Auteur Topic: Spotprent Pieter van der Heyden(rond 1570)  (gelezen 12640 keer)

Ex_Libris

  • Gast
Re: Spotprent Pieter van der Heyden(rond 1570)
« Reactie #60 Gepost op: november 05, 2008, 02:38:03 am »
Na een uitstapje naar Kwenie's fantasieen toch maar weer terug ontopic. Weet heel nieuwe informatie gevonden.Volgens informatie van het British Museum:

- Stamt mijn prent uit 1598 en is een kopie van het origineel
- Wordt het jaartal afgeleid van de referentie Franciscus in de tekst die zou duiden op Admiraal Francisco de Mendoza die de Spaanse troepen leidde in de Zuidelijke Nederlanden



Bron: http://www.britishmuseum.org/research/search_the_collection_database/search_object_details.aspx?objectid=3121934&partid=1&output=Places%2F!!%2FOR%2F!!%2F41811%2F!%2F41811-1-2%2F!%2FAssociated+with+Spain%2F!%2F%2F!!%2F%2F!!!%2F&orig=%2Fresearch%2Fsearch_the_collection_database%2Fadvanced_search.aspx&currentPage=5&numpages=10

Rob

Offline Archief4.

  • Forum lid
  • Forumlid
  • **
  • Berichten: 13661
  • 0
Re: Spotprent Pieter van der Heyden(rond 1570)
« Reactie #61 Gepost op: november 05, 2008, 02:49:04 am »
Rob
met die link van jouw komt ik uit op :
Satirical print with James I, Henry IV of France, Maurice of Orange, and Christian IV of Denmark playing cards and backgammon against the Pope and monks; reduced copy of Thomas Cockson's 'Revells of Christendome'. 17th century. Engraving

alleen ...... hoe deed ik dat?????
« Laatst bewerkt op: november 05, 2008, 02:52:30 am door kwenie »

Ex_Libris

  • Gast
Re: Spotprent Pieter van der Heyden(rond 1570)
« Reactie #62 Gepost op: november 05, 2008, 02:51:25 am »
Rob
met die link van jouw komt ik uit op :
Satirical print with James I, Henry IV of France, Maurice of Orange, and Christian IV of Denmark playing cards and backgammon against the Pope and monks; reduced copy of Thomas Cockson's 'Revells of Christendome'. 17th century. Engraving

Da's een beschrijving van de eerder geplaatste Engelse prent denk ik.

Rob


Offline Archief4.

  • Forum lid
  • Forumlid
  • **
  • Berichten: 13661
  • 0
Re: Spotprent Pieter van der Heyden(rond 1570)
« Reactie #63 Gepost op: november 05, 2008, 02:53:25 am »
moet haast wel want ik kan het niet reproduceren.....
ikke dikke vingers soms.....
wat een genot splitscreen en multi task.......
http://www.britishmuseum.org/join_in/using_digital_images/using_digital_images.aspx?asset_id=467515&objectId=3121934&partId=1
« Laatst bewerkt op: november 05, 2008, 02:56:15 am door kwenie »

Offline swa

  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • Berichten: 1085
  • 0
  • Ik verzamel o.a. Filips II-munten
Re: Spotprent Pieter van der Heyden(rond 1570)
« Reactie #64 Gepost op: november 05, 2008, 03:10:47 am »
De personages die Kwenie aanhaalt zijn inderdaad die van de Engelse prent. Die is van de hand van graveur Thomas Cockson, die ze maakte naar het voorbeeld van Petrus a Merica.

Hierbij de aanvang van de bijhorende tekst. Een volledige verklaring bij de engelse prent staat in de link bij antwoord nr 18.

The state of international politics in the early Jacobean era was summarised in an undated, cartoon-like print engraved by Thomas Cockson, entitled The Revells of Christendome. It represents an English view of the settlement between Spain and the States General of Holland, at a time when England and France were negotiating peace between the two parties. F.G. Stephens, who first suggested the plausible date 1609 for the print, noted that ‘This Peace [i.e. The Twelve Years Truce] was a severe blow to the Pope, and Maurice [of Nassau, Prince of Orange] was watching the game which promised so much benefit to his country’.1

Stephens thought The Revells ‘probably of German origin’—a strange attribution, given the Netherlandish context he suggested. In fact, what would appear to be the original model for Cockson’s print can now be identified as one bearing the monogram of the Netherlandish engraver Petrus a Merica with text in Dutch, which opens Hola ghy roouers. Harms believes internal evidence suggests a date of issue of between 1598 and 1600,2 though I note that in Hind’s History of Engraving, Petrus a Merica's floruit is given as 1550-70

Offline Archief4.

  • Forum lid
  • Forumlid
  • **
  • Berichten: 13661
  • 0
Re: Spotprent Pieter van der Heyden(rond 1570)
« Reactie #65 Gepost op: november 05, 2008, 03:13:05 am »
klaarblijkeljk weten ze bij het BM ook niet meer wat ze aan het doen zijn want als je dus op de link klikt krijg je een plaatje te zien ZONDER hondje.....



moet haast wel want ik kan het niet reproduceren.....
ikke dikke vingers soms.....
wat een genot splitscreen en multi task.......
http://www.britishmuseum.org/join_in/using_digital_images/using_digital_images.aspx?asset_id=467515&objectId=3121934&partId=1

Ex_Libris

  • Gast
Re: Spotprent Pieter van der Heyden(rond 1570)
« Reactie #66 Gepost op: november 05, 2008, 03:39:48 am »
Hahaha, er blijkt dus ook een schilderij van te zijn:



Met de volgende beschrijving:

Title     Ecclesiastics Gambling
Collection    Bowes Museum, Barnard Castle
Artist    Attributed to German School
Previously attributed to Flemish School
Date Earliest    about 1610
Date Latest    about 1630
Description    This satire on the Roman Catholic Church is based on a broadsheet which was probably printed in Germany. The peace negotiations between the Protestant United Provinces and Catholic Spain are parodied as a game between a group of ecclesiastics and kings who sit at a table playing cards and dice. Their gambling is equated with the sale of indulgences by the Catholic Church. The figures of the pope and cardinal represent Alexander VI and Cesare Borgia. The notorious fifteenth-century pope and his son became a favourite target for Protestant propagandists in the sixteenth and seventeenth centuries.
Current Accession Number    B.M.610
Subject    everyday life (gambling); religion
Measurements    45.5 x 61.2 cm
Material    oil on panel
Acquisition Details    Bequeathed by the founders John and Joséphine Bowes 1885.
Publications    Coupe, W. A., 'Political and Religious Cartoons of the Thirty Years War', Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, vol. 25, nos. 1-2, 1962, pp. 65-86; Stephens, F. G., Catalogue of Political and Personal Satires Preserved in the Department of Prints and Drawings in the British Museum, London, 1978, pp. 42-44; pp. 61-62.
Notes    

Inscription on reverse: 'Alexandre VI son fils Cesar Borgia'.

The satire could have been inspired by the version of Cesare's legend which Paolo Giovio, Bishop of Nocera, included in his Elogia (1551), reproduced by the Protestant author Johann Wolf in his Lectionum memorabilium et reconditorum centenarii, XVI (1600). According to Wolf, 'when Cesare lost a large sum of money at the gaming table, he jested that he had §lost the sins of the Germans§ (that is, the money gained from selling indulgences in Germany)'. See Hillgarth, N., 'The Image of Alexander VI and Cesare Borgia in the Sixteenth and Seventeenth Centuries', Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, vol. 59, 1996, p. 125.

Two broadsides at the British Museum reproduce the same composition and provide a source for the subject represented in the painting. The Revells of Christendome (BM 81) includes a description that identifies the figures as James I, Henry IV of France, Prince Maurice (Stadtholder of the United Provinces) and Christian IV King of Denmark. The ecclesiastics include the Pope and Cardinal Ferdinand. In the print, each figure appears under a Latin motto. The text in four columns below refers to the peace negotiations between the Netherlands and Spain, which was a severe blow to the Pope, while benefiting the United Provinces. The print, which Stephens considers to be of German origin, was published in 1609 and worded 'T. Cocksonus sculp. / Sould [sic] by Mary Oliver in Westminster Hall'.

A second version of the same subject was published in 1626, this time in an English print entitled Royal and Ecclesiastical Gamesters (BM 101), where similar figures represent the Kings of Sweden, Denmark and England, and Bethlem Gabor. The satire refers to the expeditions sent by Charles I under the command of the Duke of Buckingham against the papal powers. Satirical broadsheets combined the printed image with a written explanation. Their effectiveness depended on their easy readability and reproducibility. The fact that none of these qualities can be attributed to this oil painting renders its use and intended audience problematic.

Bron: http://vads.ahds.ac.uk/flarge.php?pic=b-m-610&page=14&mode=boolean&words=duke&idSearch=boolean&vadscoll=Bowes+Museum,+Barnard+Castle

Rob

Offline Goodies

  • moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • Berichten: 48666
  • 0
Re: Spotprent Pieter van der Heyden(rond 1570)
« Reactie #67 Gepost op: november 05, 2008, 04:04:40 am »
haa @Ex_Libris,,

Cesare Borgia en Alexander VI .. Maurits rechts.. onderhandelingen  ??? Klein probleem.. ik kan geen enkele afbeelding vinden, waarbij deze twee personen ook maar bij benadering lijken op de afgebeelde karikaturen !! Deze paus Alexander VI had geen baard, bijvoorbeeld. Cesare Borgia had wel en baard.. en op de afbeeldingen op latere leeftijd zie ik een ander hoofddeksel, een soort muts.

Weet je wat het probleem is ? We hebben nu 3 bronnen met autoriteit geraadpleegd en 3 verschillende verhalen gelezen over deze prent. Twee dateringen, twintig jaar uit elkaar. Er is een Engelse versie, die is apart geduid, met andere spelers. Het origineel komt ofwel uit Noordelijke of Zuidelijke Nederlanden, of uit Duitsland. De meningen zijn nogal euuh.. verdeeld bij de experts.

De vraag is nu waar gaan we hier landen, op dit forum.

Die paus lijkt volgens mij op Pius V (1504-1572), architect van euuh de contra-reformatie )



 :)
Lx


Offline Goodies

  • moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • Berichten: 48666
  • 0
Re: Spotprent Pieter van der Heyden(rond 1570)
« Reactie #68 Gepost op: november 05, 2008, 04:11:10 am »
@Kwenie dank voor onderstaand detail van de ''Atlas'' versie van swa,

:)
Lx

Offline swa

  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • Berichten: 1085
  • 0
  • Ik verzamel o.a. Filips II-munten
Re: Spotprent Pieter van der Heyden(rond 1570)
« Reactie #69 Gepost op: november 05, 2008, 04:11:43 am »
Alles afgezocht naar Van der Heyden. Er is weinig te vinden, wél:

Hij was een graveur (geen schilder of tekenaar).
Graveerde werken van o.a. Pieter Bruegel de oudere.
Verlatijnste naam Petrus a Merica.
Overleden in 1572.

Offline keramiek

  • Deskundige moderne vondsten
  • Forumlid
  • *
  • Berichten: 4819
  • 0
HEYDEN, Pieter van der - België - ca. 1530-ca. 1575.
« Reactie #70 Gepost op: november 05, 2008, 12:58:44 pm »
Overleden in 1572.

Zelfs dat jaar van overlijden wordt blijkbaar nog niet algemeen aanvaard.

Wel kan ik er nog aan toevoegen dat Van der Heyden in het Antwerpse wordt gesitueerd.

Misschien is dit wel een belangrijk gegeven bij de lektuur van de ets. En dan beland ik weer bij die Franciscus Sonnius. Maar voorlopig heb ik nog niets gevonden dat ons verder kan helpen.

Met vriendelijke groet,
Keramiek.

Offline swa

  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • Berichten: 1085
  • 0
  • Ik verzamel o.a. Filips II-munten
Re: Spotprent Pieter van der Heyden(rond 1570)
« Reactie #71 Gepost op: november 05, 2008, 13:19:10 pm »
In het Antwerpse jazeker.
Graveur Hieronymus (of Jeroen) Cock stichtte in 1548 in Antwerpen de prentenuitgeverij "De vier winden".
Door deze uitgeverij werden talloze werken van de beste graveurs uitgegeven. Zij graveerden de werken
van o.m. Jeroen Bosch en Pieter Bruegel.
Pieter Van der Heyden was één van de beste graveurs van zijn tijd en werkte veel voor Cock.
Ook Dirk V. Coornhert wordt genoemd als kopergraveur voor Cock, dit was voor hij notaris werd en kennis
maakte met Willem van Oranje.

Offline keramiek

  • Deskundige moderne vondsten
  • Forumlid
  • *
  • Berichten: 4819
  • 0
Re: HEYDEN, Pieter van der - België - ca. 1530-ca. 1575.
« Reactie #72 Gepost op: november 05, 2008, 13:51:16 pm »
Gegroet beste forumvriend.

En dan beland ik weer bij die Franciscus Sonnius.

Eén van de allereerste bronnen, die ik over Sonnius heb gelezen, vermeldt: "Een der meest prominente tegenstanders van Sonnius was Philips van Marnix van Sint Aldegonde, een helper van Willem van Oranje en de dichter van het Wilhelmus. Zijn hoofdwerk , de Biëncorf der H. Roomscher Kercke uit 1569 is spottend opgedragen aan de bisschop. Ook tal van anderen schreven pamfletten en schotschriften waarin Sonnius het doelwit was." (http://nl.wikipedia.org/wiki/Franciscus_Sonnius).

Waarom zouden er dan ook geen spotprenten zijn geweest.

Het zijn dit gegeven en het feit dat Van der Heyden in het Antwerpse leefde en werkte  die verklaren waarom ik die Sonnius nog niet wil afschrijven.

Met vriendelijke groet,
Keramiek.