Auteur Topic: Antoninianus van Maximianus (RIC 15b) opgeknapt  (gelezen 2338 keer)

Offline Avgvstvs

• Detectoramateur; Quaestor
  • moderator fondsen
  • Forumlid
  • **
  • 1
  • Elke munt vertelt een verhaal...
Antoninianus van Maximianus (RIC 15b) opgeknapt
« Gepost op: december 08, 2008, 14:44:39 pm »
Na lange tijd heb ik het aangedurfd om deze munt verder op te knappen.
Hieronder de foto's van de munt zoals ik hem heb gekocht, dan na behandeling met ammonia (we waren het er over eens dat hij toen aardig verkloot was) en tot slot de huidige situatie, na mechanische behandeling.

Toelichting:
de munt was in eerste instantie erg stevig bedekt met een behoorlijke korst.
Na mijn ammonia-behandeling is zowel de korst als het metaal opgebleekt, zodat het contrast verdween.
Sinds kort beschik ik over een stereo-microscoop, zo'n apparaat met een dubbel oculair zodat je ook diepte kunt zien.
Na flink te hebben geoefend op vieze moderne munten dacht ik eens een blik te werpen op enkele Romeinse munten, ter bestudering van het patina.
Mij bleek dat de "korst" op deze munt nogal "los" bovenop het metaal ligt, anders dan bij een chemisch patina.

Na enkele pogingen bleek dat ik deze korst, met behulp van het tandartsgereedschap, vrijwel geheel kon verwijderen.
Het resultaat zien jullie hieronder. De munt is door de behandeling natuurlijk ook iets lichter (in gewicht) geworden: eerst 3,53 gram, nu nog 3,45 gram.

Ik denk dat een lichte behandeling met electrolyse of met ammonia ook de laatste waas kan verwijderen, maar ik weet niet zeker of ik dit ook ga doen.

Avgvstvs.
« Laatst bewerkt op: december 08, 2008, 14:52:28 pm door Avgvstvs »
Romeinse munten Keizerrijk
Middeleeuwen
Nederlands op type, ook provinciaal
Bankbiljetten op handtekening
Wereldmunten op type

Offline Anna en Kees

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 1
  • AES USIBUS APTIUS AURO
    • Kopergeldpagina
Re: Antoninianus van Maximianus (RIC 15b) opgeknapt
« Reactie #1 Gepost op: december 08, 2008, 15:47:58 pm »
Mijn persoonlijke mening: je had er beter niets aan kunnen doen.

Kees
     DE KOPERGELD PAGINA

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #2 Gepost op: december 08, 2008, 17:13:49 pm »
Hmm ik vind hem wel opgeknapt.. het ziet er niet zo mosgroen meer uit en het ''patina'' zat los, dus of het echt patina is geweest..

De oorspronkelijke thread was

http://www.muntenbodemvondsten.nl/index.php?topic=2255

:)
Lx

Offline Tim2000

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2009, 13:56:18 pm »
Before > vond ik hem ook mooier, meestal wordt de munt er niet beter op!
Op het eerste plaatje is de munt vrij goed te lezen en de eventuele patina hindert niet.

Groet

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #4 Gepost op: april 13, 2009, 16:39:43 pm »
Hmm als je dit echt wilt vergelijken.. hebben we betere foto's nodig

Het is ook persoonlijke voorkeur denk ik. Patina verwijderen is een irreversibele ingreep. Mag dus niet. Aan de andere kant kun je zeggen dat patina niet bij de munt hoort, maar er later op ontstaan is en het verwijderen ervan schoonmaak is. Het ligt er ook aan wat de conditie van het patina is. In sommige gevallen is het verbrokkeld en kan zich vocht en vuil ophopen tussen de munt en het patina. In dat geval is het heel verstandig om patina te verwijderen.

Lx

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #5 Gepost op: april 13, 2009, 23:48:11 pm »
Patina is een vorm van corrosie,
als de munt goed leestbaar is en de patina niet storend door dikte of korreligheid,
zeg ik laten zitten, het is een echtheidskenmerk.
Maar eens had ik een mooie dupondius (ruim zeerfraai / prachtig) van Domitianus, gevonden in een Romeins riool,
ze had een heel dun "tiber"patina maar was gevlekt zwart bruine vlekken.
Eens had ik de idee van iedere keizer een bronzen en een zilveren, dus ik bood, na verwerving van een sestertius,
deze munt te koop aan - bij een handelaar - geen iteresse, en zo bij een aantal,
de laatste zei dat dergelijke gevlekte munten niet te verkopen, nu daar was wel wat aan te doen,
.......................en verkocht voor 3x de prijs die ik in gedachten had................
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!