Auteur Topic: 6-stuiver 1686?  (gelezen 4391 keer)

Offline Touwkop

• Forumlid
  • **
  • 0
6-stuiver 1686?
« Gepost op: augustus 13, 2007, 21:27:07 pm »
Vorige week mijn eerste 6-stuiver gevonden.  (:appl  Wie kan me er iets meer over vertellen?

Toen ik de munt vond zat er een hele dikke groene "cement" korst op met daaronder weer een koperrode corrosielaag. Ik dacht in eerste instantie dan ook dat ik een afgesleten oord had gevonden  ((look:9: , maar gelukkig bleek het iets anders te zijn. Ik werkelijkheid ziet de munt er wel iets beter uit, maar de rode gloed krijg ik er helaas niet uit.
XP G-Maxx; XP Goldmaxx Power

Offline Ben te Boekhorst

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
Re: 6-stuiver 1686?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 13, 2007, 21:45:41 pm »
Rijderschelling Nijmegen 1686, V. 23.3

Groet,

Ben

Offline Touwkop

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #2 Gepost op: augustus 13, 2007, 23:46:20 pm »
Bedankt voor de determinatie  (:appl

Is het normaal dat rijderschellingen verzilverd zijn? Dit exemplaar is dat namelijk wel heb ik net geconstateerd. Na de laatste schoonmaakbehandeling is op de foto is nu duidelijk te zien dat het koper door de zeer dunne zilverlaag zichtbaar wordt.

Offline Ben te Boekhorst

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #3 Gepost op: augustus 14, 2007, 00:03:07 am »
Het normale zilvergehalte voor deze munten is 583/1000

Groet,

Ben

Offline spa grondwater

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #4 Gepost op: augustus 14, 2007, 00:12:18 am »
Er zijn meerdere vervalsingen bekend van deze rijderschellingen. Ook op dit forum staat er 1 geloo fik. Het is goed mogelijk dat dit ook bij jou het geval is. Ik kan geen rijders die zoveel koper bevatten dat dit als een rode gloed zichtbaar is (en dat is bij jou duidelijk het geval). Maakt hem wel zeldzamer!

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #5 Gepost op: september 05, 2007, 13:13:42 pm »
Hoe heb je de munt gereinigd?

Als je echt van de koperglans afwilt
warm zwavelzuur 4 N, gevaarlijk spul dat wel.
met een beetje zwavelbloem maak je de rode gloed en het zilver donkerder....
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline bubba

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #6 Gepost op: september 05, 2007, 15:06:11 pm »
gefeli touwkop (:appl

ik denk niet dat dit een vals exemplaar is (^smi6

door bepaalde grondomstandigheden ,komt het voor dat het koper wat in de munt zit naar buiten toe dringt ((look:9:

met citroenzuur  verdwijnt deze kopergloed meestal wel (daarna opwrijven met zuiveringszout) ;D

het middeltje van aurelianus zal wel beter/sneller werken maar dat schijnt nogal gevaarlijk te zijn ???

succes ;)

gr bubba ;D ;D ;D

Offline Touwkop

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #7 Gepost op: september 05, 2007, 18:25:06 pm »
Eerst met citroenzuur geprobeerd, maar daar kreeg ik de korst niet mee weg. Daarna 1 week laten weken in de olijfolie en had ook geen succes. Toen Ammoniak, dat wilde ook niet.  De methode zilverfolie+soda in heet water in combinatie met voorzichtig schraapwerk met een mes werkte wel, maar die kopergloed heb ik er toen schijnbaar gratis bijgekregen. Of het moet toch nog een achterblijfsel van die dikke korst zijn. Die korst bestond namelijk uit twee lagen, een keiharde groene met daaronder weer een  iets zachtere rode laag. Daarom dacht ik in eerste instantie ook dat het misschien een koperen oord was.

O ja, de allerlaatse stap die is toepaste is een heil beetje zilverpoets  (^smi5, maar daar gaar de boel alleen maar van glimmen. Ik kan citroen natuurlijk nog een keer proberen, maar of dit nu wijsheid is??

Offline DwAlex

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #8 Gepost op: september 05, 2007, 18:29:06 pm »
Ik mis nog electrolyse ;D

Waarschijnlijk gaat de 'koper'-glans wel weg als je de munt opwrijft met zuiveringszout (bakingsoda)

Alex ;)

Offline Theo

• Metal Theo, Vinder
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • Signalen uit het verleden
« Reactie #9 Gepost op: september 05, 2007, 21:23:04 pm »
Dit probleem ontstaat in mijn beleving juist vaak na electrolyse ):(.
Gezien de mate waarin de kopergloed aanwezig is kan het ook komen doordat er lange tijd een tweede exemplaar aan vast heeft gezeten.  (:(idee(: Misschien nog even doorzoeken dus? :D
Ik heb ook een klein "schatvondstje" van schellingen. De raakvlakken zijn ook sterk verkleurd. Ik dacht dat er in de grond daarbij ook een chemisch proces op gang kwam?
Theo
« Laatst bewerkt op: september 05, 2007, 21:31:50 pm door Theo »
De geplaatste eigen afbeeldingen blijven eigendom van Theo
Zij die gaan zoeken groeten u!

Offline bubba

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #10 Gepost op: september 05, 2007, 22:44:44 pm »
Dit probleem ontstaat in mijn beleving juist vaak na electrolyse ):(.
Gezien de mate waarin de kopergloed aanwezig is kan het ook komen doordat er lange tijd een tweede exemplaar aan vast heeft gezeten.  (:(idee(: Misschien nog even doorzoeken dus? :D
Ik heb ook een klein "schatvondstje" van schellingen. De raakvlakken zijn ook sterk verkleurd. Ik dacht dat er in de grond daarbij ook een chemisch proces op gang kwam?
Theo

klopt ,met electrolyse krijg je vaak een kopergloed ,maar deze krijg je weer weg met citroen en maagzout (:beg

gr bubba ;D ;D ;D

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #11 Gepost op: september 06, 2007, 09:07:12 am »
Citaat
De methode zilverfolie+soda in heet water in ............................. maar die kopergloed heb ik er toen schijnbaar gratis bijgekregen. Of het moet toch nog een achterblijfsel van die dikke korst zijn. Die korst bestond namelijk uit twee lagen, een keiharde groene met daaronder weer een  iets zachtere rode laag. Daarom dacht ik in eerste instantie ook dat het misschien een koperen oord was.
Dit is een electrolytische reactie het koper uit de legering, iets minder dan de helft, vormt ionen die bewegen naar de buitenzijde van de munt. Zij vormen een belangrijk deel van de korst.
Door het omzetten van aluminium in aluminiumionen waar electronen bij vrijkomen, wordt het koperion door die vrijkomende electronen weer terug omgezet in koper., maar helaas op de plek waar die koperionen zich bevinden aan de buitenzijde. Met electrolyse gebeurt het zelfde alleen sneller.

De schellingen van Theo zijn  iets verschillend van samenstelling geweest (vermoedelijk niet in de hoeveelheid zilver maar de ander metalen), daardoor trad tijdens de corrosie een spanningsverschil tussen de munten op (soort electrische cel), waarbij op de plaatsen waar de schellingen elkaar raakten een electrolytische reactie plaatsvond. (^smi22

Bij "blancheren", het proces om middeleeuwse munten van laar gehalte een zilverkleur te geven gebeurt het omgekeerde.
Aan het munt(plaatjes)oppervlak wordt het onedele metaal onttrokken door een zuur, er blijft dan meer zilver over ( de munt wordt dan geslagen) ...
« Laatst bewerkt op: september 06, 2007, 09:09:52 am door aurelianus »
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!

Offline Axel

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #12 Gepost op: september 06, 2007, 20:33:57 pm »
Hoi Touwkop,,ik heb ook wat zilveren muntjes liggen hier die net als de jouwe met kopergloed zijn uitgeslagen.
Dit waren munten met hardnekkige aantasting waardoor ik die ook met amonia en daarna foliepapier en soda heb gedaan.
Bij mij gaat het dan om zilveren willemskwartjes en om 2 stuiver stukjes.
Ook heb ik meegemaakt dat zilveren munten in amonia blauw uitslaan  ):(

Axel
Mvg Axel┬  ┬  zoekt met Tesoro Tejon en Minelab X-Terra 70

Offline Touwkop

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #13 Gepost op: september 06, 2007, 23:49:17 pm »
Citaat
De methode zilverfolie+soda in heet water in ............................. maar die kopergloed heb ik er toen schijnbaar gratis bijgekregen. Of het moet toch nog een achterblijfsel van die dikke korst zijn. Die korst bestond namelijk uit twee lagen, een keiharde groene met daaronder weer een  iets zachtere rode laag. Daarom dacht ik in eerste instantie ook dat het misschien een koperen oord was.
Dit is een electrolytische reactie het koper uit de legering, iets minder dan de helft, vormt ionen die bewegen naar de buitenzijde van de munt. Zij vormen een belangrijk deel van de korst.
Door het omzetten van aluminium in aluminiumionen waar electronen bij vrijkomen, wordt het koperion door die vrijkomende electronen weer terug omgezet in koper., maar helaas op de plek waar die koperionen zich bevinden aan de buitenzijde. Met electrolyse gebeurt het zelfde alleen sneller.

De schellingen van Theo zijn  iets verschillend van samenstelling geweest (vermoedelijk niet in de hoeveelheid zilver maar de ander metalen), daardoor trad tijdens de corrosie een spanningsverschil tussen de munten op (soort electrische cel), waarbij op de plaatsen waar de schellingen elkaar raakten een electrolytische reactie plaatsvond. (^smi22

Bij "blancheren", het proces om middeleeuwse munten van laar gehalte een zilverkleur te geven gebeurt het omgekeerde.
Aan het munt(plaatjes)oppervlak wordt het onedele metaal onttrokken door een zuur, er blijft dan meer zilver over ( de munt wordt dan geslagen) ...

Bedankt voor je antwoord! Ik begrijp nu waar die koper kleur vandaan komt.

Nog even een vraag Aurelianus: Had ik dit ook kunnen voorkomen en zo ja, wat voor methode zou je mij de volgende keer kunnen aanbevelen?

Offline Touwkop

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #14 Gepost op: september 07, 2007, 00:05:25 am »
Hoi Touwkop,,ik heb ook wat zilveren muntjes liggen hier die net als de jouwe met kopergloed zijn uitgeslagen.
Dit waren munten met hardnekkige aantasting waardoor ik die ook met amonia en daarna foliepapier en soda heb gedaan.
Bij mij gaat het dan om zilveren willemskwartjes en om 2 stuiver stukjes.
Ook heb ik meegemaakt dat zilveren munten in amonia blauw uitslaan  ):(

Axel

Ik ben dus niet de enigste die zijn (schaarse) zilveren muntjes naar  *( *( helpt.  :P :P
Vorige jaar heb ik overigens een Ducaton volgens de dezelfde methode schoongemaakt en deze munt gaf helemaal geen problemen, terwijl er zo'n zelfde bruine korst op zat. Zo zie je maar weer, de ene munt/corrosielaag is de andere niet.

Ik heb ook ooit eens een dubbeltje gehad die door de ammoniak een beetje blauw uitsloeg. Dit kon ik destijds m.b.v. een potloodgommetje weggommen.   

Offline Ben te Boekhorst

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #15 Gepost op: september 07, 2007, 03:00:05 am »
Ik heb de indruk dat bij al dit 'poetswerk' over het hoofd wordt gezien dat een opgeroepen chemische reactie ook weer een halt moet worden toegeroepen, met andere woorden moet worden geneutraliseerd. Zo is amonia een beproefd middel om niet al te vervuilde zilveren munten schoon te maken. Wordt daarna niet ruimhartig omgesprongen met gedistileerd water, dan zal toch rekenig moeten worden gehouden met smurfmunten.

Groet,

Ben     

Offline aurelianus

• Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
« Reactie #16 Gepost op: september 07, 2007, 10:59:43 am »
 (:appl (:appl mee eens Ben,
de blauwe kleur wordt overigens veroorzaakt door een koperzout,
de mij bekende zilververbindingen zijn + wit en zwart en in de groen ontstaan soms ook rose  - purperkleurige zouten waar welke dat zijn  ???