Auteur Topic: zilverpapier  (gelezen 4008 keer)

Offline coinhunter chris

• silverman
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • silverman
zilverpapier
« Gepost op: mei 16, 2006, 14:56:26 pm »
                                     hallo allen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

ik had gehoord als je zilvere munten die vervuild waren in zilverpapier(folie) met soda moest wikkelen en dan ongeveer 20 minuten laten koken en het vuil is verdwenen ::)

ik heb het probeert maar het resultaat was nihil,met anderen woorden ik zag geen verbetering :-\

iemand ervaring met deze manier,zou er graag meer over te weten komen :D

grt coinhunter chris-kerkrade ;)
"niet gezocht is niet gevonden "

http://www.bodemvondstenwereld,nl/

Offline gantois321

• Deskundige antieke munten
  • Forumlid
  • *
  • 0
Re: zilverpapier
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2006, 23:00:35 pm »
Ik had zelfs gehoord : spuug ertussen en tussen de vingers wrijven. Ook geen resultaat.
Maar : als je alles doet wat "je hoort" boek je ofwel weinig resultaat ofwel te veel resultaat = munt verknald. Ik vrees dat wij geen andere keuze hebben dan : mineraal water + tandenborstel + tandenstokers en schroevedraaiertjes en voorzichtig lospeuteren. Ook citroensap + ammoniak, maar daar moet je al heel erg mee opletten als het munten betreft met een patina.

Offline bubba

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2006, 00:15:29 am »
he CHRIS.

deze methode werkt weldegelijk hoor.
ik heb zelf een middeleeuwse munt die ik met citroenzuur niet schoon kreeg ,met deze methode gedaan.
en het resultaat was prima.

1)neem de munt en leg hem op een stuk zilverfolie.
2) strooi er dan soda overheen (volle eetlepel) en vouw hem dan dicht.(vergeet niet met een prikker er wat gaatjes in te prikken).
3) als je water dan kookt ,leg dan de munt in het water(leg er eventueel iets boven op om hem onder water te houden).
4) haal hem er na 10 minuten (maximaal) weer uit.
5)  en neem dan een beetje maagzout(verkopen ze bij de apotheek) strooi dat op een zachte natte doek en leg daar de munt op.
6) wrijf zachtje en voorzichtig de munt dan een beetje op ,en dan wordt hij schoon.
7) als je nog niet tevreden bent herhaal dan deze procedure.

en 8) uiteraard nareinigen met demi water om de munt te neutraliseren.

gr bubba ;D

Offline coinhunter chris

• silverman
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • silverman
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2006, 00:50:18 am »
hoi @ bubba,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

interessant en professionele uitleg )):

zo heb ik het volgens mij al eens gedaan,maar blijkbaar toch iets mis gegaan. :-\

misschien het demi water,wat is demi water nu precies ???

grt chris ;)

Offline bubba

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2006, 01:12:57 am »
he CHRIS.

het demi water ,voegt niets aan het reinigings proces toe (is alleen om te neutraliseren)zodat de andere middelen niet doorwerken.

demi water is zuiver water wat vergelijkbaar is met gekookt water (zeg maar) .
hoe dat precies zit met demi water weet ik ook niet ???

ik denk dat jij het maagzout gedeelte hebt overgeslagen chris ???

gr bubba ;D

Offline gantois321

• Deskundige antieke munten
  • Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2006, 02:37:58 am »
gedemineraliseerd water is water waar alle mineralen aan onttrokken zijn. Als je op een fles bronwater kijkt, dan zie je dingen in de aard van : Na+ = xxxmg/liter, K+ = xxx mg/liter, magnesium, calcium : idem dito = zoveel mg/liter. Welnu, bij gedemineraliseerd water zit er niks meer in, al die dingen zijn er aan onttrokken.
Waarom spoelen wij munten met gedemineralisserd water : 1/dit water heeft een (licht)oplossend vermogen dat veel hoger ligt dan bij gewoon water (dus kan meer vuil afbreken) en 2/ omdat de aanwezige ionen in niet-gedemineraliseerd water storend zouden kunnen zijn en bijvorbeeld verbindingen aangaan. Om dezelfde reden wordt het in strijkijzers gebruikt. De aanwezige Ca-ionen in niet-gedemineraliseerd water gaan namelijk aanslag vormen (kalk) en kunnen tot het stukgaan van het strijkijzer leiden.

Gedemineraliseerd water heeft geen enkele invloed op zuren (noch op basen), het neutralisser dus absoluut niet : giet100ml  zuur in 20 liter gedemineraliseerd water, bijvoorbeeld, en de pH (zuurtegraad) zal nog steeds dezelfde zijn.

Je neutraliseert een zuur met een base, dus citroensap bijvoorbeeld met maagzout.
Soda echter is al basisch, dus dat ga je niet neutraliseren met maagzout, maar met een zuur. MAAR : als ik het goed voorheb hoef je basische dingen niet te neutraliseren, enkel zuren. Dus als je met soda werkt hoef je niets te doen achteraf. beetje spoelen met demi mag en doet men natuurlijk altijd.

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2006, 12:04:42 pm »
Bij de reductie met zilverfolie saat het onedeler aluminium electronen af aan de edeler metaalionen van de munt.
Zuiver water (gedestilleerd water) is een moleculaire stof en geleidt niet, er moet dus een opgelost zout bij.
Met soda maak je een base die bepaalde vormen van corrosie "oplost", maar het carbonaat reageert met de aluminiumionen en er vormt dan het vaste witte aluminiumcarbonaat en het bij het oplossen van soda ontstane hydroxide vormt het vaste aluminumhydroxide.
probeer het eens met aluminiumfolie en keukenzout.

Mogelijk is deze vorm van corrsie tamelijk stabiel voor basen, en werkt hier juist een zuur?
Het is allemaal erg afhankelijk van de vorm van corrosie.
Een reinigingsmethode die bij de ene munt goed werkt, doet niets bij een ander munt en verkl*t een derde munt.
mvg aurelianus  :)

« Laatst bewerkt op: mei 17, 2006, 23:12:06 pm door aurelianus »
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline Gladius

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #7 Gepost op: mei 17, 2006, 18:44:23 pm »
Mijn ervaring met zilver is ook dat de ene munt beter op een methode reageert als op een andere methode. Soms zijn zelfs verschillende methoden op één munt nodig. Ammoniak kan bijvoorbeeld een storende vlek weghalen die bij het reinigen met citroenzuur is blijven zitten.

Offline coinhunter chris

• silverman
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • silverman
« Reactie #8 Gepost op: mei 19, 2006, 15:18:17 pm »
hoi @ gladius,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

ammoniak zou ik alleen voor de extreme gevallen gebruiken ::)

b v bij aangekoekte zilver munten kijk hier maar eens

grt C C -kerkrade
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2006, 15:20:17 pm door coinhunter chris »

Offline Gladius

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #9 Gepost op: mei 19, 2006, 17:32:47 pm »
Mijn ervaring met ammoniak op zilver voor bepaalde soorten oxidatie of aanslag is goed en heb er eigenlijk nog geen  ellende van gehad. Zelfs bij  munten met een laag zilvergehalte geen enkel probleem terwijl bij citroenzuur zo'n munt nog wel eens wil uitbijten. Voor verzilverde munten is ammoniak echter geen optie.

Ook de soda/zilverpapier methode heb ik geprobeert, zij het dan dat ik het water van te voren kookt en de munt met soda als een pakketje gewikkeld in zilverpapier daarna in het hete water gooit. De munt gaat daarna heftig bruisen en als hij uitgebruist is kan je hem schoonspoelen/vegen. Sommige soorten aanslag zijn dan geheel verdwenen ( al dan niet na herhaling procedure) en op sommige soorten aanslag heeft het helemaal geen effect. Ik denk dat in dit geval jou munt een andere reinigingsmethode behoeft, hetgeen veel voorkomt bij zilveren bodemvondsten..