Auteur Topic: Behandeling van brons, prangende vragen! afgesplitat van topper!Muntschat(je)  (gelezen 319 keer)

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205

Coci, doet het voorstel om de interessante discussie over reinigingsmethodieken en al dan niet goede oplossingen losmaakt af te  splitsen om het niet al te veel off-topic te laten gaan... ik heb de ‘belangrijkste” delen gekopieerd en verplaatst van af link=topic=128289.msg774550#msg774550 date=1450856442

Dergelijke vragen heb ik al veelvuldig gesteld, nu verwacht ik geen antwoorden meer (maar blijf hopen) “

Citaat van: Coci

Toch ook  nog even Restaura noemen die die wax blijkbaar ook gebruikt; zie afbeelding met stukje over de behandeling van een vondst van Yvette dat in de nieuwste DDA staat. Ook is dit toegepast bij de afwerking van het 'kruisje' dat Reinier hier toont.
Als ik van onze metaalman onvoldoende antwoord of een onbevredigende reactie krijg, kunnen we daar misschien ook daar nog om hun mening / ervaring vragen?!
Coci

Prima adviezen denk ik. Wel m.i. op één ding na: Ik herhaal het nog maar eens dat zuurvrije vaseline een door onze metaalman hier (en door veel meer anderen) wordt gezien als een uiterst ongeschikt middel. Het werd destijds gebruikt met de nadruk op zuurvrij zodat de vondsten goed bewaard bleven en het leek ook probaat. Maar tegenwoordig pleit men veelal meer voor het gebruik van crystalline wax.
In die zin denk dat eerst in de olie weken en daarna behandelen met die wax een betere optie is.
Maar het staat uiteraard eenieder vrij dat te doen wat hem of haar het beste lijkt.
Coci
[/quote]

Vermoedelijk ken je mijn mening over spijs- / olijfolie?!?
Olijfolie is heel gezond, maar dat is vooral vanwege de onverzadigde verbindingen, die de olie makkelijker laten reageren (en op antieke voorwerpen is dat juist NIET de bedoeling).
Minerale (smeer)olie -bv. naaimachine olie heeft dat bezwaar veel minder!
Toch gebruikt de meerderheid van de zoekers, om mij, onduidelijke redenen, juist olijfolie.
Olijfolie blijkt in ieder geval op korte termijn ook goed te bevallen, zo schrijven velen hier op het MBF.

Verder lijkt me dat je moet vragen wat de "metaalman" van je advies vindt:
Een voorwerp eerst in de (olijf)olie te stoppen en vervolgens met kristallijne was te behandelen,
-Als chemicus lijkt me dat hetzelfde, of eigenlijk slechter,  als eerst met de zuurvrije vaseline insmeren en dan met kristalijne wax (na) behandelen!-

Ik zou fijn vinden als  je hem -ik denk dat je zijn kennis hoog inschat-  het volgende voorlegt (en zijn antwoord hier herhaalt)

Met die zuurvrije vaseline hebben ook vele musea goede ervaringen, dat wil zeggen dat daardoor geen corrosie door  is ontstaan.
Het is wel wat lastig om te verwijderen, d.w.z. kost vrij veel tijd (maar is niet ingewikkeld).
Ik ben benieuwd naar de nadelen van de zuurvrije vaseline!
http://www.muntenbodemvondsten.nl/index.php?topic=128289.0
Waarom pleit men -in de museumwereld- tegenwoordig veelal voor het gebruik van "Renaissance crystalline wax polish".
- is het mode ?  of hebben ze aandelen   ;)- ?
Ik wil graag dus weten waarom zij denken dat het beter is!
Graag chemisch ondersteunende argumenten, ik ken ze n.l. niet! (en kan me er nog niks bij voorstellen)
Het is een relatief nieuw middel, en bevat siliconen verbindingen en er werd ook gesproken over micro-kristaleine (siliconen)deeltjes, die gaatjes zouden opvullen.

Chemisch gezien verschillen koolstof en siliconen atomen  niet heel erg...

Ik wil weten of de behandeling reversibel is? dus hoe is het te verwijderen van het voorwerp (dat staat niet op mijn blikje "Renaissance crystalline wax polish".)
Het wordt wel-is-waar gebruikt door het British Museum, dat is niet de eerste de beste, geef ik toe
(maar ik wil nog steeds weten waarom, zij het gebruiken en propageren!)
Het middel kan volgens de beschrijving voor ongeveer alles   gebruikt worden: hout metaal, marmer, buiten en binnen,  dat maakt me weer meer wantrouwend.
Ik geloof niet echt in een wondermiddel

Ik heb het en gebruik het gebruik ook wel, maar.................
eigenlijk wil ik weten of men over 20 - 30 jaar nog zo jubelt over deze stof....

Deze vragen zouden elders wor5den voorgelefd.

Al vast heel hartelijk dank,
hopelijk wordt ik (op den duur wat wijzer....)
ik wil die "Renaissance crystalline wax polish". zeker niet als onzin afdoen,
maar weet graag hoe het werkt, hoe het te verwijderen is etc.

(Zuurvrije) Vaseline verdwijnt ook vanzelf, het verdampt (langzaam)  dus op die manier duurt het decennia, mogelijk eeuwen
De (zuurvrije) vaseline, maar paraffine en  ook bijenwas (vroeger ook veelvuldig gebruikt) worden verwijderd door organische oplosmiddelen,
dan met zeer langdurig spoelen, in die oplosmiddelen moeten vaak vervangen (verschoond) en worden verdampt.
Wat zou het bezwaar zijn als er iets (zuurvrije) vaseline, paraffine of bijenwas achterblijft?

Een makkelijk te verwijderen conserveringsmiddel dat voor alles te gebruiken is lijkt me
 (:jippie
(:appl  petersmiley5 (:appl  petersmiley5GEWELDIG (:appl  petersmiley5 (:appl  (:jippie
maar ook te mooi om waar te zijn,
en die -te mooi om waar te zijn dingen-  blijken dat  in mijn ervaring dan ook helaas  vaak te zijn  *(naughty

Ha Coci

Uit zijn korte antwoord heb ik wel begrepen dat je met heet water die crystalline wax weer kunt verwijderen en dat is met vaseline absoluut niet meer mogelijk.
Coic

Het verwijderen van crystalline wax met heet water heb ik vergeleken van het verwijderen van vaseline.
Ik heb op twee glaasjes  crystalline wax en vaseline gesmeerd, vervolgens beide glaasjes bewogen in heet water ca. 60oC,
resultaat ik zag geen verschil. Ook het toevoegen van een detergent (afwasmiddel) liet me geen verschil zien.
Mogelijk heb ik heb experiment verkeerd uit gevoerd???
Dus hoe moet ik crystalline wax verwijderen?

Ik weet van wat een aantal mensen het beste vind, maar niet waarom!
Voor mij is echter een wetenschappelijke ( en begrijpelijke) onderbouwing van het grootste belang.
Ik wil alle goede ervaringen (zelfs met olijfolie) niet allemaal als onzin terzijde schuiven.
Ik heb voorwerpen gezien die in de 19e eeuw zijn behandeld met bijenwas en er (nog steeds) goed uitzien,  dus bijenwas lijkt mij goed gebleken middel ???
Ook van slechte ervaringen wil ik graag hoeren waarom ze slecht of schadelijk zijn,
ik weet dat restaurateurs schelden op zuurvrije vaseline, maar ik weet (nog steeds) niet waarom.
Mij lijkt het dat het vrij gemakkelijk te verwijderen is, zij niet  (blijven er bij mij onzichtbare resten zitten die wat?? doen)

Ook ben ik zeer benieuwd  of en hoe BTA (BenzoTriAzol) te verwijderen is, resaurateurs zijn toch voor reversibele ingrepen...

Ik heb echter tot op heden geen wetenschappelijke ( en begrijpelijke) motivatie gekregen voor alle beweringen.
Mensen die geen antwoord (kunnen / willen) geven en (daarom?) boos worden overtuigen MIJ niet.

Gegeven:
“Metaalmannen” / Restaurateurs hebben tot op heden dergelijke vragen niet beantwoord.

Ergo
Ze willen het  niet, *bang dat ze werkeloos worden of dat er geen echt (aantoonbaar) verschil bestaat
ze kunnen het niet ( zij zijn door gebrek aan chemische kennis of gebrek aan inzicht in de zich afspelende processen)
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht mijn forumnaam en MBF als bron vermelden,
met vriendelijke groet, aurelianus
:)