Auteur Topic: super fibel  (gelezen 3733 keer)

Offline alias spike

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
super fibel
« Gepost op: mei 13, 2007, 15:04:58 pm »
 super mooie fibel te koop kost maar 10,000 euro je zou hem maar vinden http://www.gmcoinart.de/shop/index.php3?AuID=77
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2007, 15:10:09 pm door frenk »
De inhoud van mijn threads foto's blijven eigendom van mij

http://www.bodemvondstenwereld.nl/

Offline ambianii

• Deskundige antieke vondsten
  • Forumlid
  • *
  • 0
Re: super fibel
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2007, 15:21:01 pm »
bbbbbbbbbbzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz ..PRACHTIG! wat een kunstwerk Frenkie (:appl heb je die zelf gemaakt? ;D ;D ;D
Zo moet je ze vinden :o
Grt rich ;)

Offline alias spike

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2007, 15:24:41 pm »
niks voor jouw ;D

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #3 Gepost op: mei 13, 2007, 16:39:33 pm »
Volgens mij is dit Merovingisch?
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline alias spike

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #4 Gepost op: mei 13, 2007, 16:42:16 pm »
hoi is toch romeins hier de beschrijving

Objekt-Nr.: 30
Zikadenfibel.
L 3,5cm. Vergoldetes Silber. Römisch, spätes 1. - 2. Jh. n. Chr. Fibel in Form eines Insektes. Hinter dem großen Augen sitzt ein vergoldeter Perlstab. Ebenfalls vergoldet ist der dreieckige Rücken, der am Rand mit einem feinen Flechtband geschmückt ist, sowie der Grund der Flügel. Über diesen erhebt sich ein fantastisches Muster von Stegen, die Efeuranken darstellen. Intakt.

Fibula in form of a cicada made of gilded silver. Roman, late 1st - 2nd century A.D. Intact.

: € 10.000,00

Offline ambianii

• Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #5 Gepost op: mei 13, 2007, 16:53:30 pm »
Maar begrijp Aurelianus heel goed. de fijnheid(vlechtband) en "openwork"van dit stuk doen merovingisch aan.

Offline timba

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
    • Hobbyarcheologie
« Reactie #6 Gepost op: mei 13, 2007, 22:21:13 pm »
Hallo

Sjonge sjonge sjonge vind dat ne keer man man man nie te doen  petersmiley5 petersmiley5 petersmiley5 (^6 (^6 (^6 ((look:9: ((look:9: ((look:9:.

Groetjes.

Timba

Offline spa grondwater

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #7 Gepost op: mei 14, 2007, 02:57:24 am »
leuk ding..

peterdevil

;)

Offline bubba

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #8 Gepost op: mei 14, 2007, 05:20:00 am »
volgens mij heb ik ook ooit zoiets gevonden ::)

ik zal eens in mijn rommelbak kijken of ik hem terug kan vinden ;) ;D ;D

gr bubba (^smi4 (^smi4 (^smi4 :D :D

Offline nievo

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #9 Gepost op: februari 29, 2008, 15:31:30 pm »
mooie dure vlieg, hoop een keer de adelaar variant te vinden ::)

Offline Frisia

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #10 Gepost op: februari 29, 2008, 16:54:17 pm »
Vreselijk dat zoiets gewoon te koop is via internet. Zo'n topstuk hoort onderzocht te worden en dan in een museum. Mogelijk dat dergelijke vondsten niet eens worden aangemeld bij archeologische instanties. Als het tenminste echt is en niet een replica. Door de levendige handel via internet worden er steeds meer stukken vervalst met alle gevolgen vandien. Afschaffen de handel in oudheidkundige bodemvondsten.
« Laatst bewerkt op: februari 29, 2008, 16:56:42 pm door Frisia »

Offline ambianii

• Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #11 Gepost op: maart 01, 2008, 00:24:46 am »
en onze bodemvondsten...moeten die ook naar een museum?  ...ik dacht dat de archeologie niet zo geinteresserd was in stukken afkomstig uit"verstoorde grond"op een akker :-\.....deze fibel kon daar nl. weleens vandaan komen.
Begrijp heus wat je bedoeld hoor, er is tot ieders ergenis een levendige handel in neppers helaas....

Mvg Ambianii ;)

Offline Frisia

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #12 Gepost op: maart 01, 2008, 04:31:11 am »
Dat bedoel ik idd ook, de (internet)handel, waar je voor weinig geld de mooiste vondsten kunt kopen. Ik vraag me echt af waar al die dingen vandaan komen en het grote merendeel is volgens mij nep. Maar ja zolang er kopers zijn, zal dit door blijven gaan. Als een zoeker wel zijn vondsten wil verkopen, probeer het dan tenminste eerst bij een museum en geef er de juiste vindplek bij. Ik ken een zoeker die alle dingen die hij vindt direct doorverkoopt aan verzamelaars, zonder er ook maar een enkele melding van te doen. En dat zijn merendeels vondsten die ‘in situ’ worden gedaan. Dus gevonden op dezelfde plek waar ze 1200 jaar geleden verloren zijn. Dergelijke vondsten hebben totaal geen archeologische waarde meer, maar zijn alleen maar verzamelobjecten geworden.

M.vr.gr. Frisia  ;D

aureum

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maart 01, 2008, 18:01:41 pm »
Frisia

vergeet niet dat Museums ook wel bij handelaren kopen.....

mvg leon

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #14 Gepost op: maart 02, 2008, 14:19:36 pm »
Citaat
Ik ken een zoeker die alle dingen die hij vindt direct doorverkoopt aan verzamelaars, zonder er ook maar een enkele melding van te doen. En dat zijn merendeels vondsten die ‘in situ’ worden gedaan. Dus gevonden op dezelfde plek waar ze 1200 jaar geleden verloren zijn. Dergelijke vondsten hebben totaal geen archeologische waarde meer, maar zijn alleen maar verzamelobjecten geworden.

Ik ken archeologen / veldwerkers / vrijwilligers die de artefacten in genummerde zakjes stoppen en vervolgens in genummerde kratten die dan decenia in depots staan zonder dat iemand iets doet aan conservering en catalogisering.
Dat is wel de context bekend, als de inhoud van de kratten niet door elkaar raakt, het voorwerp soms slecht(s) omschreven, maar er is geen voorwerp meer enkel nog corrosie.

Zo "heeft elk nadeel z'n voordeel en elk voordeel z'n nadeel"

Als vondsten " in situ " worden gedaan dus niet van een akker of weiland komen, maar uit opgravingslagen, is die iemand die jij kent, behoorlijk strafbaar en verkt* hij de hobby van oprechte piepers,
ik vind dat er van vondsten in principe aangifte moet worden gedaan, maar als ik op dit forum herhaaldelijk heb gehoord dat
op het melden, geen - of een lauwe - of een afkeurende reactie komt, dan snap ik wel dat niet iedereen meer zijn of haar vondsten aanmeld. Wel jammer, dat wel!

Verder:
Doordat veel archeolica wordt opgeslagen en vastgehouden is er een (kunstmatige) schaarste die de prijzen opdrijft, wat weer aanzet tot onoirbare handelingen.
Die opslag kost kapitalen aan menskracht en ruimte, dus mijn voorstel aan depots:
verkoop alles wat je niet zelf kan conserveren -ivm de kosten menskracht en ruimte -, anders gaat het (ook) voor het nageslacht verloren,
verkoop alles waarvan de context verloren is gegaan en het voorwerpen betreft die niet van (werkelijk) belang zijn voor de collectie
           - hetzij voor studie (moet dan wel gebeuren)
           - hetzij voor tentoonstellingen (moet dan wel gebeuren)  -
Natuurlijk hebben openbare verzamelingen de eerste keuze uit het vrijkomende aanbod.

Voordelen zijn legio:
1. De stukken gaan niet meer / of minder verloren.
2. Musea hebben (weer) geld voor verwerving, onderhoud en tentoostellingen.
3. Particulieren kunnnen dergelijke voorwerpen bezitten en genieten er (net als hun bezoek) erg van. Er wordt meer genoten van het betreffende stuk.
4. De bezitters laten de dingen die je gekocht hebben minder verkommeren dan (armlastige) musea die er legio van (denken) te hebben. Het voorwerp wordt beter geconserveerd.
5. De prijzen gaan den denkelijk, dus omlaag minder fraude. Goedkoper in aanschaf kan leiden door meer belangstelling (goed), maar ook tot meer vraag (goed / slecht?)
6. Door meer belangstelling: meer begrip en waardering voor musea, er zullen schenkingen aan musea komen: veel verzamelaars willen "onsterfelijk" worden en door het geven van (zeer bijzondere) stukken en ook na hun dood voor een bordje "geschonken door...." in het museum / Er komen weer meer musea (bijna) iedere verzamelaar wil zijn collectie behouden zien.

Nadelen zie ik weinig, er dient echter wel een goede registratie van die voorwerpen te zijn...
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2008, 14:36:14 pm door aurelianus »
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline Dirk Kennis

• Deskundige middeleeuwse vondsten
  • Forumlid
  • *
  • 0
    • Dirk Kennis - Works of Art
« Reactie #15 Gepost op: maart 02, 2008, 16:56:40 pm »
Dank je wel, Aurelianus, voor deze weloverwogen en uitvoerige bijdrage.  Helpt de discussie vooruit (=houvast voor (tegen)argumenten), en is toegevoegde waarde voor dit forum.  ((: 9prima
Dirk Kennis - www.dirk-kennis.be

Offline ambianii

• Forumlid
  • *
  • 0
« Reactie #16 Gepost op: maart 02, 2008, 18:19:26 pm »
ja en ik ben het er ook meeeens!.....het is allemaal zoooo dubbel. Ik zou graag mijn ongezouten mening geven, maar moet nu werken ;D...misschien ook maar goed ;D

Mvg Ambianii

Offline Frisia

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #17 Gepost op: maart 02, 2008, 18:54:18 pm »
@aurelianus, bedankt voor de uitvoerige reactie.