Auteur Topic: PB vraag en interessant. Reductie en oxidatie van zilver.  (gelezen 4025 keer)

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
PB vraag en interessant. Reductie en oxidatie van zilver.
« Gepost op: september 17, 2008, 10:12:58 am »
Deze vraag werd mij per mailboxgesteld, echter aan het forum gerelateerde vragen beantwoord ik alleen als ze op het forum worden gesteld.
De mail in die box lees ik vrijwel nooit. Het moet een hobby blijven. Ik heb ik meen 6 of 7 mailadressen.
Zijn er anderszins prive boodschappen dan verzoek me daar toch te kijken in een PB op dit forum.

Mogelijk wil de inzender anoniem blijven, dus vandaar dat ik die naam niet vermeld.

Citaat
Ik had in mijn vitrinekast een zilveren romeinse munt met mooie bruine patina staan op een door mij zelf gebogen paperclipje. Op deze manier stond het muntje mooi rechtop en kon ik hem goed zien.
Enkele weken gingen zo voorbij.
Tot deze week.
Ik keek in mijn vitrinekast en tot mijn schrik was het muntje omgevallen en lag er een "plasje" vloeistof onder de munt!
.......
Er heeft een of andere reactie plaatsgevonden waardoor het muntje het paperclipje heeft opgevreten en het paperclipje de patina van mijn muntje.

Gelukkig is er met de munt zelf niks aan de hand al vind ik het wel heel erg dat de mooie patina weg is. Nu ligt het muntje te glimmen als nieuw en daar hou ik niet zo van. Ik zou hem graag weer wat doffer krijgen.

De denarius is van edel(er) metaal dan de ijzeren paperklip, dat wil zeggen dat de electronen die het edelmetaal kwijt is geraakt in de patina,
worden vervangen door de electronen uit de ijzerenpaperclip, de paperclip corrodeerd:  
ijzer gaat over naar ijzer(II) ionen en de vrijkomende electronen gaan dan naar het zilverionen (1+) , in de corrosielaag, die weer in zilver veranderen,
of de electronen gaan naar de  koper(II)ionen, in de corrosielaag, die weer in koper veranderen.

Het plasje vloeistof is mogelijk kristalwater en / of water dat door de zouten aan de lucht is onttrokken, die vloeistof maakt de electronen overdracht mogelijk.

De munt kun je weer doffer krijgen door ze met zwavelbloem te laten reageren of met zwavelwaterstof, echter als je de tijd neemt gaat dat ook vanzelf.
En krijg je mi vaak een mooier patina (kabinet of museumpatina)
« Laatst bewerkt op: september 17, 2008, 13:59:19 pm door aurelianus »
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline Christine

• Vliegende non
  • Deskundige antieke munten
  • Forumlid
  • *
  • 0
    • Pinterest: Fingers rings
Re: PB vraag en interessant. Reductie en oxidatie van zilver.
« Reactie #1 Gepost op: september 17, 2008, 12:06:38 pm »
Nooit geweten dat dit voor kan komen!
Heel interessant, en goed om te weten.

Om het te voorkomen, kun je de munt in een muntcapsule stoppen. (De muntcapsule is gemaakt van hard, doorzichtig plastic)
Ook kun je de munt in een klein plexiglas standaardje plaatsen.
Groeten, Christine

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #2 Gepost op: september 17, 2008, 13:58:38 pm »
Ja, de muntcapsule voorkomt geleiding en houdt waterdamp uit de lucht bij de munt weg.
« Laatst bewerkt op: september 18, 2008, 00:26:31 am door aurelianus »
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!

Offline Thor

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #3 Gepost op: september 17, 2008, 23:42:37 pm »
Ja, de muntcapsule voorkomt geleiding en houdt waterdamp uit de lucht de munt weg.

Zo'n muntkapsel lijkt mij ook handig, ik heb tot nu toe maar één Romeinse munt in zo'n muntkapsel, maar alleen de wat dikkere passen er niet in. Zijn er ook muntkapsels voor de wat "corpulentere" ::) Romeinse munten?

Offline Christine

• Vliegende non
  • Deskundige antieke munten
  • Forumlid
  • *
  • 0
    • Pinterest: Fingers rings
« Reactie #4 Gepost op: september 18, 2008, 12:15:25 pm »
Goede vraag Thor,

Ik ben er toen een tijdje naar op zoek geweest, en kon deze eigenlijk niet vinden.

Er bestaan wel capsules waarin je een dikkere munt zou kunnen doen, maar dat zijn dan bijvoorbeeld grote rechthoekige capsules die een ander gebruik hebben.
En ik vind dat niet zo mooi staan.

Ik zal binnenkort weer eens op zoek gaan.
Groeten, Christine

Offline Thorensis

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #5 Gepost op: september 19, 2008, 00:59:48 am »
Aurelianus, Hartelijk dank voor je reactie.
Hoewel ik het niet helemaal begrijp ben ik blij met je antwoord.
Volgende keer zal ik de vraag meteen op het forum plaatsen, als dat makkelijker is.
Ik hoef niet anoniem te zijn en wil graag iedereen laten meeleven met mijn ellende.
Ik zal een foto plaatsen voor iedereen als waarschuwing.

Wat betreft muntenstanddaartjes, daar ben ik al lang naar opzoek.
De kleinste die ik tot nu toe vind zijn 3cm groot, en das veel te groot voor kleine muntjes/muntgewichten.
Dus als iemand ene tip heeft?

Waar koop je zwavelbloem eigenlijk?

Nogmaals bedankt en voor iedereen, KIJK en HUIVER
groeten JP

Offline Bouke

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #6 Gepost op: september 19, 2008, 01:48:27 am »
He JP, blijf het bizar vinden dit. Hopen dat dat museumpatina er 'snel' op komt. Aurelianus, ik begrijp je uitleg maar ik snap hem niet :P Zonder tussenkomst van een derde stof of een externe verandering bv temperatuur, elektriciteit of iets dergelijks kunnen twee metalen dus op elkaar reageren? Op atomair niveau gebeurt er dus iets waardoor de munt 'stukjes' paperclip opneemt en vice versa? Is het dan zo dat het proces van patinavorming eigenlijk wordt teruggedraaid?

Groet,
Bouke 

Mat

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 19, 2008, 02:02:45 am »
Hey JP.
Zie dat je Maria aan het huilen hebt gekregen, dit is normaal hier in LImburg, Hier huilen de mariabeeldjes ook op zijn tijd. (^smi11 (^smi11
Maar nu even serieus.
Heb je die met citroen behandeld en daarna geen loog gebruikt?
Dan heb je kans dat het citroen nog altijd aanwezig is en nu de roestvorming tentoon spreid.
Gr mat

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #8 Gepost op: september 19, 2008, 10:00:41 am »
He JP, blijf het bizar vinden dit. Hopen dat dat museumpatina er 'snel' op komt. Aurelianus, ik begrijp je uitleg maar ik snap hem niet :P Zonder tussenkomst van een derde stof of een externe verandering bv temperatuur, elektriciteit of iets dergelijks kunnen twee metalen dus op elkaar reageren? Op atomair niveau gebeurt er dus iets waardoor de munt 'stukjes' paperclip opneemt en vice versa? Is het dan zo dat het proces van patinavorming eigenlijk wordt teruggedraaid?

Groet,
Bouke

Citaat
ik begrijp je uitleg maar ik snap hem niet
 ??? ??? ???
Dat heb ik nu eigenlijk met deze vraag   ;D toch een poging...

-Zonder tussenkomst van een derde stof: Nee, er is een electrolyt nodig waardoot de ionen en de electronen kunnen bewegen, hier water.
Op atomair niveau gebeurt er dus iets waardoor de munt 'stukjes' paperclip opneemt
- Ja, door het potentiaal verschil - de mate waarin de (onedele)metalen eletronen willen afgeven / de mate waarin positieve metaal ionen de electronen willen opnemen (pricipe electrische cel)-
gaan er electronen - dit zijn geen stukjes paperclip- uit de ijzerenpaperclip  naar de muntcorrosie, dus

- Ja de "patina"vorming wordt terug gedraaid.

« Laatst bewerkt op: september 19, 2008, 10:05:25 am door aurelianus »

Offline Bouke

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #9 Gepost op: september 19, 2008, 11:03:12 am »
Merci! Nu snap ik het wat beter. Nu ik teruglees; dat water wordt dus aan de lucht onttrokken. Eigenlijk was er dus weinig aan te doen. Heb natuur en scheikunde helaas moeten laten vallen toen ik mijn keuzepakket samenstelde. En dat is toch ook al weer wat jaren geleden. Superinteressant maar snapte er niets van :-\.

Groet,
Bouke

Offline Thorensis

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #10 Gepost op: september 19, 2008, 19:59:42 pm »
Hey Mat,

De munt is totaal niet behandeld met wat dan ook, Hij was zo al erg mooi genoeg, je gelooft het niet....

Tranen met tuiten hiero, Maria moet zakdoejes wassen....

Offline Thorensis

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #11 Gepost op: september 20, 2008, 12:50:40 pm »
Mischien is dit toevallig wel een hele goede manier om volgekoekte en moeilijk schoon te maken zilveren muntjes te reinigen?
Gewoon op een bedje van paperclipjes leggen en lekker ontspannen enkele weken "wachten"??
Ik zeg maar wat........... (:denk

Offline Coinmaster

• Deskundige bronnen en literatuur
  • Forumlid
  • *
  • 3
    • Facebookgroep Middeleeuwse Munten
« Reactie #12 Gepost op: september 20, 2008, 13:12:35 pm »
Haha! Wat een geweldige thread! Beter dan televisie!! Ook wel heel treurig maar ik zal een eigen ervaring delen: ooit verknisperde er eens een prachtige dunne zilveren middeleeuwse munt tussen mijn jeugdige vingers, omdat ik het aanzag voor de zoveelste aluminium melkdop...!

Offline Thorensis

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #13 Gepost op: september 20, 2008, 17:47:25 pm »
Hey Coinmaster, denk dat dat wel bijna iedereen eens gebeurd he,
Heb wel vaker dit ik iets te hard wrijf en krak, stukje ervan af.
Balen, vergeten, en nieuwe zoeken.......