Auteur Topic: gereinigd zilver  (gelezen 1699 keer)

Offline martijn de jong

• Forumlid
  • **
  • 0
gereinigd zilver
« Gepost op: juni 14, 2016, 09:31:41 am »
Hoi :)

Toen mijn opa is overleden heb ik zijn munten verzameling van zilvere guldens 2.5guldens 10 guldens herdenkingsmunten, etc geërft.
Echter waren veel van deze munten zwart/groen uitgeslagen en ben ik wat aan het testen gegaan op het werk, waatr ik redelijk wat faciliteiten tot mijn beschikking heb.

Na veel vieze goedjes en chemicalien te hebben gebruikt kwam ik bij het ''zandstralen'' en ''liquid honen/honing''.
Het stralen gebeurd niet grof maar met glasparelzand dus zorgt ervoor dat er geen beschadigingen op de munt of object komen.

de proef heb ik met verschillende redelijk nieuwe guldens en een oud verroest mes gedaan.
In de toekomst wil ik steeds een beetje oudere objecten gaan zandstralen of liquid honen. (en meer vervuilde)

Ik wilde jullie even laten zien hoe het geworden is.

Groetjes Martijn de Jong

Offline DJ dj

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • Tesoro vindt het ZEKER
Re: gereinigd zilver
« Reactie #1 Gepost op: juni 14, 2016, 11:29:58 am »
 (:appl Mooi gedaan  (:appl

Offline aurelianus

• Kundige Romeins / Middeleeuws
  • Deskundige klassiek
  • Forumlid
  • *
  • 15
  • Een munt is tastbare geschiedenis! 160904b160205
« Reactie #2 Gepost op: juni 15, 2016, 04:13:40 am »
Dag Martijn,
In alle gevallen verdwijnt er iets (een dun laagje oorspronkelijk materiaal) van het voorwerp, daardoor lijkt het mooier.
Hier is het, net als voor leken poetsen van munten, lijkt alsof ze mooier worden, maar in werkelijkheid slijten ze (een beetje).
Feit is dat voor munten geldt dat serieuze verzamelaars dergelijke munten mijden (tenzij  zeldzaam).
Ze zijn dan voor serieuze numismaten minder waard.
(Die serieuze numismaten zullen, na aankoop,  vervolgens proberen de munt weer een 'natuurlijk' uiterlijk terug te geven.)
Voor munten is het wel geaccepteerd  bepaalde vloeistoffen (te koop in de munthandel) te gebruiken,
waarbij het zilver (heel soms) wordt terug gevormd.
Het aanhangend vuil laat los en halen enkel de koper- / zilververbindingen weg, zodat de oorspronkelijke kleur terugkomt.
Deze reinigende vloestoffen laten in ieder geval het onaangetaste muntmetaal zitten.
Het zelfde resultaat kun je met 10% amoniakoplossing bereiken (wel naspoelen en drogen).

In  werkelijkheid slijten ze (een beetje).

Vergelijk eens de details van de beide afbeeldingen de middelste haren in de manen van de leeuw,
de kleine juwelen op de band van de kroon, details zij daar in mijn optiek verloren gegaan,
ook heeft het muntoppervlak een gepoetst uiterlijk.

Op de munt gevormde koper- / zilververbindingen

Het kopergroen ontstaat doordat het in de munt aanwezige koper (ca 28%)
reageert met omgevingstoffen als huidzuren of chloor (dat vrijkomt uit de chloorverbindingen) uit het plastic,
vroeger werden muntmapjes gemaakt van PVC!
Het zwart kan bv. koper(II)oxide of -sulfide zijn, maar ook zilversulfide.

Waarde:

Nu is het al dan niet reinigen van de rijksdaalder van Juliana dat niet van belang:
de waarde bedraagt de zilverprijs en de kans dat dit verandert is voorlopig erg klein.
Vermoedelijk kost de behandeling meer dan de munt ooit waard zal worden.
Als numismaat adviseer ik BIJ MUNTEN NIET DOEN !!!

[Althans mocht je die munten ooit willen verkopen, maar het zijn jouw eigendommen, dus jij bent de baas
verder is smaak heel persoonlijk. Jij  bepaalt wat er met de munt gebeurd, niemand heeft er iets mee te maken!]

IJZER

Door de behandeling van het mes verdwijnt (een deel van de) roest.
Roest zorgt voor oppervlaktevergroting en roest houdt (kristal)water vast.
Roest stimuleert roesten, dus mogelijk heeft het "zandstralen" bij (roestig)ijzer wel zin.
Het zal daarna op een of andere manier verder moeten worden geconserveerd anders start het proces snel opnieuw.

Als leek -ik heb absoluut geen verstand van het conserveren van ijzer-, maar heb ooit chemie gestudeerd,
ik zou (als chemicus) het voorwerp daar na in een (keuken)oven leggen, die verhitten tot maximaal 200 - 250o
Het aanhangend kristalwater verdampt dan, water is niet (alleen) een beginstof,
maar water zorgt er ook voor dat het roesten kan plaatsvinden (transporteert de elektronen van ijzer naar zuurstof).
Men dient water (en zuurstof) te belemmeren het voorwerp opnieuw te laten aantasten.
Het voorwerp dient vervolgens hiervoor te worden behandeld, met bv. een geschikte (verwijderbare) lak (?)
Ik ken mensen die ijzer in kokende paraffine dompelen, maar of dat goed is???
Overigens voor dat het ...."stralen" in een restauratie-atelier begint,
spoelt men het ijzeren voorwerp lange tijd in gedemineraliseerd water om alle oplosbare zouten kwijt te raken
(helpt de elektronen van ijzer naar zuurstof te transporteren).

alle gevallen' men straalt bv. ook met glasparels, schelpenpoeder, notenschillen en ik meen ook met vormen van zetmeel.
ze verschillen van hardheid en deeltjesgrootte, maar ook daar verdwijnt iets van het oppervlak, zij het dat het minder snel gaat
als de deeltjes kleiner, ronder en minder hard zijn.

Veel mensen die aan metaaldetectie doen, reinigen en  poetsen (zeker in het begin) veel te veel
en verknoeien daardoor het voorwerp de waarde / aantrekkelijkheid van het voorwerp wordt minder.

Bedenk een voorwerp kan maar een  keer worden gereinigd, daarna kan wel e.e.a. verdoezelen,
maar wat is weggehaald komt niet meer terug!
Je haalt daardoor (een deel van) het bewijs dat het voorwerp echt is weg!

Ik zie het als  (dit  te zeer gegeneraliseerd, dus ik meen het niet echt) als "Amerikaanse" manier van restaureren:
een voorwerp moet er uitzien alsof het gisteren gemaakt (en nooit gebruikt) is.
Waarom men dan niet de veel goedkopere replica's aanschaft is mij een raadsel.

Ik heb geen idee wat ''liquid honen/honing'' is?
Sorry dat ik weer zolang van stof moet zijn / ben.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2016, 12:07:07 pm door aurelianus »
met vriendelijke groet, aurelianus.
Mijn bijdragen dienen uitsluitend educatieve doelen
Bij gebruik van (delen van) de inhoud van dit bericht dient mijn forumnaam en MBF als bron te worden vermeld!
:)

Offline martijn de jong

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #3 Gepost op: juni 15, 2016, 05:42:24 am »
Nee je bent niet te lang van stof en zal straks even een foto maken van het liquid honen voor je. Ik zal dan ook even op jou reageren

Offline martijn de jong

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #4 Gepost op: juni 15, 2016, 06:01:13 am »
Hoi aurelianus,

Nou moet ik eerlijk bekennen dat het niet dezelfde munten zijn
omdat ik geen foto heb gemaakt voor het stralen van deze munt
en heb een andere gulden uit 1961 gepakt.
Ik zal de ''vieze'' gulden binnekort ook wel even doen om te vergelijken.
Het klopt dat er een laagje van het object afgaat waardoor je de 'schone laag' krijgt.
Echter lijkt het wel wat vertekend op de foto.
Ik zal zorgen voor goed vergelijkingsmateriaal!

Het ging mij niet om de waarde van de munten maar meer om het resultaat wat er uit zou komen.

Het ijzeren mes heb ik eerst driekwartier in 95% citroenzuur gehad om van de roestlaag te ontdoen
Daarna heb ik het pas geliquid honed.
Liquid honen is vrijwel hetzelfde als zandstralen alleen is dit vermengd met water(of een andere stof)
wat ter bescherming van je object werkt en dus ook minder weghaalt.

Na het stralen/liquid honen gebruik ik een erg dun laagje olie of nieuwe corrosie tegen te gaan.
Tot dusver nog geen corrosie meer gezien sinds ±1week geleden.

Ik gebruik geen zeldzame of enigszins waardevolle objecten voor dit proces, gewoon omdat ik dat zonde vind
Met iets oudere munten etc ±16/1700 wil ik dit nog wel gaan proberen. Gewoon om te kijken hoe het materiaal zich houdt. en welk materiaal wel en niet geschikt hier voor is.

Gelukkig kost de behandeling mij niks zolang deze machines hier op mijn werk staan (^smi11

Mocht je nog meer vragen/opmerkingen hebben, schroom je niet te vragen/vertellen.

Groetjes Martijn de Jong

Offline martijn de jong

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #5 Gepost op: juni 21, 2016, 09:00:26 am »
Dag Martijn,
In alle gevallen verdwijnt er iets (een dun laagje oorspronkelijk materiaal) van het voorwerp, daardoor lijkt het mooier.
Hier is het, net als voor leken poetsen van munten, lijkt alsof ze mooier worden, maar in werkelijkheid slijten ze (een beetje).

hoi aurelianus,

ik heb op het werk voorzieningen om dit te controleren en heb dit dus gedaan.
het stralen wat wij gebruiken is ultra fijn en zorgt er voor dat er voor materiaal behouden wordt.
ik heb het even in excel gezet.

groetjes martijn

Offline Christine

• Vliegende non
  • Deskundige antieke munten
  • Forumlid
  • *
  • 0
    • Pinterest: Fingers rings
« Reactie #6 Gepost op: juni 21, 2016, 09:20:22 am »
Minimale slijtage blijkt wel uit je excel, dus wat dat betreft heeft aurelianus gelijk.
Je zei zelf als, je gaat het niet op waardevolle dingen uitproberen.
Maar ik vind het als test wel erg geslaagd.
Ben ook benieuwd naar munten of voorwerpen die erg aangetast zijn door instabiel bronsrot of deze op deze manier te behandelen zijn.
Groeten, Christine

Offline martijn de jong

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #7 Gepost op: juni 21, 2016, 09:23:02 am »
Minimale slijtage blijkt wel uit je excel, dus wat dat betreft heeft aurelianus gelijk.
Maar het is echt miniem.

Je zei zelf als, je gaat het niet op waardevolle dingen uitproberen.

Maar ik vind het als test wel erg geslaagd.
Ben ook benieuwd naar munten of voorwerpen die erg aangetast zijn door instabiel bronsrot of deze op deze manier te behandelen zijn.

Ik ga vandaag bezig met muntjes en objecten met bronsrot. Zal waarschijnlijk erg glad worden ( zijn ze ook al, maar om te proberen).

Groetjes martijn

Offline martijn de jong

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #8 Gepost op: juni 21, 2016, 09:42:46 am »
Mochten er suggesties zijn voor het reinigen van bepaalde dingen dan kan ik kijken of ik zoiets heb en dan uitvoeren

Offline martijn de jong

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #9 Gepost op: juni 21, 2016, 12:08:51 pm »
eeuhm.... voorwerpen met bronsrot is niet zon strak plan (:bloos1

Blijft erg weinig van over ((look:9:

Voorwerpen met een hoge percentage bronsrot zijn dus niet op deze manier te behandelen *(naughty

Offline Christine

• Vliegende non
  • Deskundige antieke munten
  • Forumlid
  • *
  • 0
    • Pinterest: Fingers rings
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2016, 06:57:10 am »
En met een redelijk laag percentage?
Dus wel instabiel (poederachtig) bronsrot, maar in kleine mate aanwezig?

Kun je trouwens ook heel precies een bepaald onderdeel van een munt bewerken, of pak je met de methode automatisch de hele munt?
Groeten, Christine

Offline martijn de jong

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #11 Gepost op: juni 27, 2016, 07:46:06 am »
En met een redelijk laag percentage?
Dus wel instabiel (poederachtig) bronsrot, maar in kleine mate aanwezig?

Kun je trouwens ook heel precies een bepaald onderdeel van een munt bewerken, of pak je met de methode automatisch de hele munt?

Het is mogelijk om een klein stukje op een munt te stralen maar zal hiervoor wel een tuitje moeten maken.
Ik zal voor je kijken of ik dingen heb die minder zijn aangetast door bronsrot. Als je een voorkeur hebt voor een bepaald voorwerp hoor ik dat graag zodat ik die kan doen.
Het stralen zelf kan ik vrij precies schoonmaken maar met het liquid honen niet.

Offline martijn de jong

• Forumlid
  • **
  • 0
« Reactie #12 Gepost op: juli 19, 2016, 12:35:12 pm »
divers

Offline martijn de jong

• Forumlid
  • **
  • 0