Auteur Topic: Encyclopedie van Munten en Bankbiljetten.  (gelezen 1550 keer)

Offline Arnout

• moderator van dit board
  • Forumlid
  • *
  • 0
    • www.nederlandsemunten.nl
Encyclopedie van Munten en Bankbiljetten.
« Gepost op: maart 19, 2006, 20:26:39 pm »
Encyclopedie van Munten en Bankbiljetten.

Compleet  2325 bladzijden tellend naslagwerk over Munten en Bankbiljetten, met de nadruk op Nederlandse Munten en Bankbiljetten in drie ringbanden, 5.8 kg vol numismatische informatie.

Dit zeer uitgebreidde en zorgvuldig samen gestelde naslag werk verscheen tussen 1986 en 2002 in 38 afleveringen voor abbonnee's en is niet meer verkrijgbaar in de handel - ook niet meer bij de uitgever. De losse afleveringen kosten tesamen meer dan F 1200,-, en is volgens mij het duurste Nederlandstalige numismatische werk ooit.

Dit werk is onder redactie van E.J.A. van Beek tot stand gekomen, met bijdragen en advies van de grootste numismaten van onze tijd, advies en artikelen zijn geleverd door: prof. dr. H. Enno van Gelder, drs.H.W. Jacobi, A. van Keymeulen, J. Lipens, dr. J.P.A. van der Vin en vele anderen.

Inhoud:

Eerste deel: Munten, Numismatische begrippen en methodes, Geschiedenis van het geld, Papiergeld, Verzamelen etc. 121 blz.

Tweede deel: Alfabetische encyclopedie van A-Z met alle bekende Munten en Bankbiljetten, geslagen muntsoorten, geschiedenis van Vorsten, Heeren en Muntplaatsen waar munten geslagen zijn. Dit alles toegespitst op de muntslag in de Noordlijke en Zuiderlijke nederlanden, 1675 blz. 

Derde deel: Catalogus van kloppen, 164 blz. Latijnse spreuken op Nederlandse munten 17 blz. De Noord- en Zuid Nederlandse muntmeesters 84 blz. Lijsten van gemeenten in Belgiƫ, Luxemburg en Nederland 17 blz. Musea 20 blz. Literatuur 36 blz. Ontwerpers 45 blz. Numismatische termen en begrippen 29 blz. Aanvullingen en verbeteringen 17 blz.In totaal 429 blz.

Gelukkig bezit een aantal bibliotheken dit werk, zodat het daar kan worden ingezien.

Zelf heb ik alleen deel 1 + een stukje van deel 2 in bezit, en was dus erg blij toen De Slegte mij meldde dat ze dit werk hadden gevonden. Helaas voor mij was dat weer een deel 1 + deel 2 tot en met de letter J in een ringband . Deze ligt nu dus weer bij De Slegte, en is daar te koop.

Offline Coinmaster

• Deskundige bronnen en literatuur
  • Forumlid
  • *
  • 3
    • Facebookgroep Middeleeuwse Munten
Re: Encyclopedie van Munten en Bankbiljetten.
« Reactie #1 Gepost op: mei 08, 2017, 20:16:12 pm »
Nu online doorzoekbaar! Zie: http://www.muntenenpapiergeld.nl/
 (^ smi23