Auteur Topic: Reinigen van deze munt  (gelezen 1070 keer)

Offline walchria

• Forumlid
  • **
  • 0
Reinigen van deze munt
« Gepost op: april 13, 2018, 01:18:09 am »
Goedenavond,

Laatst heb ik deze munt met een flinke 'aankoek' gevonden. Ik leg al de vondsten standaard in olijfolie hierna maak ik het schoon met een satéprikker.
Ik heb bij deze munt al een flinke aankoek laag verwijderd (met een satéprikker) maar nu komt er duidelijke patina vrij. Ik vrees daarom ook dat ik straks de munt beschadig.

Kortom wat is een betere manier van schoonmaak(om de laatste resten op het platina zelf schoon te maken)?

alvast bedankt,

Gr. Walchria

« Laatst bewerkt op: april 14, 2018, 01:17:18 am door walchria »

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
Re: Reinigen van deze munt
« Reactie #1 Gepost op: april 13, 2018, 17:11:31 pm »
Een dunne laag afsluitende corrosie van zwart, bruin, rood, groen geel  en zelfs blauw (en combinaties daarvan) op een koperen. bronzen of messing munt heet patina.
Patina verhoogt de aantrekkelijkheid van een munt door dat details meer zichtbaar lijken ook  is een echtheidskenmerk van een munt.
Patina komt alleen voor op  koper. brons of messing. De verkleuring van zilver noemt men in het Duits tönung, maar ik ken er geen goed Nederlands woord voor.

Als de 'oxidatie' laag dik is en de munt slecht te zien is en soma zelf (bijna) verdwenen is noemen we dat corrosie.
Heel soms bestaat de koek uit aan elkaar gekitte bodem (door koperzoute) met daaronder nog iets van een patina,
vaker echter vormt het een geheel en verlies je met de korst ook het patina.
Een min of meer gescheiden laag aankoeksel en een patina laag kun je dus soms mechanisch verwijderen met bamboe- of sate prikker of afgeknipte tande4nborstel.
(dus zoals jij het doet).
Metaal op een munt of afschuren met een koperborsteltje (wat ook wel wordt gedaan, levert veel risico op schade op dat geldt nog meer voor staal. (borstels, schroevendraaiers, priemen etc).
Bij handmatige reiniging zit je er met je neus boven op en kun je dus bijna op tijd stoppen.
Chemisch reinigen gaat snel(ler), maar je raakt ALTIJD het patina kwijt, in de handel is tijd geld
de munten worden chemisch gereinigd en opnieuw gepatineerd of zelfs geverfd!

Overigens is platina een zilverwit edelmetaal gebruikt om bv. diamanten in te zetten,
of om sieraden te maken, het smeltpunt is erg hoog de prijs ook (ligt in de buurt van goud).
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline walchria

• Forumlid
  • **
  • 0
Re: Reinigen van deze munt
« Reactie #2 Gepost op: april 14, 2018, 01:19:11 am »
Bedankt voor je reactie weer! (haha het was al laat wat typfoutjes (:huhh)
Dan doe ik het dus toch goed. Heb je misschien ervaring met schoonmaakpotloden?

alvast bedankt.

Gr. walchria