Auteur Topic: Probleemgeval: pelgrimsampul met oxidatie van binnenuit!  (gelezen 1273 keer)

Offline Optimo

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
Probleemgeval: pelgrimsampul met oxidatie van binnenuit!
« Gepost op: februari 18, 2013, 23:43:03 pm »
Deze door mij gevonden ampul had een klein gaatje een aantal jaar geleden. Dit gaat je is inmiddels een stuk groter geworden. Van binnenuit is er een proces bezig het tin/ lood aan te tasten. Uit het het gat komt een beige poeder met een vreemde geur. Ik dacht aan een restant van de vulling maar het zou ook oxide kunnen zijn. Hoe is dit proces te stoppen en is er nog restauratie mogelijk?

Eerste fotos: voor, tweede foto: nu. ps: Het ampul heeft alleen een probleem van binnenuit. De doffe, beige kleur aan de buitenkant komt door het poeder wat erop zit (ik heb hem in een stripzakje zitten).

Offline sly-d-man

• Volledig lid
  • Forumlid
  • **
  • 0
  • Bene cacavi West- Zeeuws-Vlaanderen
Re: Probleemgeval: pelgrimsampul met oxidatie van binnenuit!
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2013, 15:36:02 pm »
oei dit proces moet je zeker proberen te stoppen cg remmen.Het probleem zal zitten dat er vuil lood/tin is gebruikt.
Het proces kun je vertragen door de zuursfof weg tenemen  en zou hem ook van je andere vondsten scheiden,stel je voor dat het besmettelijk is.
Misschien tin pest

Schoonmaken en in de lijnolie leggen en kopje onder doen en er een paar dagen  in laten liggen.

grt

Offline Goodies

• moderator boards
  • Forumjunk
  • *
  • 0
Re: Probleemgeval: pelgrimsampul met oxidatie van binnenuit!
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2013, 16:54:26 pm »
Zou Loodtingeel type I, Pb2SnO4 kunnen zijn

http://www.agriwiki.nl/wiki/Gele_pigmenten
http://guldencabinet.blogspot.nl/2012/12/my-collection-of-pigments-under.html

Inderdaad oxidatie (O4)

Eens met de tips van sly-d-man. Probeer ook uitdrogen op de CV..  :-\ maarre.. of zoiets herstelbaar is waag ik te betwijfelen ! Jammer van je ampulletje !

Lx