:
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2012, 11:52:16 am door aurelianus »

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
Re: Kwaliteitsomschrijvingen en voorbeelden van Romeinse munten WERK IN UITVOERING
« Reactie #8 Gepost op: februari 01, 2010, 20:12:15 pm »
Bijna Zeer Fraai (ZFr-/ eng. VF-)

Duidelijk waarneembare sporen van gebruik op hoger gelegen details, die verdwijnen.
Er zijn meer defecten zijn, meer letters kunnen buiten het muntplaatje vallen. Een duidelijk zichtbare scheur in het muntplaatje.
Echter de munt moet volledig op type muntplaats en, indien van toepassing, op atelier zijn te dateren.
Het muntplaatje kan te klein zijn. Het kan ook wat zwakkere slag, dan bij ZFr., betreffen of sleetser keerzijdestempel
AV, AR hebben geen muntglans op de lagere delen.
AE heeft een vrij glad, mogelijk wat dikker enigszins versluierend, patina, met enige ruwheid en of meer storende vlekken in het oppervlak.
Iets minder kleine, maar nog steeds niet echt storende, patinabeschadigingen, op minder belangrijke muntdelen.
Onopvallend gepolijste muntvelden  kunnen onder deze kwaliteit vallen.

Au   Voorbeeld uit mijn verzameling

Æ   2e voorbeeld uit mijn verzameling

« Laatst bewerkt op: mei 11, 2012, 12:05:51 pm door aurelianus »

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
Re: Kwaliteitsomschrijvingen en voorbeelden van Romeinse munten WERK IN UITVOERING
« Reactie #9 Gepost op: februari 01, 2010, 20:14:16 pm »
Ruim Fraai (Fr+/ eng. F+)

Zie boven alles nog een fractie minder.
AV, AR hebben enige oppervlakte ruwheid. , maar de omschriften zijn goed leesbaar De munt is volledig te determineren op
AE heeft een enigszins ruw en of dikker versluierend patina, en of vlekken op het oppervlak.
De munt is te determineren op augusstus, denominatie en muntplaats.
De munt is volledig te determineren op
Munten die bewerkt zijn komen nooit boven deze kwaliteit uit.

Au   Voorbeeld uit mijn verzameling, de voorzijde is iets beter(Zfr-) en de keerzijde minder goed (F), maar mijn totale beoordeling Fr+

Ag   Voorbeeld uit mijn verzameling, qua slijtage is deze munt beter echter de excentrische vz slag en de beschadiging van het munt plaatje, maakt dat deze munt die kwaliteit heeft gekregen.

Æ   2e voorbeeld uit mijn verzameling

« Laatst bewerkt op: mei 11, 2012, 12:14:12 pm door aurelianus »

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #10 Gepost op: februari 01, 2010, 20:15:57 pm »
Fraai (Fr / eng. F)

Belangrijke slijtage die veel details heeft verwijderd, maar de omschriften zijn grotendeels leesbaar.
Het type is volledig determineerbaar.
AV, AR hebben oppervlakte ruwheid.
AE heeft een ruw en of dikker versluierend patina, en of vlekken op het oppervlak.

Au   Voorbeeld uit mijn verzameling

Æ   Voorbeeld uit mijn verzameling volgt    
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2012, 12:06:51 pm door aurelianus »

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #11 Gepost op: februari 01, 2010, 20:17:02 pm »
Bijna Fraai

volgt!

Au   Voorbeeld uit mijn verzameling, door de beklemming en het deukje

Ag   Voorbeeld uit mijn verzameling volgt

« Laatst bewerkt op: februari 03, 2010, 10:47:36 am door aurelianus »

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
Zeer Goed (ZG / eng. VG)
« Reactie #12 Gepost op: februari 01, 2010, 20:18:48 pm »
Zeer Goed (ZG / eng. VG)

Belangrijke slijtage die alle details heeft verwijderd, de omschriften zijn deels leesbaar, maar wel te ontcijferen.
Het type is herkenbaar. AV, AR hebben veel oppervlakte ruwheid.
AE heeft een ruw en of dikker versluierend patina, en of vlekken op het oppervlak en is soms slechts deels gepatineerd.
De munt moet volledig te determineren zijn op augustus, denominatie type en muntplaatst, behalve als details buiten het muntplaatje vallen.
Hieronder vallen geplakte gebroken munten,
Munten met doorboring.
Gehalveerde munten

Au   Geen voorbeeld in mijn verzameling.

Ag   2e voorbeeld uit mijn verzameling

« Laatst bewerkt op: mei 11, 2012, 12:35:02 pm door aurelianus »

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #13 Gepost op: februari 01, 2010, 20:20:21 pm »

Goed (G / eng. G)

Ernstige slijtage die alle details en delen van de omschriften heeft verwijderd.
AV, AR hebben veel oppervlakte ruwheid of muntschade.
AE heeft een ruw en of dikker versluierend patina, en of vlekken op het oppervlak en is soms slechts deels gepatineerd.
De munt moet te determineren zijn op type.

Au   Geen voorbeeld in mijn verzameling.

Ag   Voorbeeld uit mijn verzameling volgt, moet nog gefotografeerd.

Æ   Voorbeeld uit mijn verzameling volgt 

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
Slecht (eng. Poor)
« Reactie #14 Gepost op: februari 01, 2010, 20:21:15 pm »
Slecht  (eng. Poor) ( geen afkortinsletter in het Nederlands / P)

Zeer ernstige slijtage die alle details en grote delen van de omschriften heeft verwijderd.
De munt kan ernstig gecorrodeerd zijn en is mogelijk niet meer te determineren.

« Laatst bewerkt op: februari 02, 2010, 11:46:50 am door aurelianus »

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
Re: Bronnen
« Reactie #15 Gepost op: februari 01, 2010, 20:24:26 pm »
Voor deze bijdrage heb vele bronnen gebruikt, waarvan ik  
1. Dough Smith : "Grading ancient coins" (verwijzing door janvanlipopo) belangrijkste ideeën van opzet en omschrijving komen van deze bron,
en verder:
2. Kankelfitz kan noemen omdat zij een groot deel van die informatie leverden.
3. Verder vele catalogi en andere omschrijvingen van munten door proffesionele munthuizen, handelaren
en mijn verzameling, door te klikken op de plaatjes komt U bij de muntkaart, en 30 jaar ervaring.

De bedoeling is hier zoveel mogelijk linken plaatjes neer te zetten, want een afbeelding zegt meer dan duizend woorden.
Het is echter nogal veel werk dus zal een tijd in beslag nemen.

Als ik het slotje eraf haal vraag ik U stukken uit Uw verzameling te plaatsen uit de hoogste kwaliteiten, die ik niet bezit,
graag ook via een link van stukken die ook op ons forum zijn of worden geplaatst.
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2010, 12:07:56 pm door aurelianus »

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #16 Gepost op: februari 03, 2010, 11:53:28 am »
Wordt vervolgt het is niet af maar zal wel worden opengesteld,
hopelijk wordt het later ook door mij aangevuld.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2010, 12:58:41 pm door aurelianus »

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
Re: Kwaliteitsomschrijvingen en voorbeelden van Romeinse munten
« Reactie #17 Gepost op: februari 13, 2010, 12:59:23 pm »
Slotje verwijderd geopend voor aanvullingen met linkjes naar plaatjes. op dit forum...

Offline aurelianus

• Forumlid
  • *
  • 15
Re: Kwaliteitsomschrijvingen en voorbeelden van Romeinse munten
« Reactie #18 Gepost op: januari 07, 2015, 18:59:34 pm »
Ik zet het slotje er weer op,
immers in al deze tijd heef niemand dit redactioneel aangevuld.
Ik heb 
complimenten e. d. afgesplitst!