Auteur Topic: Geen Memento Mori, symboliek doodshoofd SS  (gelezen 987 keer)

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
Geen Memento Mori, symboliek doodshoofd SS
« Gepost op: juni 10, 2016, 14:03:48 pm »
Naar aanleiding van het topic Memento Mori, en de (speculatieve) oorsprong en gebruik van de doodskopring.

Aant/aanvulling 1: (evt te verwerken dkw) over de vorm.. De doodskop met de twee gekruiste botten is een combinatie van de schedel - symbool van de dood - en het Andreas-kruis of schuinkruis, en meer

"In de Germaanse symboliek verzinnebeelde het schuinkruis (vgl. Gebo-rune) een goddelijke kracht. Deze tekens werden door mensen gebruikt als bescherming tegen het kwade, boze geesten, demonen en onheil. Dit teken tref je vaak aan op muurankers, als bescherming tegen blikseminslag. Tegen de woede van Donar, de West Germaanse god van de donder, ook genaamd Thor. Een duidelijke echo van de oorspronkelijke betekenis ‘bezwering van gevaar’ is nog steeds terug te vinden als gevaarsymbool voor irriterende stoffen en in het diverse verkeersborden. "

https://nl.wikipedia.org/wiki/Andreaskruis

Aant/aanvulling 2 (evt te verwerken dkw) te vermelden: gebruik van de doodskop (Totenkopf) als Pruissisch legersymbool en later SS.

Bij de SS was dat een toepasselijke keuze, gezien de betekenis van de Germaanse rune Gebo,

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebo

Gekoppeld met de schedel is dat dus "geven (gebo) van de dood", zeer toepasselijk voor de SS..

:) Lx
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2016, 16:36:06 pm door Christine »

Offline Christine

• Vliegende non
  • moderator van dit board
  • Forumlid
  • *
  • 0
    • Pinterest: Fingers rings
Re: Geen Memento Mori, symboliek doodshoofd SS
« Reactie #1 Gepost op: juni 10, 2016, 15:38:48 pm »
Bedankt voor het meedenken Lx  ((: 9prima

Ik heb (had al) geprobeerd om Memento Mori, de pest, het doodshoofd, de SS en de jodenhaat met elkaar te verbinden.
Aangezien het feit dat men in de middeleeuwen de pest in de schoenen schoof van de Joden, en Joden zelfs werden verbrand.
Het meest frappante vond ik dat de Joden zich moesten kenmerken dmv een gele ring, zichtbaar op de kleding.  :o
Zie bijgevoegde afbeeldingen hieronder!

Bron 1
Bron 2
Bron 3

Toch heb ik geen enkele aanwijzing kunnen vinden dat specifiek Memento Mori te koppelen is aan Hitler, de SS, 40-45.

Groeten, Christine

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
« Reactie #2 Gepost op: juni 10, 2016, 15:49:47 pm »
Ik denk niet, dat er een direkt verband bestaat tussen de Totenkopf-symboliek, Vanitas en de jodenvervolging. De totenkopf heeft iets te maken met WO-II. De holocaust is een centraal thema geworden in de oorlogsgeschiedenis van WO-II, maar in dit geval.. als je kijkt naar de Totenkopf-ring van de SS, dan heeft het gebruik van deze symboliek te maken naar een hang naar een Oer-Duitse - of Germaanse - identiteit bij de nazi's. Men waande zich Germanen met een heldhaftige geschiedenis. Het doodskop-symbool met de botten kruislings is het een samenstel van Germaanse en Christelijke symboliek. Op zichzelf heeft dat natuurlijk weinig met jodendom (of anti-jodendom) te maken.

Iets anders wat me opvalt in je afbeelding  )): dat die kleding-markering voor joden in de middeleeuwen geel was. Daar ligt ook een verband met WO-II, waarin de joden een ster moesten dragen die ook geel was. Mogelijk is er daar wel een verband met antisemitisme. Dus met de kleur geel. Ik heb me daar eerlijk gezegd nooit in verdiept, maar het valt op !

:) Lx

Offline Christine

• Vliegende non
  • moderator van dit board
  • Forumlid
  • *
  • 0
    • Pinterest: Fingers rings
« Reactie #3 Gepost op: juni 10, 2016, 16:04:20 pm »
Ik denk niet, dat er een direkt verband bestaat tussen de Totenkopf-symboliek, Vanitas en de jodenvervolging.

Nee, dat denk ik dus ook niet.
Hoewel ik er, vanwege allerlei overeenkomsten (daarom liet ik de kleding met de gele ring ook zien), wel vrij uitgebreid naar gezocht heb, heb ik geen enkele aanwijzing kunnen vinden dat een en ander verband heeft met elkaar.

Ben het met je eens dat de symboliek totaal verschillend is.

Maar dat is ook een mooie aanvulling op de thread. SS ringen en dergelijke hebben niets te maken met de Memento Mori ringen.
Groeten, Christine