Auteur Topic: Vondsten conserveren met paraffine  (gelezen 742 keer)

Offline gierigegoudzoeker

• When pigs can fly
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 9
  • Ik wil goud!!!
    • Papegaaien en parkieten
Vondsten conserveren met paraffine
« Gepost op: september 16, 2018, 10:03:44 am »
Nou had ik een paar dagen terug een pan met paraffine gemaakt.
Maar het vuur te hoog gezet....  (:hum (:huhh

Je raad het wel... Vlam in de pan.
Haast niet te blussen.

Brandalarm ging ook af.

Mijn begeleiding gaat me in de toekomst voor gek verklaren.
Niet meer doen dus  (^smi5  ((look:9:
http://almelosebodemvondsten.nl/ laat alsjeblieft een bericht achter in het gastenboek!

Offline jr

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 2
Re: Vondsten conserveren met paraffine
« Reactie #1 Gepost op: september 16, 2018, 20:09:26 pm »
Ja wat moet je ervan zeggen "..gr

• When pigs can fly
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 9
  • Ik wil goud!!!
« Reactie #2 Gepost op: september 16, 2018, 21:34:42 pm »
Gewoon, laat het een les voor velen zijn. niet het vuur te hoog zetten  ((: 9prima
http://almelosebodemvondsten.nl/ laat alsjeblieft een bericht achter in het gastenboek!

Offline le batave

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 5
« Reactie #3 Gepost op: september 16, 2018, 22:23:07 pm »
 (:hum gewoon rustig het deksel op de pan doen wil ook nog wel eens helpen  (:denken Als je een calamiteit hebt moet je eerst een fractie tijd nemen om je nadenk apparaat aan te zetten !!! Lees mijn laatste zin vandaag, morgen en overmorgen 5 x Joey !!! want jij kunt heel goed en ook nog eens snel nadenken, profiteer daar van  ((: 9prima

Vlam in de pan, ovenwant an, deksel op de pan !!!

• When pigs can fly
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 9
  • Ik wil goud!!!
« Reactie #4 Gepost op: september 16, 2018, 22:32:46 pm »
(:hum gewoon rustig het deksel op de pan doen wil ook nog wel eens helpen  (:denken Als je een calamiteit hebt moet je eerst een fractie tijd nemen om je nadenk apparaat aan te zetten !!! Lees mijn laatste zin vandaag, morgen en overmorgen 5 x Joey !!! want jij kunt heel goed en ook nog eens snel nadenken, profiteer daar van  ((: 9prima

Vlam in de pan, ovenwant an, deksel op de pan !!!

((: 9prima

Citaat
(:denken Als je een calamiteit hebt moet je eerst een fractie tijd nemen om je nadenk apparaat aan te zetten !!!

Dat heb ik zeker gedaan, Had er een grote lepel in en kon de deksel er niet op kringen. Toen de pan rustig naar buiten geleid en de begeleiding opgehaald.

Offline laserman

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #5 Gepost op: september 16, 2018, 22:40:37 pm »
Vroeger toen ik mijn vondsten nog in de paraffine deed, gaf ik een medezoeker deze tip om zo ook zijn vondsten te conserveren.
Deze had namelijk een brandweerpenning gevonden, waarschijnlijk bevatte deze nog resten van water in de kern van de penning en gaf als reactie een ontplofte penning *(boos *(boos *(boos

• When pigs can fly
  • Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 9
  • Ik wil goud!!!
« Reactie #6 Gepost op: september 16, 2018, 22:43:11 pm »
Vroeger toen ik mijn vondsten nog in de paraffine deed, gaf ik een medezoeker deze tip om zo ook zijn vondsten te conserveren.
Deze had namelijk een brandweerpenning gevonden, waarschijnlijk bevatte deze nog resten van water in de kern van de penning en gaf als reactie een ontplofte penning *(boos *(boos *(boos

Awwhhh,  ((look:9: Nu ga ik het helemaal nooit meer doen.  ::)

Offline le batave

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 5
« Reactie #7 Gepost op: september 16, 2018, 22:51:50 pm »
(oude) Friteuse kopen en op de laagste stand !!! Geen problemen meer !

Offline Dagobert

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #8 Gepost op: september 16, 2018, 23:00:54 pm »
Volgende keer wat meer opletten en inlezen hoe iets werkt. ((: 9prima
Gelukkig is je stal niet afgebrand. (:beg

Dagobert
Niets van mijn eigen bijlages mag gekopieerd of gedeeld worden buiten dit forum.

Offline batavier

• Deskundige antieke vondsten
  • Forumlid
  • *
  • 2
  • ...altijd haantje de voorste...
« Reactie #9 Gepost op: september 21, 2018, 21:38:12 pm »
Ik deed het vroeger ook, nu niet meer.
Op dit moment wordt deze manier van conserveren ook net meer aangeraden.
Tegenwoordig gebruikt men microkristallijne was om een beschermend laagje aan het voorwerp en patina te bieden.
Wat duurder spul, mooi resultaat en voor jezelf veel veiliger.

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #10 Gepost op: september 24, 2018, 22:41:30 pm »
Citaat
....en voor jezelf veel veiliger
Parafine verwarmen au bain de Marie zoals gg dat doet (te zien op zijn foto's) is volgens mij volgens mij volkomen  veilig!
Echter die parafine wordt dan niet heter dan 100o C.

Bij kokende paraffine, wel gevaarlijker, ligt de temperatuur boven de 100o en raak je ook (een deel van) het kristalwater uit het voorwerp kwijt.
Door het kwijtraken van het kr4istalwater, kan elektronenoverdracht minder goed optreden, (in gewone taal: kan bv. bronsrot worden stilgelegd).
Je moet dan wel meer voorzorgsmaatregelen nemen veiligheidsbril en beschermde kleding.
Je moet de paraffine samen met het voorwerp verhitten (en niet het voorwerp in de kokende parafine gooien, dan kan het voorwerp exploderen).

Ik vind dat een groot voordeel.

Citaat
Tegenwoordig gebruikt men microkristallijne was om een beschermend laagje aan het voorwerp en patina te bieden
Het laagje sluit het voorwerp af van invloed uit de omgeving (het geeft het voorwerp ook een glans die door sommigen wordt gewaardeerd!
Stoffen in het voorwerp blijven aanwezig en sommige corrosie kan zich doorzetten.
-voor het insmeren met die microcristalijne was- eerst verhitten in een oven 180o zorgt ook dat kristalwater verdwijnt=
Microkristallijne was wordt al tiental(len) jaren door grote musea gebruikt, het is een was op basis van siliconen.
Silicium vervangen Koolstof atomen verder lijken me de moluculen gelijk, misschien dat bacterién en schimmels deze verbindingen helemaal niet aantasten????
Doordat aleen(?) musea het gebruiken zal het zeker veilig zijn, maar ik begrijp niet goed maar
Men (de restaurateurs) zegt dat paraffine zeer moeilijk te verwijderen is, maar men kon me niet uitleggen waarom dat voor siliconenwas niet geldt
Verhalen over het afsluiten van poriën precies het zelfde, ik snap NOG STEEDS niet waarom dat bij de een beter gaat dan bij de andere (en ik was chemicus)
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline Cugel

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #11 Gepost op: september 25, 2018, 01:12:29 am »
Ik gebruik deze methode als noodmaatregel bij voorwerpen met zo'n brokkelige patina, die een harde korst laat zien die op een poederige ondergrond. Bij mechanische reiniging (borsteltje of zo) brokkelt zo'n korst verder af.
In zo'n geval spoel ik het voorwep af en verwarm het daarna samen met de paraffine. Hat aanhangend water en het water in het voorwerp vormen op enig ogenblijk stoombelletjes. Daarna de temperatuur niet meer verhogen, maar rustig uit laten bruisen. Na verloop van tijd verminderen de belletjes, of stoppen helemaal. Dan neem ik het voorwerp uit de paraffine en dep het af met keukenrol. Na afkoeling heeft het voorwerp een vaste buitenkant gekreren en brokkelt niet verder af, de buitenlaag zit "vastgeplakt "met paraffine, de poreuze binnekant heeft zich dan volgezogen met paraffine. Voorwerpen worden daar- naar mijn ervaring- redelijk stabiel van.
Ook "gezondere " voorwerpen zijn op deze wijze te conserveren en soms mooi schoon te maken: laat het voorwerp na het paraffinebad  niet helemaal afkoelen, rond 40 graden is het laagje paraffine er samen met daaraan vastgekoekt zand met een sateprikker gemakkelijker te verwijderen. Daarna nog een keer in het warme bad, dan krijg je een mooi strak resultaat.

Onderstaande Romein is op die manier behandeld.Was best een goede munt, maar als je goed kijkt, zie je onderaan al wat brokkelige patina, die op de paraffine-manier nu wel goed vast zit. Nadeel is wel, dat de munt /het voorwerp donkerder kleurt.
Of je bronsrot kunt stoppen op deze manier weet ik niet, maar voorwerpen die anders uit elkaar brokkelen zijn op deze manier bijna zonder kosten ( waxinelichtjes zijn goedkoop) in elk geval te redden.  Ik gebruik gewoon een koekblikje met een paar centimeter paraffine op een laag pitje van het gasfornuis, met een treefje ertussen.

Offline batavier

• Deskundige antieke vondsten
  • Forumlid
  • *
  • 2
  • ...altijd haantje de voorste...
« Reactie #12 Gepost op: september 25, 2018, 03:10:16 am »
Zoals julle het beschrijven, zo deed ik het ook.
Bij vrijwel geen enkel voorwerp zie ik voortzetting van het corrosie proces. Bij een enkele wel met daarbij actieve bronsrot.
Ook ik vind het nadeel dat het voorwerp echt een stuk donkerder wordt.
Dit heb je ook wanneer je bijv. Renaissance wax gebruikt. (Dat is nu helemaal hip)

Antwoorden zoals Aurelianus zoekt heb ik ook niet, zou ik wel graag willen want wegbrengen naar een restaurator is aanstevenen op een faillisement.
Wanneer je echter in het restauratiewereldje paraffine noemt wordt je nog net niet de deur uitgekeken en roept men kreten als;"niet reversibel."
Wat wel goed is en hoe dat te doen wordt vervolgens maar in zijn algemeenheid duidelijk gemaakt
Want zij denken blijkbaar dat uitleg hun handel bederft.
Zelf heb ik al lange tijd niets meer gedaan met vondsten totdat ik er uit ben wat het beste werkt.
Ik heb nu Renaissance wax, porraloid korrels en benzatriazole (ja ik het weet het, erg ongezond).
Daar ga ik eens met waardeloze stukjes metaal mee experimenteren en zien wat het doet.

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #13 Gepost op: september 27, 2018, 15:37:42 pm »
Ja ook ik herken het donkerder worden en ook ik vind het een (groot) nadeel,
dus indien niet nodig niet gebruiken (noch de was noch paraffine) .
Een brokkelig patina vastleggen is een groot voordeel waaraan ik niet had gedacht (wel heb ik het ooit zo gebruikt)  (:appl ((: 9prima
Bronsrot is inderdaad heel moeilijk te bestrijden maar als je de paraffine langzaam tot tegen het kookpunt breng ...
en laat door koken raak je toch veel water kwijt en zou de bronsrot moeten stoppen (lijkt me).
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)